Středa 3. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 16 Renault/THT

Představujeme vám

cisternovou automobilovou stříkačku libereckých drážních hasičů, která je zařazena ve výjezdu již téměř 10 let. CASka je postavena firmou THT Polička na francouzském terénním podvozku Renault.

Představujeme vám cisternovou automobilovou stříkačku libereckých drážních hasičů, která je zařazena ve výjezdu již téměř 10 let. CASka je postavena firmou THT Polička na francouzském terénním podvozku Renault.

Když se ve druhé polovině devadesátých let u drážních hasičů rozhodovalo, co se bude pořizovat za nové cisterny pro družstvo (první výjezd), volba padla na vozy Mercedes. Dvojice jich byla zakoupena pro pražskou jednotku, mají francouzskou nástavbu Schultz, ve stejné době byla vybrána i cisterna pro liberecké drážní hasiče. Protože se jejich zásahový obvod nalézá ve velmi členitém terénu, padla volba na podvozek Renault Midliner 4×4, který je do těchto podmínek vhodným typem techniky. Nástavba měla být obdobná, jako jsou Renaulty od Camivy. Jakýsi její levnější ekvivalent. Měla jí však vyrobit jiná francouzská značka, drážním hasičům známý Schultz. Tato firma se ovšem dostala do potíží a přestala de facto na konci devadesátých let existovat. Již tehdy zakoupený podvozek tak stál delší dobu ve Francii, aniž by se s ním cokoliv dělalo. Když se ho podařilo dostat k nám, bylo rozhodnuto, že požární nástavbu vyrobí česká firma a to THT Polička.

Z její strany byl vypracován projekt a poté i vyrobena klasická ocelová nástavba. Zpočátku byl problém s jejím přichycením na šasi automobilu, ale vše se časem podařilo vyřešit a tak v roce 1999 byla nová cisterna předána k užívání na požární stanici HZS Českých drah Liberec.

Nástavba je vyrobena za pomoci oceli a lepených plechů s profilovou nádrží na vodu a pěnidlo. Najdeme v ní celkem čtyři skříně na vybavení, které kryjí hliníkové roletky. Další úložný prostor je pod hlavním úložným místem, tedy pod roletami. Je tvořen čtveřicí skříní, jejíž krytí slouží jako pomocné schody pro přístup do rolet. V zadní části je pod výklopnými dveřmi umístěno čerpadlo a další výbava. Přístup na horní pochozí plošinu nástavby je zajištěn za pomoci výklopného žebříku v zadní části automobilu, ten na voze původně nebyl. Na nástavbu se lezlo po žebříku, který byl umístěn v prostoru mezi kabinou a nástavbou. Toto řešení libereckým hasičům nevyhovovalo a tak se přistoupilo k úpravě vozu. V tomto prostoru je dnes na nástavbě skříň na hasící přístroje.

Samotný podvozek nese označení RENAULT Midliner 210.14 – 4×4. Jako hnací agregát slouží turbodieselový motor téže značky o síle 209 koní. Kabina je prodloužená a vejde se do ní pět hasičů, tři sedí vpředu – lavice a sedačka strojníka a dva zády k sobě vzadu. Místa je v této kabině opravdu málo a oblékání zásahových věcí téměř nemožné. Je to jedna z nevýhod této CASky. Další a to podstatnou je slabý motor, 209 koní je na tento téměř třináct tun vážící terénní speciál opravdu málo. A aby byl výčet negací úplný, vozidlo má vysoko těžiště, což omezuje jeho jízdní vlastnosti nejen v terénu. Co je mírně zarážející, je absence elektrocentrály a osvětlovacího stožáru, prostě se s tím asi nepočítalo. Dnes je toto naprosto neodmyslitelnou součástí vozidel prvního výjezdu.

Cisterna Renault je provedena dle tehdy platných přepisu o barevné podobě požárních vozidel, jako VRZ slouží zařízení Federal Signal PA 300 a také klasické hasičské fanfáry, což je poněkud neobvyklé. Světelnou výstrahu tvoří trojice majáků modré barvy a vpředu také dvojice doplňkových modrých světel, vzadu jsou ještě dvě oranžová světla.

Ve vybavení vozu najdeme hadicové příslušenství, 2× průtokový naviják, dýchací přístroje Dräger PA 94, protichemické a protižárové obleky, vyprošťovací zařízení Holmatro (těžká sada), motorovou pilu s příslušenstvím, jednoduché hasící prostředky, plovoucí čerpadlo, nářadí včetně elektro sady, nastavovací žebříky, odnímatelnou lafetovou proudnici, vpředu elektrický lanový naviják Warn, savice, těsnící prostředky (na úniky NL), lana a vázací prostředky, hasící přístroje, kolejový vozík na přepravu materiálu atd.

TTD CAS RENAULT Midliner 210.14 – 4 × 4/THT Polička

Podvozek: RENAULT Midliner 210.14 – 4 × 4

Motor: Vznětový řadový šestiválec – čtyřdobý – vodou chlazený – přímé vstřikování, přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 154 kW(209 k) při 2.500 ot/min zdvihový objem válců – 6.177 cm3

Max. rychlost: 88 km/hod

Osádka: 1 + 4

Čerpací zařízení: Godiva

Výkon: 1600 l/min

Vodní nádrž: 3500 l

Pěnidlo: 400 l

Délka: 7540 mm

Šířka: 2340 mm

Výška: 3135 mm

Celková hmotnost: 12 920 kg



Ve fotogalerii najdete pro ilustraci několik originálních Camiv včetně speciálu s turbínou a také obdobné vozy dalších francouzských výrobců.

Foto a info: net, autor a HZS ČD Liberec


-wap-

Sdílet