„Pecka“ z Pecky – to je nová Tatra s kabinou delší než dlouhou, dodaná firmou Kobit
Rád bych Vám představil naši novou krásku z Pecky, začíná dnešní článek Michal Pavel. Jedná se o vozidlo Tatra 815 PR2 6×6 CAS 30/6000/360 – S2R. Cesta k tomuto hasičskému speciálu nebyla nijak jednoduchá, jelikož pořízení nové stříkačky se v dnešní době rovná nemalému zázraku.
Sloužím u Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje jako klasický „výjezďák“ a proto jsem cítil potřebu zkusit obnovit vozový park i u našeho Sboru dobrovolných hasičů Pecka. Do dnešní doby jsme vyjížděli na všechny typy událostí se starým, ale dobrým Trambusem, častá technická poruchovost nás však donutila zabývat se myšlenkou náhrady.
Jistou dobu jsem sledoval fungování dotací ze státních i krajských zdrojů na obnovu hasičské techniky. Jelikož s návrhem o koupi nového vozu v hodnotě nejméně 6 miliónů korun bych nepochodil, začal jsem řešit možné repasování Š 706. Zkusil jsem tak vytvořit návrh projektu k udělení dotace z krajských zdrojů. V březnu 2014 byl tento projekt odeslán na krajský úřad.
V mezičase, kdy se rozhodovalo o udělení dotace, jsem průběžně kontaktoval několik sborů, příkladem může být SDH Dobruška a jejich Tatra 4×4 s krátkou kabinou nebo kolegové z Krásné Lípy. Koncem června 2014 bylo nakonec rozhodnuto – dotace ve výši jednoho miliónu korun nám bude přidělena.
Měli jsme několik variant realizace – nabídku vozu ze zahraničí, zakoupení podvozku, nebo vozidlo zakoupit zcela repasované. Kvůli našemu hornatému terénu jsme chtěli nám dobře známý podvozek Tatra. A nejenom proto, ale i z důvodu dopravy malého množství hasiva, jsme variantu vozidla ze zahraničí zavrhli.
Až poté začal ten správný kolotoč. Telefonování, jednání se zastupiteli městyse a zdůraznění nutnosti obnovení hasičské techniky. Připomenutí povinností kladených na dobrovolné hasiče, které už nejsou stejné jako před třiceti lety a vysvětlení, že koupě vozidla nebude zbytečná investice a v případě účasti na mimořádné události bude náš sbor užitečnější. V takové situaci je proto potřeba dostatek sil a prostředků. Kdo něčím podobným prošel, tak moc dobře ví, jak to funguje
Nejlepším řešením našeho problému, jak dopravit dostatek lidí a vody na potřebné místo, se jevila koncepce repasované Tatry 815 CAS 32 s prodlouženou dlouhou kabinou.
Nastalo výběrové řízení na vozidlo o minimálním objemu nádrže na 6000 litrů hasiva, kabiny pro minimálně šest osob a dalších, pro nás důležitých parametrů.
Výběrové řízení vyhrála firma Kobit se svou Tatrou 815 PR2 CAS 30/6000/360 – S2R.
Podvozek a kabina
O chod vozidla se stará motor o síle 235 kW. Převodovka je mechanická s 10 stupni vpřed a 2 stupni vzad. Podvozek prošel důkladnou kontrolou a výměnou špatných dílů ve spolupráci s firmou Tatra Truck. Proběhlo přetěsnění motoru, kontrola a seřízení čerpadla i vstřikovacích trysek.
U převodovky byla provedena kontrola synchronizace a byly vyměněny všechny pryžové části. Místo standardně používaných pneumatik 445/65 R22,5 jsou na voze pneumatiky 14R20. Na zadních nápravách byla provedena rekonstrukce táhel regulátoru pneumatického odpružení a montáž příčných stabilizátorů. Nárazník tak slouží pro montáž vyprošťovacího lanového navijáku.
Vodotěsné světlomety jsou určené pro brodivost činící 1200 mm. Vozidlo disponuje palivovou nádrží o objemu 150 litrů.
Kabina byla speciálně prodloužena, a to z důvodu zachování dostatečného místa pro nohy hasičů, kteří sedí vzadu, jelikož „tunel“ standardního dvanáctiválce v klasické krátké kabině jinou možnost nenabízel. Proto je nyní možno přepravovat celé požární družstvo ve směru jízdy. Kabina disponuje elektrickým sklápěním a nezávislým vytápěním. V místě vstupu řidiče je nainstalována přípojka tlakového vzduchu a konzervační zdroj.
Uvnitř kabiny jsou zabudovány čtyři univerzální držáky dýchací techniky a tři úchyty pro náhradní tlakové láhve, jenž se nacházejí v opěradlech druhé řady sedadel. V přední části palubní desky je umístěno ovládání skrápěcí lišty, ovládací panel zvukového a výstražného zařízení, výstražné světlo upozorňující na vysunutý osvětlovací stožár, lampička pro čtení dokumentů, napájení na 24 V a USB napájení, nechybí držáky PET lahví ani přihrádky na dokumenty, zdroje pro ruční přenosné radiostanice a svítilny.
Nástavba
Nástavba je skříňová z vysokopevnostních hliníkových profilů, montovaná pomocí prizmatických nerezových spojů, rozdělená na přední a zadní skříň, ve které se nachází čerpací zařízení. Součástí pohledové nádrže je nerezová nádrž na vodu o objemu 6 000 litrů a nerezová nádrž na pěnidlo o objemu 360 litrů.
Čerpací zařízení je kombinované THZ 3000 s výkonem 3000 litrů za minutu. K zařízení pro rychlý zásah slouží průtokový naviják s proudnicí AWG a tvarově stálou hadicí o délce 60 metrů.
V prostoru horní pochozí plošiny jsou namontovány dvě hliníkové bedny pro ženijní materiál a sací hadice. Nechybí držáky přejezdových můstků, sudu na sorbent a na čtyřdílný žebřík. V zadní části se nachází monitor s turboproudnicí, který nám umožní regulovat výstřikový kužel, jenž lze také odpojit a použít i mimo vozidlo.
Elektroinstalace
Vozidlo je osazeno výstražným světelným a zvukovým zařízením modré barvy. To tvoří rampa na střeše kabiny, dvojice LED zábleskových světel na kapotě typu Predator a integrované rohové záblesky v zadní části nástavby. Oranžová sváděcí alej sestává z celkem osmi LED prvků.
O osvětlení vozidla se starají čtyři LED pásy, které jsou umístěné vodorovně nad každou skříní (v okapové liště roletek) a dvě doplňková vnější osvětlení, jenž najdeme vzadu nástavby. K dalšímu osvětlení okolí vozu patří teleskopický stožár se čtyřmi světlomety o výkonu 500 W s dálkovým ovládáním. Světlomety jsou napájeny elektrocentrálou, která je uložena v levé části nástavby. Osvětlení vnitřních částí nástavby zabezpečují čtyři svislé LED pásy. V prostoru čerpacího zařízení pro strojníka nechybí odposlech z radiostanice.
Technické parametry
Tatra je dlouhá 8 720 mm bez navijáku, široká 2 550 mm a maximální výška (včetně příslušenství na palubě) činí 3 100 mm. Celková hmotnost vozidla je 21 000 kg.
Cena vozidla činila 4 115 000 Kč včetně DPH.
Závěrem
Tímto článkem bych chtěl poděkovat starostce městyse Pecka paní Haně Štěrbové a zastupitelstvu městyse. Za odborné projednání projektu děkuji panu plukovníkovi PhDr. Liboru Zikešovi a panu majoru Ing. Ladislavu Oborníkovi.
V neposlední řadě děkuji firmě Kobit pod vedením pana ředitele Ing. Jaroslava Nožičky, která provedla tuto krásnou repasi. Zvláštní poděkování patří členům sborů dobrovolných hasičů měst Dobruška, Staré Hradiště, Krásná Lípa, Jaroměř a Kralupy nad Vltavou, kteří svými zkušenostmi napomohli této realizaci.
www.facebook.com/hasicipecka