Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kobit dodal hasičům jedenáct tankovacích kontejnerů, na financování se podílela Evropská unie

V rámci projektu „Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní“ dodala firma Kobit na konci července roku 2015 Hasičskému záchrannému sboru České republiky jedenáct kontejnerů pro transport pohonných hmot (dále jen KTA). Rozděleny budou do sedmi krajů.

Speciální seriál – Technika HZS ČR z Evropské unie, vedeme již dlouho nejen pro nová vozidla HZS České republiky, spolufinancovaná z IOP.

Dotace jsou určeny pro chudší regiony, než je naše hlavní město, Praha se tak opět do IOP nevešla.

Cena zakázky činí 28 350 300 Kč včetně daně, za jeden tankovací kontejner CN 10KN-D v hmotnostní třídě S to je 2 577 300 Kč.

Konstrukce kontejnerové cisternové nástavby splňuje všechny předpisy pro přepravu nafty a lehkého topného oleje na automobilovém jednoramenném požárním kontejnerovém nosiči odpovídající normě ISO DIN 14505 s výškou háku 1570 mm, délky 6000 mm a minimální nosností 17 tun.

KTA je konstruován pro přepravu a výdej 7000 litrů nafty a 3000 litrů benzínu. Pokud je kontejnerová cisterna natažena na podvozek, jsou hlavní obslužné a kontrolní prvky umístěny ve výšce do 1800 mm od země, pro snadnější obsluhu je kontejner navíc vybaven vysouvacími přístupovými schůdky.

Jmenovitý výkon čerpadel na naftu i benzín je 180 litrů za minutu. Pohon je pneumatický od kompresoru, poháněného elektricky. Pokud je kontejner natažený na nosič, je možné pohánět čerpadla přímo od kompresoru podvozku

Všechny roletky a uzavírací prvky jsou vybaveny zámkem se shodným klíčem. Pro odvedení statického náboje je kontejner konstruován pro použití zemnícího kabelu se zemnícím kolíkem.

Cisternová kontejnerová nástavba je vybavena v přední části samostatnou skříní pro umístění příslušenství.

Na přední stěně vlevo je KTA vybaven zásuvkou pro dobíjení dvou kusů akumulátorových baterií. V přední části je úložný prostor pro uložení příslušenství přístupný z obou stran. Úložný prostor je vybaven roletkami s průběžnými madly v celé šíři roletky. Vnitřní úložný prostor je osvětlen neoslňujícím LED osvětlením.

KTA je opatřen žebříkem k výstupu k plnícímu víku nádrže ze zadní části kontejneru a to jak při použití na nosiči, tak na zemi.

Nádrž je dvouplášťová, svařená z hliníkové slitiny, vybavena rozdělovací příčkou a vlnolamem ve větší (tedy naftové) komoře. Mezi oběma plášti je umístěn tlakoměr se pro možnost sledování případného úniku tlaku a poruchy těsnosti.

Nádrž na pohonné hmoty je opatřena dvěma elektronickými stavoznaky pro naftu a benzín v místě obsluhy s orientačním sledováním okamžitého stavu pohonných hmot. Nádrž je současně vybavena zařízením, které při vodorovném usazení KTA provede okamžité vyhodnocení množství pohonných hmot ve vztahu k teplotě a údaj zobrazí na displeji v místě obsluhy.

Konstrukce KTA umožňuje plnění pohonnými hmotami:

  1. spodním hrdlem z cizího zdroje
  2. spodním hrdlem s vlastním čerpadlem
  3. horním poklopem na plnících terminálech

Plnění spodním hrdlem vylučuje přeplnění kontejneru – cisterna je vybavena elektronickou měrnou tyčí pro orientační měření, které ovládá při případném přeplnění pneumaticky ovládaný ventil, který se uzavírá při dosažení hladiny na 94 % celkového objemu a tím zamezuje jeho přeplnění (při dosažení 93 % objemu – zahájena zvuková signalizace).

Vyprazdňování nádrže je možné jak neměřené (tedy jednoduše gravitací) pomocí spodního ventilu se samostatným vývodem z obou komor, tak i motoricky měřeným výdejem dopravními vydávacími čerpadly samostatně z obou komor (nafta, benzín).

Výdejní a měřící zařízení pro obě komory (nafta, benzín) je ovládáno z panelu umístěného v zadní skříni vybavené roletkou s průběžným madlem v celé šíři roletky.

Výdejní část KTA je umístěna v zadní skříni s uzamykatelnou roletou, je možné ji používat při přihlášení deseti čipů, které jsou součástí dodávky.

Všechny typy pistolí DN 20 a DN 32 pro výdej nafty a DN 20 pro výdej benzínu mají automatické uzavírání proti přeplnění nádrže.

Každá komora samostatně na naftu a benzín je vybavena kalibrovaným měřičem s kompenzací teploty a digitálním displejem včetně odlučovače. Výdejní průtokoměr měří s přesností nejméně ±0,5 %. Po ukončení výdeje je možné vytisknout doklad o výdeji včetně dalších dvou výdejních dokladů.

Výdejní zařízení pro výdej automobilového benzínu je vybaveno malou pistolí DN 19, výdejní zařízení pro výdej motorové nafty je vybaveno malou pistolí DN 19 a velkou pistolí DN 25. Výdej motorové nafty je umožněn z obou výdejních pistolí současně. Každé výdejní místo má svůj vlastní digitální průtokoměr. Všechny navíjecí bubny jsou se zpětným navíjením, délka hadic je 15 metrů.

Rozdělení kontejnerů do krajů

  • 2 ks Jihočeský kraj
  • 3 ks Středočeský kraj
  • 1 ks Karlovarský kraj
  • 1 ks Ústecký kraj
  • 1 ks Kraj Vysočina
  • 1 ks Plzeňský kraj
  • 1 ks Pardubický kraj
  • 1 ks Záchranný útvar
Sdílet