Čtvrtek 28. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Cvičení IZS a ověřování psychosociální pomoci ve Zlíně

Dne 4. 6. 2008 v 10:00 hod. bylo vyhlášeno speciální prověřovací cvičení složek IZS ve Zlíně. Námětem cvičení bylo zvládnout mimořádnou událost na základní škole v centru Zlína. Po simulovaném výbuchu došlo ke smrtelnému zranění učitele, ke zranění řady žáků a bylo nutné evakuovat školu. Jednotlivé složky integrovaného záchranného systému měly zvládnout náročné úkoly při vzájemné koordinaci pomoci dětem i dospělým.

Dne 4. 6. 2008 v 10:00 hod. bylo vyhlášeno speciální prověřovací cvičení složek IZS ve Zlíně. Námětem cvičení bylo zvládnout mimořádnou událost na základní škole v centru Zlína. Po simulovaném výbuchu došlo ke smrtelnému zranění učitele, ke zranění řady žáků a bylo nutné evakuovat školu. Jednotlivé složky integrovaného záchranného systému měly zvládnout náročné úkoly při vzájemné koordinaci pomoci dětem i dospělým.

Cílem cvičení bylo také prověřit standardy psychosociální pomoci, které navazují na regionální konferenci z 21. 5. 2008 v Luhačovicích – zde. Do cvičení tak byly zapojeny organizace a sdružení, které mohou pomáhat po mimořádných událostech. Aktivní práci předvedli odborníci z Psychosociálního intervenčního týmu Zlínského kraje (PIT), z Českého červeného kříže Zlín, ale také z psychologické služby HZS ČR. Cvičení si přišlo prohlédnout také několik odborníků ze školních peer týmů pomoci mládeži, z občanského sdružení ADRA, odborníci z HZS ČR, ZZS Zlín, Policie ČR i Městské policie Zlín.

Po výbuchu a požáru byl ve škole vyhlášen rozhlasem poplach. Následovala blesková evakuace a školu během dvou minut opustilo na 450 dětí a dalších asi dvacet pedagogů. Děti se shromáždily na hřištích školy a pozorovaly cvičení. Při evakuaci a následném sčítání pedagogové zjistili, že pohřešují sedm dětí.

Jako první na místo přijeli hasiči, následovaní zdravotníky, policisty a strážníky. Celá oblast byla uzavřena proti vstupu nežádoucích osob a doprava byla řízena hlídkami. Velitel zásahu nařídil průzkum školy, vyhledání a záchranu dětí, lokalizaci a likvidaci požáru v jedné z učeben. Do akce byla zapojena i výšková technika.

Hasiči v dýchacích přístrojích postupně pronikli do školy, nalezli místo požáru a zraněné. Děti s popáleninami byly vyváděny a vynášeny z hořící místnosti na chodbu, byly jim nasazovány ochranné masky. Hasiči je postupně přenesli na shromaždiště raněných, kde si děti převzali lékaři a zdravotníci. Ti během cvičení ošetřili celkem čtyři těžší zranění a osm lehkých zranění. Jeden učitel utrpěl zranění neslučitelné se životem a zemřel při výbuchu v učebně. U zraněných se jednalo především o popáleniny v obličeji, pohmožděniny a tržné rány. Vážněji zraněné děti byly převezeny vozy záchranné služby do nemocnice.

Požár byl postupně uhašen a budova školy odvětrána přetlakovou ventilací. Prožité trauma se postupně začalo na dětech projevovat. Velitel zásahu si proto přivolal na pomoc psychologa hasičů, který ke zvládnutí více osob využil služeb dobrovolníků z psychosociálního intervenčního týmu. Zasažené děti byly odváděny do bezpečí stanu hasičů, kde jim byla poskytnuta potřebná péče.

Součástí cvičení bylo i zvládnutí scény při příjezdu panikařících rodičů zraněných dětí. Velmi dobrou práci odvedli strážníci, kteří stresovou situaci zvládli, matky uklidnili a následně předali do péče odborníků. Zvláštní zřetel byl kladen na situaci příjezdu manželky mrtvého pedagoga, oznámení tragické události a její „provázení“ náročnou životní situací.

Cvičení bylo důležité hlavně z pohledu dobrovolníků, kteří mohou poskytovat pomoc po zásahu složek IZS. Jejich role se stává nezastupitelná a poskytují některé služby, které profesionální záchranáři nedělají. Po ukončení cvičení byly jednotlivé pasáže rozebírány na mítincích jak se žáky a pedagogy školy, tak i se samotnými záchranáři a dobrovolníky. Pro záchranáře byly důležité osobní výpovědi figurantů, jejich prožitky a potřeby v takových situacích.

Dopisem byli osloveni také rodiče žáků, aby si s dětmi pohovořili o jejich zážitcích a sami se zkusili zamyslet nad svými potřebami. Tedy potřebami rodičů, jejichž dítě se ocitlo v takové krizové situaci. Co v takové chvíli má udělat škola, co záchranáři, co dalšího by jim pomohlo, jaké informace jim chybí a jak by se sami chovali v podobné situaci?

Odborníci pověření sledováním účinnosti aplikovaných psychosociálních standardů připravují vlastní závěry, které budou použity v praxi. Celé cvičení bylo dokumentováno týmem kameramanů z Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč, kteří ze záznamů připraví výukový film. Rozsáhlé a náročné cvičení bylo oficiálně ukončeno před polednem.


mjr. Mgr. Bc. Ivo Mitáček
tiskový mluvčí
HZS Zlínského kraje


-swo-

Sdílet