Pondělí 23. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Záchranný útvar HZS ČR převzal dvojici univerzálních dokončovacích strojů na podvozku Tatra 815–7

V září roku 2014 jsme na stránkách našeho portálu představili záměr Hasičského záchranného sboru nakoupit pro Záchranný útvar mimo jiné dvojici univerzálních dokončovacích strojů. Techniku si hasiči slavnostně převzali v polovině října 2015 nedaleko slovenských Nízkých Tater.

Podvozek automobilu

Jedná se o model UDS 214.41. Postaven je vůbec poprvé na bezrámovém podvozku Tatra 815–721R32/415 6×6.1. Jde tedy o třínápravové šasi s pohonem zadních náprav a připojitelným pohonem předních kol o rozvoru 4 150 mm mezi první a druhou nápravou. Světlá výška podvozku je 360 mm, brodit dokáže klidnou vodou o hloubce až 1 200 mm.

Pohání ho tatrovácký vidlicový osmiválec o výkonu 325 kW. Dvoumístná kabina osádky je vybavena nezávislým naftovým topením Eberspächer Airtronic a klimatizací Diavia.

Uvnitř najdeme lékárničku, reflexní vesty, ruční svítilny, variabilní ruční vyprošťovací nástroj, lékařské rukavice, řezač bezpečnostních pásů, vytýčovací pásku a zastavovací terč. Nechybí ani vozidlová radiostanice sítě Pegas, navigace s mapovou výbavou pro Českou republiku a hledací světlomet.

UDS je v prostoru řidiče vybaven zásuvkou pro dobíjení akumulátorů z vnějšího zdroje a přípojkou tlakového vzduchu.

Na střeše je umístěna světelná rampa s možností volby modré nebo oranžové barvy.

Příslušenství podvozku je uloženo v samostatné schránce, ve které je rovněž uchycena motorová řetězová pila.

Přečtěte siUniverzální dokončovací stroj UDS 214 Tatra 815 je jedním z nejvyužívanějších prostředků Záchranného útvaru v Hlučíně

Tento stroj je náhrada za stávající UDSky, kterými disponuje Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru. Je to zcela nová koncepce k použití do extrémních podmínek, jak konstrukcí nástavby, tak i konstrukcí podvozku.

Záchranný útvar využívá stroje například při živelních pohromách, při uvolňování koryt řek, požárech, rozebírání skládek, případně při demolici staticky narušených budov.

uvedl plk. Ing. David Kareš, zástupce velitele ZÚ Hlučín

Nástavba UDS 214.41

Nástavba ve verzi .41 je standardně vybavena obsluhou podvozkové části z kabiny strojníka pomocí hydraulických systémů. Umožňuje tak mikropojezd, natáčení kol i manipulaci se stabilizačními podpěrami bez nutnosti startovat motor podvozku.

Nástavba byla speciálně upravena pro zvýšení ochrany proti krátkodobému působení sálavého tepla a vysokým teplotám. Pohání ji čtyřválcový dieselový motor John Deere 4045 HF 285 o výkonu 94 kW při 2 200 otáčkách za minutu a maximálním kroutícím momentu 540 nM. Chlazen je kapalinou s nuceným oběhem.

Výkon rypadla je 115 m3 za hodinu, síla přítlaku 85 kN. Na klopném bodě rychloupínače unese rameno 7 000 kg, při vysunutém teleskopu 2 600 kg. Nástavba se otáčí nekonečně v rozsahu 360° rychlostí 8 otáček za minutu. Ve stejném rozsahu lze otáčet nástrojem – a to rychlostí 20 otáček za minutu.

Hydraulické části obsluhuje systém BOSCH-REXROTH. Zdrojem tlaku jsou dvojitý hydrogenerátor A8 VO 107 s výkonovou regulací, hydrogenerátor A 10 VO 45 s výkonovou regulací a zubový hydrogenerátor 1 PF 2G2 – 016 bez regulace. Olej je distribuován dvěma monobloky – sedmiokruhovým 7M8 – 22 a jednookruhovým 1 MO – 16.

Teleskopický výložník je upevněný prostřednictvím polohového ramena na rám nástavby stroje. Polohové rameno umožňuje změnit rozsah zdvihu výložníku z +30° až –60° na 0° až –90° od vodorovné roviny, nástroj lze naklápět v rozsahu 145°.

Výložník je se zasunutým vnitřním ramenem dlouhý 6 300 mm, s vysunutým pak 10 500 mm. Osazen je pětizubou lopatou o objemu 0,63 m3. Výškový dosah vozu je při zasunutém rameni 5 000 mm, při vysunutém 8 600 mm.

V kabině strojníka je LCD displej, na něm se zobrazují stavové informace podvozku. Jedná se především o kontrolní údaje – tlaky oleje, otáčky čerpadla a také poruchy nebo například návody k mazání a údržbě.

Firma Cestné a stavebné mechanizmy Tisovec a.s. je finální výrobce teleskopických rypadel na automobilovém podvozku. Na světě existují prakticky jen tři takové firmy, na evropském kontinentu jsme v podstatě jediní. Máme skoro padesátiletou zkušenost s výrobou těchto strojů.

V areálu horské chaty nedaleko Nízkých Tater jsme se sešli při důležité akci, kterou je uvedení stroje UDS 214.41 na podvozku Tatra 815–7 v provedení pro hasičské a záchranářské sbory. Stroj se od civilního provedení výrazně liší, je na něm množství hasičských doplňků, které slouží pro jeho použití při požárech, živelních pohromách i průmyslových katastrofách.

Rozdíl na samotné nástavbě spočívá v úpravě pro nasazení do vysokých teplot. Výložník stroje, tedy jeho pracovní část, je upraven tak, aby snášel krátkodobě sálavé teplo a vyšší teploty.

Všechny postřehy, které jsme nasbírali během dvaceti let dodávání rypadel pro hutní průmysl, jsme se snažili „přetavit“ do tohoto stroje. Otočná hlava stroje, poměrně namáhaná část, je mazaná speciálním mazivem, které dokáže krátkodobě snést teploty do přibližně 900 stupňů.

Tato nástavba se používá ve východních teritoriích, hlavně u plynařů a naftařů – u firem, které obsluhují tisícovky kilometrů potrubí. Stroj slouží jednak na budování tras, ale i jako zásahové vozidlo. Pokud dojde k přetrhnutí plynovou či ropovodu, okamžitě vyráží stroj na zemní práce.

Hasičský segment je pro nás nový, určitě bychom se mu chtěli více věnovat. Máme například pozitivní ohlasy z Austrálie, kde by uměli tento stroj použít při boji s lesními požáry. Tatrovácký podvozek umožňuje rychlý a efektivní přesun po nezpevněných komunikacích.

řekl nám Ivan Kámen, vedoucí prodeje firmy CSM Tisovec

Rozměry a cena stroje

UDS 214.41 po Záchranný útvar HZS ČR je vysoký 3 940 mm, douhý 9 400 mm a široký 2 550 mm.

Velkou předností podvozku, kterou výrobce využil, je nízká stavební výška – nástavba je totiž připevněna rovnou na podvozek, bez rámu. Vozidlo je tak bezkonkurenčně níz­ké.

Hasiči na Slovensku naše podvozky jistě znají, v minulém roce jsme sem dodávali 166 cisteren. Původně bylo šasi určeno pro cisterny. Když se osvědčilo, řekli jsme si – proč ho nepoužít i jako nosič hasičských nástaveb? Všechny přednosti které má – tedy vysoká průjezdnost, robustnost, ochrana hnacího traktu… – lze použít i u dalších řešení.

Automobil se jmenuje „univerzální dokončovací stroj“ a já myslím, že na podvozku Tatra jsme tu univerzálnost ještě posunuli dál.

uvedl Drahomír Lošák, zástupce firmy Tatra.

Cena jednoho automobilu, který vyrobila slovenská společnost CSM Tisovec, je 10 224 500 Kč – a to včetně DPH.

Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů