Hasiči na jedné stopě
V diskusním fóru se před časem objevila italská motorka Ducati v hasičské úpravě, inzerát vyvolal debatu, zda-li mají motocykly u hasičů vůbec možnost uplatnění. Tento článek vám dokáže, že ano. Motocykly se u hasičských sborů na nejrůznější úkoly používají po celé zeměkouli.
V diskusním fóru se před časem objevila italská motorka Ducati v hasičské úpravě, inzerát vyvolal debatu, zda-li mají motocykly u hasičů vůbec možnost uplatnění. Tento článek vám dokáže, že ano. Motocykly se u hasičských sborů na nejrůznější úkoly používají po celé zeměkouli.
Před mnoha lety se u hasičských sborů začalo ponejprve využívat kolo, o čemž se můžete přesvědčit ve fotogalerii. Jedno z nich sloužilo o hasičů britského Leicesteru a měl k sobě připojený přívěsný vozík. Primární určení ,,jízdní soupravy" byla kontrola hydrantové sítě. Druhé, taktéž leicesterské kolo bylo již ,,zásahové". Ve speciálním rámu vezlo jednu hadici v kotouči a vzadu byla upevněna proudnice. Na řídítkách byla výstražná trubka. De facto stejné kolo používal i jeden italský sbor, zachovalo se dodnes. Další kolo používali hasiči v Londýně. Zachovalo se do dnešních dnů. Jeho požární výbava byla o poznání větší. Kolo na předním nosiči vezlo tři hadice v kotouči, na rámu byl upevněný jednoduchý hydrantový nástavec a dvojdílný klíč. Tolik tedy ve stručnosti historie kol u hasičů, používalo se jich samozřejmě víc a i v dalších zemích, nejen v Británii, našel jsem o nich relativně dost informací, bohužel však bez obrázků. Jejich vybavení bylo nejčastěji obdobné tomu londýnskému. Jako unikát je jistě dvojité tandemové hasičské kolo z australského Quinslendu, kde ho můžete nyní spatřit v hasičském muzeu.
Loni mi došlo několik mailů se soudobým hasičským kolem. Fotografie pocházejí z jedné asijské země, tuším Vietnamu či Laosu. Toto hasičské kolo je vybaveno hadicí, na které je proudnice, dále klíčem a dvojicí hasících přístrojů. V Asii lze také vidět další kola na požárních místech, nejsou to žádné ,,speciály", jejich výbavou je pouze a jen vědro na vodu.
Druhá část tohoto článku se věnuje hasičským motocyklům. Právě o nich se na našem webu vedla poměrně ostrá debata. Mnoho z vás je nesmyslně a neopodstatněně považuje za něco, co u hasičských sborů nemůže najít své uplatnění. Že je tomu zcela opačně, o tom svědčí velmi rozšířené použití motorek na celém světě, jednu zásahovou najdeme např. i u našich slovenských kolegů.
Historie využití motocyklů u hasičů se datuje zhruba od 20.let minulého století. Tehdy se na motorkách se sajdkárou či na upravených tříkolkách přepravovaly zejména hasící přístroje a relativné jednoduchá hasící zařízení. Motocykly byly používány v USA, Rusku, Japonsku, Německu, Británii a dalších zemích. V USA např. bylo jejich použití při požárním zajištění automobilových a motocyklových závodů jako rychlého prostředku pro likvidaci požáru, později také jako prvozásahový prostředek na palubách letadlových lodí, tedy ještě před vznikem palubních požárních vozidel. Jednalo se a dodnes jedná zejména o stroje Harley-Davidson. V Rusku mimo jiné jezdil motocykl L-600 se speciálně upraveným vozíkem sajdkáry, kde nebylo místo pro člověka, nýbrž se v něm přepravovala motorová stříkačka a savice. Hasičské stroje jezdily i v Japonsku, např. se jednalo o klasickou Hondu 350, jen vezla hasící přístroje. Dnes jí můžete vidět v muzeu tokijského hasičského sboru. Obdobné motocykly byly k vidění i v dalších zemích světa. V Německu bylo mnoho hasičských BMW. U nás Sbory PO včetně drážních hasičů používaly motorky také a to typy JAWA a ČZ jako motospojky.
Dnes je užití motorek u hasičských sborů na jiné úrovni, což je pochopitelné. Využití motocyklů v hasičských službách je v současnosti zřejmě nejvíce rozšířeno v asijských zemích, zejména v Japonsku, Číně vč. Hong Kongu, Malajsii, Singapuru atd. Proč se motocykly u hasičů vůbec používají? Na to je snadná odpověď. Jejich velikost umožňuje snadný a velmi rychlý průjezd i po zcela zaplněných komunikacích, což je celosvětový problém a díky tomu se tak rychle dostanou k místu události, kde řidič – hasič může zahájit samostatně zásah. A že mnohdy i jednotlivec je s potřebným vybavením schopný udělat mnoho práce, o tom není pochyb.
Tamní motocykly převážně japonských značek Honda, Yamaha, Suzuki a také německé BMW disponují nejrůznějším vybavením, od kterého se odvíjejí jejich taktické úkoly. Např. malajské stoje Honda Pan European ST 1100, které v jejich nové a silnější verzi využívá i naše policie, mají tři druhy výbavy a použití – požární, záchranná a paramedická. První z nich má místo sedadla spolujezdce namontovaný vysokotlaký hasící systém či zařízení impulsního hašení IFEX, záchranná verze si sebou veze kombinovaný vyprošťovací nástroj na AKU pohon, rozbrus a sadu nářadí, paramedická pak zdravotnické věci. Tyto verze se dále liší dle potřeby požárních stanic, na strojích můžeme také spatřit hadice a plovoucí čerpadla. Nedávno obdržel malajský hasičský sbor zcela nové motocykly typu Honda VFR 800, které tak doplní starší Hondy ST 1100 Pan European. Když byla zmíněna trojice verzí zásahové výbavy, musím také doplnit, že ke každému případu vyjíždějí tyto motocykly společně. Taková je ostatně koncepce a metodika zásahů – motocyklový FRE Team.
Obdobně vybavené stroje japonské výroby vlastní i singapurský hasičský sbor. Jsou vybaveny buďto 12ti litrovým IFEXem či jako paramedické. Hasičským motocyklů vlastní singapurský hasičský sbor resp. civilní obrana celkem 35, paramedických pak 20. I zde je pravidlem, že k případů vyjíždí tým, tentokrát dvojice motorek/hasičů s IFEXem. V Indonésii lze také spatřit záchranné a požární motocykly japonské provenience. V samotném Japonsku, konkrétně v Tokiu jsou na výjezdu terénní motocykly Yamaha jako hasící a paramedické. Jezdí také současně.
Pozornost ohledně hasičských motorek si jistě zaslouží Čína a Hong Kong. Motocykly značky BMW typu R1100RT s vysokotlakým hasícím zařízením od dánské firmy Firexpress A/S na hašení jsou již mnoho let zařazeny ve výjezdu hasičského sboru dnes již opět čínského Hong Kongu. Zásoba vody je 2×25l s možností přimíšení pěnidla 3%, délka hadice je 30 m. Pracovní tlak je 20 barů a vydatnost je max. 22 l/min. Zajímavá je i ochranná přilba, kterou používají hasiči-motorkáři. Po odklopení hledí je možné na ní upevnit ,,kandahárem" masku dýchacího přístroje. Jedná se tedy o multifunkční zásahovou motopřilbu. Kromě požární výbavy jsou v Hong Kongu také paramedické motocykly BMW 850.
V rámci blížících se OH 2008 v Číně bylo pořízeno několik desítek motorových tříkolek s požární a záchranářskou výbavou. Do Číny bylo také dovezeno několik motocyklů Suzuki GS500F s vysokotlakým hasícím zařízením CAFS od firmy Rosenbauer. Kromě nich je zařazeno ve výjezdu čínských hasičů také poměrně velké množství motocyklů domácí provenience – Loncin 250. Tyto ,,dvěstěpadesátky" mají hasící zařízení rovněž od dánského výrobce, tedy Firexpress A/S. Zásoba vody je 2×20l – nerezová nádrž s možností přimíšení speciálního pěnidla 3%, délka hadice je 20 m. Pracovní tlak je 20 barů a vydatnost je max. 22 l/min. Firexpress A/S v současnosti produkuje hasičské motocykly na strojích BMW R1200RT a také Suzuki QM 250J.
Hasičské motocykly v nejrůznějších úpravách naleznete ovšem i mimo asijské země. USA, Brazílie, Německo, Francie, Turecko, Itálie, Austrálie, Kolumbie atd. Jejich stroje vezou většinou dýchací přístroj, nějaké hasící zařízení či hasící přístroje, občas i kombinovaný vyprošťovací nástroj nebo slouží jako paramedické a samozřejmě i jako motospojky. Paramedický stroj tuším značky Honda, byl v 90. letech minulého století i u pražských hasičů. Provozovala ho Záchranná služba HMP a parkoval na centrále v Sokolské ulici, po nějaké době se od toho projektu, rozšířeného po celé zeměkouli z pro mě neznámých důvodů ustoupilo. Na tuším druhém Pyrosu byla také představena hasičská motorka, její osadku tvořila dvojice brněnských hasičů, jeden z nich měl na zádech tehdy novinku – IFEX, ale jak to celé dopadlo, nevím. Jinak po světě tak můžete spatřit nejrůznější typy – Hondy, Yamaha, BMW, Suzuki, Cagivy, Harleye a další značky motorek v hasičských službách.
U našich slovenských kolegů je k vidění hasičský motocykl BMW R1150 RT s hasícím zařízením Hiromax. Motorka je zařazena na požární stanici Behárovce – HaZZ Prešovského kraje a je primárně určena na zásahy v silničním tunelu Branisko. Systém Hiromax pracuje na principu aerosolu, jako hasící médium se používá demineralizovaná voda ze které se stlačeným vzduchem vytváří aerosolový oblak drobných kapiček vody. Pracovní tlak systému je 0,8 Mpa. Při zkouškách se potvrdilo, že zařízení uhasí požár v místnosti, kde na plochu 15 m2 stačilo 15 litrů vody.
Jako perlička je jistě motocykl Honda CBR Fire Blade, který vlastní soutěžní tým australských hasičů, konkrétně Melbourne Fire Brigade – MFB Racing. Ano, tamní hasiči mají vlastní soutěžní tým v rámci národního mistrovství na okruzích! Letos dokonce hasič MFB jel na divokou kartu v rámci světové série World Superbikes na okruhu Phillip Island!
V USA mají hasiči svoje kluby, takzvané ,,MC". Takovýto klub má de facto každý větší sbor, jeho členové jsou hasiči, kteří vyznávají způsob motorkářského života a jezdí na silných strojích Harley-Davidson. I u nás se najde mnoho lidí z řad hasičů a to jak profesionálních tak i dobrovolných, co rádi brázdí silnice po jedné stopě. Jeden kolega se konečně dočkal svého vysněného ,,velkého" Harleye – čekal na něj velmi netrpělivě více jak čtvrt roku, než mu byl konečně dovezen z USA. Další má pak skvělý supersport – Yamahu R6. Ostatně i jeden člen naší redakce vlastní silný stroj japonské provenience – Yamahu 900 TDM.
Video slovenského BMW/Hiromax :
http://www.hiromax.sk/…torka_01.mpg
Video singapurského zásahového mototeamu:
http://uk.youtube.com/watch?…
Video hasičské motorky BMW/Fireexpress:
http://www.firexpress.com/…ite/page.asp?…
Tolik tedy hasiči na jedné stopě. Věřím, že mnozí z vás přehodnotí svůj názor na funkčnost a samotné použití motocyklů u hasičských sborů, protože své místo u nich bezesporu mají.
Foto: Internet a hasičské sbory + archiv autora
-wap-