Profesionální hasiči se po jedenácti letech vrací do Lovosic, původní stanici zničily velké povodně
Do Lovosic zavítali 24. listopadu 2015 zástupci médii, představitelé Hasičského záchranného sboru Ústeckého kraje i České republiky společně s dalšími neméně významnými hosty na slavnostní otevření nové hasičské stanice. Nechyběli ani zástupci dalších složek IZS či církve, požehnat stanici přijel litoměřický biskup.
Historie hasičů v Lovosicích
Stanice profesionálních hasičů v Lovosicích byla od roku 1965. Hasiči sídlili v prostorách původního SDH města Lovosic, ve dvorním traktu dnešního Domova mládeže v ulici Osvoboditelů.
Postupnou modernizací města a vyššími nároky hasičů na prostory byly garáže zbourány a jednotka se v roce 1975 přemístila do objektu dnešních technických služeb v Terezínské ulici.
Povodeň v roce 2002 tento objekt zničila, proto se profesionálové nejprve přemístili do prostor INTRANSU (bývalá RO-LA u Lukavce), kde však nebyla technika v garážích. Před zimou 2002 se hasiči nastěhovali do prostor Lovochemie a.s.
Následně byla jednotka od června 2004 „dočasně“ dislokovaná do nově zbudované stanice v Litoměřicích, společně s místními profesionálními kolegy.
Nyní se hasiči konečně stěhují „do svého“, do stanice v Siřejovické ulici v průmyslové zóně Nové Klapý.
Jsem rád, že zde dnes můžeme stát a otevírat tuto stanici, protože v letech 2012 a 2013 došlo k razantním škrtům v rozpočtu a od té doby si nemůžeme dovolit budovat stanic více – byť by si to některé zasloužily.
Zde se spojily zájmy Hasičského záchranného sboru, Ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a samozřejmě i města. Chtěl bych popřát stanici, aby měla co nejméně nedodělků, co nejméně závad a aby se zde hasiči cítili v podstatě jako doma.
uvedl Drahoslav Ryba, generální ředitel Hasičského záchranného sboru České republiky
Nová stanice
Potřeba nové stanice vyplynula hlavně z budovaného úseku dálnice D8, do nově vzniklých tunelů je požadován rychlý dojezd a při výjezdu z Litoměřic by desetiminutové limity nešlo splnit. Nyní to mají hasiči k nájezdu na dálnici „co by kamenem dohodil“.
V nově vybudované stanici jsou tři stání pro výjezdové automobily. V jednom z nich je zároveň technologie mytí pro hasičskou techniku. Stanice v Lovosicích je typu P1, personálně je výjezd zajištěn celkem 18 hasiči (6 na jednu směnu) a jedním denním pracovníkem – velitelem stanice.
Hasičská technika se nemění, hasiči budou i nadále vyjíždět s vozidly CAS 24 Scania a CAS 32 Tatra 815, pro zásahy ve výškách stojí v garáži zaparkovaná automobilová plošina PP 27 na podvozku Tatra 815. V zadní části, v malé garáži pro osobní automobil, stál v době slavnostního otevření Ford Ranger.
Zatímco v přízemí jsou garáže, „špinavé“ šatny, dílny, kompletní zázemí pro chemickou a technickou službu či posilovna, v prvním patře se nachází „obytná“ část – koupelny, „čisté“ šatny, dvě ložnice, místnosti pro velitele družstva i stanice a nechybí ani kuchyně nebo učebna.
Investorem byla Česká republika – Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje, celková částka – včetně projektu a dalších prací – se vyšplhala na 36 milionů korun.
Jsem velmi rád že se mohu účastnit této slavnosti, protože já odjakživa mám hasiče velmi rád. A poznal jsem na vlastní kůži, že když se někde něco přihodilo – a tím nemyslím jen požáry, ale i jakoukoliv lidskou nouzi – vždycky jsme se my, obyčejní lidé, s velkou důvěrou obraceli na hasiče. A oni nikdy neřekli „nemáme čas“, ale vždy pomohli.
konstatoval Jan Baxant, litoměřický biskup
Jsme rádi, že po dlouhých letech došlo k výstavbě stanice – počátek projektování začal v roce 2002, v návaznosti na dálnici D8. Velké poděkování patří ještě jednou všem zúčastněným.
zakončil slavnostní část Roman Vyskočil, ředitel Hasičského záchrnaného sboru Ústeckého kraje