Čtyři plošiny Renault Bumar přišly do Moravskoslezského kraje v rámci projektu Připravenost HZS České republiky k řešení povodní
V rámci projektu Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní, spolufinancovaného ze strukturálních fondů Evropské unie, získal HZS Moravskoslezského kraje čtyři plošiny se záchrannou výškou 30 metrů. Vozy dodala společnost WISS Czech, s. r. o.
Podle všeobecných podmínek pro požární techniku TP-STS/01A-2011 se u HZS České republiky automobilový žebřík definuje záchrannou výškou. Záchranná výška je totiž (z normy ČSN EN 14043) výška ve svislém směru k podlaze záchranného koše (bez zatížení). Výrobci obvykle pro označování požární techniky používají výšku dostupnou, která je o 2 metry vyšší (kam hasič z koše dosáhne).
Podvozek
Automobilová plošina AP 30 Bumar na podvozku Renault D 18 High P4×2.2 300E5 je poháněna vznětovým přeplňovaným šestiválcem DXi7 o výkonu 217 kW, splňujícím emisní normu Euro 5 a umožňujícím i provoz bez činidla AdBlue bez omezení výkonu.
Přenos hnacích sil na kola zadní nápravy – která je vybavena i uzávěrkou diferenciálu – zajišťuje automatizovaná převodovka se systémem Optidriver.
Kabina je dvoumístná, hydraulicky sklopná, vybavená nezávislým naftovým topením. V zorném poli řidiče je displej zadní couvací kamery a zařízení informující o příčném a podélném náklonu. Při couvání pomáhají světlomety uchycené pod zpětnými zrcátky vozu.
V přepravní výšce je vozidlo vysoké 3 450 mm.
Účelová nástavba
Účelovou nástavbu PTM-32D Bumar tvoří teleskopicko-kloubová technologie umožňující práci pod úrovní podvozku. Délka posledního ramene za kloubem je 6 070 mm.
Pracovní diagram umožňuje stranové vyložení koše 20 metrů při zatížení 400 kg.
Na točnici plošiny je uložena elektrocentrála o výkonu 3,5 kW.
Ramena účelové nástavby jsou vybavena žebříkovou sadou pro pohyb osob mezi košem a zemí. Součástí nástavby je pevný suchovod pro dopravu vody k lafetové proudnici o průtoku 3 000 litrů za minutu.
Obslužná místa v koši a na točnici mají shodné uspořádání hlavních ovládacích prvků. Nástavba umí opakovat pohyb mezi dvěma body a dokáže se i samočinně složit. Funkce ustavení a složení lze obsluhovat bezdrátovým ovladačem.
Pro nouzový pohon plošiny slouží záložní spalovací motor.
Koš je určen pro čtyři osoby. Vybaven je dvěma světlomety, třemi 230V zásuvkami a jednou 400V zásuvkou, odnímatelnými záchrannými nosítky a vodním ochlazovacím zařízením.
Koš umožňuje natáčení vůči svislé ose v rozsahu -/+ 50° a disponuje funkcí “návrat do středové polohy”.
Samozřejmostí jsou čidla nárazu, signalizující vzdálenost mezi košem a překážkou 500 mm a menší.
Stabilizační podpěry je možno vysouvat jednotlivě, počítač si následně sám upraví pracovní diagram.
Cena za jeden automobil je 12 771 550 Kč.
Vizuální provedení vozidel se šrafováním „chevron“
Automobily jsou dodávány v červeném barevném odstínu RAL 3024 se zvýrazňujícími bílými pruhy RAL 9000, žlutými pruhy a šrafováním „chevron“ na zádi automobilu.
Do červeného odstínu jsou automobily polepeny speciální fólií. Výstražné světelné zařízení modré barvy sestává z LED majáků na střeše kabiny osádky, zábleskových světel na masce a zádi vozu.