Lezecké Iveco v Brně
Lezecká skupina HZS Jihomoravského kraje má od 2008 k dispozici nový speciální automobil Iveco Daily s velmi rozsáhlým vybavením.
Vozidlo je označeno TA-L2 a je určeno pro dopravu a zásah kompletně vybaveného lezeckého družstva o maximálním počtu 1 + 6. Vozidlo je vybudováno na podvozku Iveco Daily, nástavbu zhotovila firma Avia Karoseria Brno. Při jejím navrhování a výrobě se brněnským lezcům splnil sen snad všech hasičů – měli totiž možnost aktivně se podílet na hledání optimálních řešení. Díky tomu se podařilo ušít vozidlo vskutku „na míru" a jeho výsledná podoba přesně odpovídá nejenom potřebám lezců ze stanice Lidická, kde je tato technika dislokována, ale zapadá do dlouhodobé koncepce práce ve výškách a nad volnou hloubkou v rámci HZS Jmk.
Základ výbavy tvoří prostředky pro práci ve výškách a nad volnou hloubkou s využitím horolezecké a speleologické techniky, rozdělené do osmi transportních vaků podle pevně stanovené strategie, kdy v některých jsou uloženy kombinace lan a textilních smyček různých délek, jiné tvoří kompletní sady materiálu pro záchranu, to znamená, že obsahují jak lana, tak karabiny, kladky, šplhadla a další „hardware". Ve výbavě jsou dále skládací nosítka JUNKINS, nosítka do extrémně úzkých prostor SKED-CO, HALF SKED-CO, teleskopická trojnožka, vakuová matrace a sada vakuových dlah, nadstandardně vybavený batoh zdravotníka včetně přístroje pro oxyterapii a speciální souprava k zajištění tepelného komfortu zraněného. V dalších přepravních vacích je uložena dvojice suchých neoprenových obleků pro práci na vodní hladině, pro všech sedm členů posádky jsou k dispozici speleologické kombinézy včetně termoprádla.
Na vozidle je umístěna i souprava pro prohledávání nepřístupných či nebezpečných prostor, sestávající z elektrického vrtacího kladiva HILTI s možností vrtání „na jádro" do průměru vrtu 100 mm, a štěrbinové kamery, kterou je možno na speciálním nástavci zasunout do zhotoveného vrtu a prozkoumat daný prostor bez nutnosti do něj vstupovat. V případě nutnosti rozšíření otvoru pro transport nosítek může posádka automobilu využít technologie rozpojování mikronáložemi, která je rovněž součástí jeho vybavení. K pohonu elektrických zařízení slouží přenosná elektrocentrála s výkonem 3 kW.
Lezci jsou připraveni i na možnost dlouhodobějšího nasazení, k tomuto účelu je ve voze uložen nafukovací stan o podlahové ploše 24 m2 a šest kusů skládacích polních lůžek. Další vybavení tvoří motorová pila, ženijní náčiní (polní lopatky GLOCK, sekera FISKARS a pod.), prodlužovací elektrický kabel, rozvaděč s reverzním přepínačem, teleskopický žebřík, akumulátorová příklepová vrtačka. V zadní části nástavby je prázdná transportní bedna pro uložení a přepravu drobného materiálu (spacáky, nádobí,…).
Nový technický lezecký automobil slouží teprve několik měsíců, ale během této doby má na kontě již několik ostrých zásahů, při kterých plně osvědčil svoje přednosti, z nichž nejvýznamnějšími jsou rychlost a dostatek prostoru pro posádku i materiál. K vidění byl i v rámci veletrhu Pyros a to jak ve statické ukázce, tak při námětovém cvičení na věž mezi pavilony G1 a G2, kde byl použit jako kotevní bod lanovky ze střechy, prostřednictvím které byla prováděna evakuace osob.
Vybrané technické údaje:
Podvozek – IVECO Daily 4×2 s uzávěrkou diferenciálu
Motor – objem 2998 ccm, výkon:130 kW
Převodovka – manuální šestistupňová
Celková délka – 6700 mm
Celková šířka – 2180 mm
Celková výška – 2800 mm
Nejvyšší přípustná hmotnost – 6500 kg
Posádka – 1 + 6
Ňorek Milan,Buček Jiří foto Lepka Martin
všichni HZS Jihomoravského kraje, PS Brno-Lidická
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
V rámci HZS ČR existuje ještě několik vozidel určených pro lezeckou skupinu, dá se říci, že každý kraj má mírně odlišnou koncepci. Pokusím se velmi stručně přiblížit některé z nich.
HZS Moravskoslezského kraje využívá terénní pick-up s dvojkabinou Mitsubishi L200, vestavbu do něj provedla firma THT Polička, vozidlo je dislokováno na stanici Ostrava-Poruba.
HZS Olomouckého kraje používá VW Transporter syncro, bohužel o něm nemám bližší informace.
HZS Ústeckého kraje využívá již poměrně dlouho pro svou lezeckou skupinu pick-up Opel Campo 4×4 s dvojkabinou.
HZS hl.m.Prahy má oproti těmto krajům úplně odlišnou koncepci – vozidlo pro lezce sice vlastní (pick-up Nissan Navara), nicméně jde spíše o vozidlo pro letecké záchranáře, kteří by s ním měli v případě potřeby dojet na místo zásahu, proto je spolu se dvěma lezci v pohotovosti na letišti v Ruzyni. V případě, že by vrtulník nebyl v okamžiku potřeby na základně, s ním lezecká skupina vyrazí na místo zásahu, kde se setká s vrtulníkem. Jinak jsou pro potřeby lezců o speciální výbavu rozšířena tři prvovýjezdová vozidla CAS – jedno na stanici č.1 Sokolská (CAS-24 MB Atego č.2 „červená"), druhé na stanici č.7 Smíchov (CAS-16 Iveco 4×4 „červená") a třetí na stanici č.6 Krč (CAS-24 MB Atego č.2 „červená“), na těchto stanicích jsou zřízeny lezecké skupiny.
foto HZS Jihomoravského kraje a Hynek Obroučka
-wob-