Nový žebřík v Praze
HZS hl.m.Prahy získal nový automobilový žebřík s dostupnou výškou 37 m na podvozku Mercedes-Benz Econic 1828.
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d4a9d63.800.jpg)
Vozidlo nahradí starší žebřík Magirus AZ-30 (DLK 23–12 GLCC) na podvozku Iveco na stanici č.4 Chodov, který tu kdysi nahradil opět výrobek fy Magirus – 37 m vysoký žebřík na podvozku Tatra 148… Německé označení tohoto žebříku zní DLK 37 CS.
V rámci unifikace značky podvozků byl zvolen známý dvounápravový osmnáctitunový podvozek Mercedes-Benz Econic, na kterém již v ČR najdeme například dva žebříky AZ-30 Camiva a dvě plošiny AP-32 Bronto Skylift u HZS Ostrava, již zmíněný žebřík AZ-37 u HZS Jihlava nebo nejnověji dva samosběrné zametací vozy a již čtyři vozidla pro sběr komunálního odpadu u Pražských služeb, a.s. Jediné mínus vidím ve volbě podvozku bez zadní natáčecí nápravy, která bude v auty obsypaných ulicích stotisícového sídliště „Jižní město" citelně chybět. Další žebřík na podvozku Econic se již staví pro stanici č.1 Sokolská, podle dostupných neověřených informací by se mohlo jednat o AZ-30 se zalamovací sadou (DLK 23–12 GLCC) a řiditelnou zadní nápravou.
Žebřík je prakticky totožný s bráškou dodaným v loňském roce na PS Jihlava HZS kraje Vysočina. Dosah je 37 m při max. 7m stranovém vyložení, koš je oproti starší generaci žebříků Magirus velmi odlišné konstrukce – má dva vstupy namísto jednoho, dvě místa pro uložení příslušenství (monitor, nosítka, přetlakový ventilátor, slaňovací oko) a je určen pro tři osoby. Do standardní výbavy patří mj.Elektrocentrála. Zajímavý je podvozek tohoto vozidla – obě nápravy jsou odpružené vzduchem a pomocí jednoduchého tlačítkového ovládání lze zvýšit světlou výšku vozidla až o 20 cm prostým přifouknutím předních, zadních nebo všech vzduchových měchů, nelze tak však jet rychleji, než pár km/h, slouží to opravdu jen pro překonání obrubníku či jiné terénní nerovnosti.
TTD:
D x Š x V – 9700 × 2500 × 3185 mm
Rozvor – 4500 mm
Motor – OM 906 LA.IV/3 (EURO IV)
Objem – 6374 ccm
Výkon – 210 kW / 280 k
Celková hmotnost – 18000 kg
Provozní hmotnost – 15560 kg
Kabina – 1+2
Převodovka – automatická Allison
Max.dostup žebříku – 37 m při 7 m stranovém vyložení
Max.stranové vyložení – 23 m při max.28 m dostupu.
Článek jsem doplnil o fotografie dalších žebříků na podvozcích MB Econic zejména z Německa nebo Anglie, zdrojem fotografií jsou známé stránky www.bos-fahrzeuge.info .
Foto Hynek Obroučka, Václav Porkát a internet
-wob-
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d4a9d63.200.jpg)
![taky možná varianta... created by wap :-)) taky možná varianta... created by wap :-))](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d4c12fa.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d4dbe6e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d4f13ee.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d510b7a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d523118.200.jpg)
![Zadní náprava v horní poloze Zadní náprava v horní poloze](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d534f0f.200.jpg)
![Zadní náprava v dolní poloze Zadní náprava v dolní poloze](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d54714f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d55ca7f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d575605.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d58d1f0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d5a039a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d5b24e6.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d5d33f7.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d5e88b2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d606f9b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d61871f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d62c074.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d63b30e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d64c49e.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d65e62a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d67179f.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d683d14.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d69bcb5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d6b4457.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d6c4e22.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d6dfdc5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d703f4a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d7145b0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d725b33.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d736cc4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d7472b0.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d759c03.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d76d4c1.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d77ee40.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d79272b.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d7a2928.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d7b36e5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d7c4895.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d7d17d2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d7e8036.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d80405c.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/48807f539a73b/4c8171d814a30.200.jpg)