Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči převzali 19 nových nosičů kontejnerů těžké hmotností kategorie, dodala je společnost Scania

V rámci projektu Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní, spolufinancovaného ze strukturálních fondů Evropské unie, převzali hasiči devatenáct šestikolových kontejnerových nosičů značky Scania.

Finálním dodavatelem byla společnost SCANIA CZECH REPUBLIC s.r.o., ve spolupráci s firmami Everlift s.r.o. (montáž hákového nakladače Fornal + dodávka a montáž nakládacího jeřábu Fassi) a Kobit s.r.o., který se postaral o dodávku požární výbavy, montáž komunikačních prostředků, světelných výstražných zařízení a navijáků.

Podvozek, motor a převodovka

Vozidlo je postaveno na podvozku Scania G440 CB6×6HHZ s dvojitým, zesíleným rámem. Jedná se tedy o třínápravový speciál s možností pohonu všech kol, standardně jsou poháněna kola zadních náprav, u všech najdeme uzávěrku diferenciálu a reduktory v kolech. Rozdělovací převodovka je s terénní redukcí.

Tažné zařízení v zadní části vozu je určeno pro pro přívěs o hmotnosti až 24 000 kg.

Motor o výkonu 440 koní disponuje kroutícím momentem 2 300 Nm. Převodovka Scania GRSO905R s vodním chlazením je vybavená automatizovaným řazením Opticruise s automaticky ovládanou spojkou (bez spojkového pedálu) a vybavená retardérem Scania.

Automatizované řazení Opticruise má v těchto vozidlech 3 základní jízdní režimy, a to: Normal – pro standardní jízdu, Power – pro rychlou akceleraci a Off-road – pro jízdu mimo zpevněné komunikace. Při kterémkoliv jízdním režimu převodovka umožňuje manuální zásah řidiče, tzn. řidič může ovládací páčkou pod volantem sekvenčně měnit zařazenou rychlost nebo přejít do plně manuálního režimu řazení.

Retardér Scania je hydrodynamický, lze ho ovládat páčkou pod volantem (shodná s ovladačem řazení). Rovněž lze přepnout na ovládání brzdovým pedálem a má také svůj tempomat pro jízdu z kopce. Klasický jízdní tempomat je základní výbavou všech Scanií.

Celoocelová bezpečnostní kabina typu CG14 je určena pro tříčlennou posádku, vybavena klimatizací, nezávislým topením, elektrickým stahováním oken, integrovaným palubním počítačem a cyklovačem stěračů. Disponuje také tzv. OffRoad paketem, který představuje například zesílený ocelový přední nárazník nebo krycí mřížky předních světlometů.

Provedení vozidla odpovídá normě ADR FL pro přepravu tankovacích kontejnerů, kterými disponuje HZS ČR.

Nakládací jeřáb a nosič kontejnerů

Hydraulický nakládací jeřáb FASSI F95.0.22 je plně hydraulický, se zdvihovým momentem 86 kNm. Otočový systém s hřebenovou tyčí a pastorkem umožňuje otáčení v rozsahu 390°.

Sklopné rameno má dva teleskopické díly, maximální horizontální dosah činí 8,10 m. Hydraulické hadice jsou vedeny vnitřkem sloupu, aby byly lépe chráněny proti poškození. Dálkové rádiové ovládání umožňuje start či vypnutí motoru.

Při vyložení 2 metry jeřáb uzvedne 4 310 kilogramů, při vyložení 7,9 metrů pak 1 085 kilogramů.

Hydraulický nosič kontejnerů Fornal 14T umožňuje překládání kontejneru na přívěs. Kapacita zdvihu je 14 000 kg, umožňuje manipulaci a přepravu kontejnerů s celkovou hmotností nejméně 12 000 kg. Výška háku je 1 570 mm, délka kontejnerů 4 500 – 6 400 mm.

Nosič umožňuje sklápění konstrukce dozadu, ovládací stanoviště je na rozvaděči na levé straně vozidla, elektricky lze nosič obsluhovat z kabiny řidiče. Nosič je vybaven aretací zadního odpružení při manipulaci s kontejnerem.

Sdílet