Pátek 27. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 25 – Š 706 RTHP

Představujeme Vám zajímavou verzi CAS 25 – Škoda 706, se kterou vyjíždí k zásahům jednotka sboru dobrovolných hasičů městské části Praha-Kunratice.

Požární automobil CAS 25 jednotky sboru dobrovolných hasičů Praha – Kunratice byl vyroben v roce 1968. Při výjezdu k požáru stohu 1. května v roce 2000 kunratickým hasičům naboural cisternu zezadu nepozorný řidič. Oprava následků této nehody přešla v zajímavou celkovou rekonstrukci požárního automobilu, které se ujala firma KOMET, s.r.o. z Peček u Kolína nad Labem.

Automobil byl nejen opraven a nově nalakován, ale byla přestavěna jeho nástavba. Na pravoboku a levoboku byly vytvořeny nové úložné prostory s nahoru otevíranými dveřmi. Tyto prostory využívají prázdné místo mezi vnější aerodynamickou karosérií nástavby a vlastní stěnou vodní nádrže. Je zde dost místa na hasicí přístroje, pytle se sorbenty, motorovou pilu, kanystry, nebo zde mohou být umístěny dýchací přístroje. Do jednoho prostoru se bez problémů vejdou čtyři dýchací přístroje (např. Saturn), těmi však zatím kunratická jednotka není vybavena.

Nejvíce se změnilo zadní čelo automobilu. Byla zcela zrušena nádrž na pěnidlo a celý prostor zadního čela byl zakapotován a opatřen velkými, nahoru otevíranými dveřmi. Čerpadlo bylo opatřeno kulovými ventily namísto vřetenových a nad čerpadlem vznikl prostor pro umístění průtokového navijáku namísto nádrže na pěnidlo. Změnil se i způsob přístupu na střechu nástavby. Namísto původních otvorů se stupačkami je nyní na pravé straně zadního čela nástavby umístěn žebřík, který umožňuje snadný a bezpečný přístup na střechu.

Úpravy automobilu pokračovaly podle finančních možností i po roce 2000, takže požární automobil získal výstažnou světelnou a zvukovou rampu AZD v prodlouženém provedení a v roce 2002 byl na své místo nad čerpadlem namontován průtokový hadicový naviják s elekrickým navíjením. Na navijáku je navinuto 60 m plastové, tvarově stálé hadice Haberkorn s pistolovou proudnicí. Na tomto místě je třeba upřesnit, že nejde o „vysokotlak“, protože CAS 25 – Š 706 nemá kombinované čerpadlo. Jedná se „pouze“ o průtokový naviják, který výrazně snižuje dobu bojového rozvinutí u zásahů, které nevyžadují pokládání dlouhého nebo rozvětveného dopravního a útočného hadicového vedení.

Technické údaje automobilu:
Podvozek: Škoda 706 RTHP 4×4
Typ nástavby: CAS 25
Rok výroby podvozku a nástavby: 1968
Rozměry (d x š x v): 7.550 × 2.435 × 2­.870 mm
Pohotovostní hmotnost: 9.200 kg
Užitečný náklad: 4.370 kg
Celková hmotnost: 13.570 kg
Jmenovitý výkon čerpadla: 2.500 l/min
(při 0,8 MPa)
Objem nádrže na vodu: 3.500 litrů

Děkujeme členům SDH Praha-Kunratice za ochotné převedení techniky a poskytnutí informací.

Ing. Michal Brunner
Sdílet