Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Šikovné ruce lánských hasičů aneb vlastní repase casky

V loňském roce jsme se rozhodli, že by byla potřeba repase naší CAS 32 – T 148, tak jsme začali obvolávat firmy na obnovu hasičské techniky a zároveń jsme se informovali o možnost finančních, kdo by nám přispěl nebo, kde bychom sehnali potřebnou finanční částku na repasi.

V loňském roce jsme se rozhodli, že by byla potřeba repase naší CAS 32 – T 148, tak jsme začali obvolávat firmy na obnovu hasičské techniky a zároveń jsme se informovali o možnost finančních, kdo by nám přispěl nebo, kde bychom sehnali potřebnou finanční částku na repasi.

Po několika neúspěšných jednáních, dopisech a všelijakých shánění peněz jsme zavrhli repasi u nějaké té firmy, protože po konzultaci s nimi, jak bychom si představovali repasi, nám to spočítali finančně a jejich odhad byl, že by se cena Tatry pohybovala okolo půl milionu korun.

A to jsem si v žádném případě dovolit nemohli. Proto jsme se rozhodli, že provedeme repasi vlastní silou. Sice to asi bude trvat déle, než u firmy, ale vyjde nás to finančně mnohem méně a všechno si uděláme podle svých představ.

Hned na Nový rok 1. ledna jsme začali s prací. Nejdříve jsme si mysleli, že necháme Tatru na výjezdu a budeme dělat tak, abychom mohli vyjet na výjezd, ale po několika dnech jsme museli Tatru odhlásit z výjezdu. Když jsme odkryli různé ozdobné lišty a podívali se důkladně na stav naší Tatry, tak jsme zjistili, že je v mnohem horším stavu, než jsme si mysleli a oprava je „za pět minut dvanáct“.

Postupně jsme na naší tatře opravili všechny zkorodované plechy, některé jsme nahradili novými a některé jsme ošetřili. Celý podvozek byl natřen ošetřen nátěrem gumoasfaltu a to celkem 3×. Nádrž na vodu byla zvětšena prořezem pěnidlové nádrže. A vzhledem k tomu, že už předtím byla nádrž atypická máme teď v nádrži 7000 l vody.

Celá nádrž byla vyčištěna a obroušena na plech. Poté 2× natřena speciální základní barvou a na ní byl dán dvojvrstvý nátěr speciální barvy určené na vodní nádrže. Výpustný ventil byl umístěn pod vozidlo k rezervě a vyměněn za pákový ventil. Zadní část byla zavařena a vznikl zde nový úložný prostor, kam bude v budoucnu uloženo plovoucí čerpadlo. Byl vytvořen nový výstup na nástavbu vozidla po vzoru „erťáka“. Na bocích byly zrušeny hadicové navijáky a místo nich vznikly nové úložné prostory. Dopředu byl namontován nový nárazník pro usnadnění jízdy v lesních porostech a na něj byla namontována kropící lišta. Nad přední sklo byla dána osvětlovací rampa. Celé vozidlo dostalo nový lak, nápisy a reflexní polepy.

Zároveń jsme si nechali udělat repasi čerpadla od firmy THT Polička.

Celá repase tatry 148 byla ukončena 10. května 2008, takže nám to trvalo přibližně 4 měsíce, samozřejmě některé věci se dolaďují ještě do dnes, ale to už jsou jen detaily, které můžeme dělat jako běžnou údržbu na vozidle. Vybavení, které máme v tatře, tak je jen základní, používáme ji hlavně jako „rybník“. Na vybavení máme druhou CASku – CAS 25 K L 101.

A pro všechny příznivce hasičiny, kteří by se ptali proč repasujeme starou Tatru 148, odpověď je jednoduchá. Je to jedno z nejlepších aut do terénu. V naší oblasti jsou totiž skoro všude lesy, pole, velká EKO skládka, rašeliniště a na tohle je nejlepší Tatra 148, projede skoro všude a vody přiveze taky dost.

Repase CAS 32 Tatra 148

Čas: 1. ledna 2008 až 10. května 2008

Plech 1833.5 1833,5
Šrouby 212.5, 70, 700 982,5
Nýty 112.5, 69, 53, 86, 69 389,5
Tmel 340, 310, 310, 279 1239
Panty 84, 482, 554 1120
Šmirgl 180, 210, 140, 70, 164, 170, 16, 108, 120 1178
Respirátory 32 32
Barva 290, 360, 360, 410, 339, 140, 339 2238
Ochranný štít 225 225
Nářadí 45, 54, 125, 245 469
Řezný kotouče 150, 190, 89 429
CO2 584 584
Ředidla 990, 150, 130, 385, 220, 223 2098
Al plech 5035.5 5035,5
Ochranné kombinézy 495 495
Světla 1469, 300, 192, 62, 86, 108 2217
Silikony 95, 160, 98, 20, 41 414
Štětce 92, 57, 92 241
Lepenky 52, 52, 104, 145, 72, 49, 78, 24, 19 595
Hadičky 30.5, 27, 250 307,5
Stěrače 809 809
Zástěrky 395 395
Svorky 60,30, 32.5, 37.5 160
Řetízek 42 42
Polepy 3000, 30 3030
Spoj.materiál elektrika 127.5 127,5

= 26 686 Kč

Sponzorsky:
Pan Egrt – materiál (vingle, jekly…) 10 000
Pan Charouz – barva (bílá, červená a vnitřní barva do nádrže) 50 000

= 60 000 Kč


Hlavní účast: Pošta Karel, Králíček Petr, Worofka Lukáš, Jordák Roman, Chochola František
Hendrich Kamil, Jirgl Tomáš

Pomocníci: Jartim Jaroslav, Loskot Lukáš, Černý Václav, Marko Václav, Štross Jakub, Pošta
František, Kougl Miloslav, Feldigel Jan


Odpracované hodiny 3.150 hod



Text: SDH T.G.M. Lány

Foto a video:
Lukáš Vejvar + archiv lánských hasičů


-wej-

Sdílet
Přiložené soubory
Video 5 zobrazit online MOV 9 MB
Video 4 zobrazit online MOV 6 MB
Video 3 zobrazit online MOV 8 MB
Video 2 zobrazit online MOV 11 MB
Video 1 zobrazit online MOV 8 MB