Cisterna Scania s nástavbou Magirus
Francouzští hasiči regionu Meurthe-et-Moselle SDIS 54 využívají již pátým rokem celkem sedm cisternových automobilových stříkaček na švédském podvozku Scania s německou požární nástavbou od firmy Magirus.
Francouzští hasiči regionu Meurthe-et-Moselle, tedy Service Départemental d’Incendie et de secours SDIS 54 využívají již pátým rokem celkem sedm cisternových automobilových stříkaček na švédském podvozku Scania s německou požární nástavbou od firmy Magirus. O pořízení těchto automobilů bylo rozhodnuto již koncem roku 2001, kdy nastal čas na obměnu vozového parku prvního výjezdu požárních stanicích SDIS 54. Německý Magirus nebyl zvolen náhodou, region Meurthe-et-Moselle používá další prvovýjezdové vozy s nástavbou této firmy již řadu let a v tomto článku představovaná Scania byla vyrobena na míru přesně dle přání mossleských hasičů. Magirus je osvědčená kvalita, tak proč měnit. Použitý podvozek Scania P 94D 260 rovněž nebyl zvolen náhodně. Přestože je známý patriotismus Francouzů na své národní značky jako např. Renault, švédský podvozek se jim hodil lépe do nové koncepce vozu. Ostatně Scanií jezdí pro svojí kvalitu u francouzských hasičů poměrně dost. V současné době ,,sapéři“ na těchto skvělých podvozcích nenakupují jen cisterny, ale i automobilové žebříky Camiva, Metz a Magirus.<o:p>
</o:p>
Francouzské označení tohoto osmnáctitunového, <st1:metricconverter productid=„7 800 mm“ w:st=„on“>7 800 mm</st1:metricconverter> dlouhého vozu s rozvorem <st1:metricconverter productid=„3 900 mm“ w:st=„on“>3 900 mm</st1:metricconverter> je Fourgon Pompe Tonne Secours Routier. Jedná se o zásahový automobil prvního výjezdu, tedy požárního družstva, uzpůsobený pro podmínky a potřeby francouzské taktiky. Dá se říct, že je to obdoba našich prvovýjezdových vozidel os SPS. Svojí koncepcí nástavby je jim Scanie podobná. Ač se jedná o vozy již pět let staré, ovšem při porovnání s českým tzv. Koňobusem na Mercedesu či Ivecu je to nebe a dudy. Magirus prostě hasičáky dělat umí. Samotná požární nástavba je vyrobena kompletně z hliníku na upraveném podvozku Scania s krátkou kabinou.<o:p>
</o:p>
Na první pohled se jedná o neobvyklé provedení nástavby, resp. její kabiny pro mužstvo, která je do ní integrována. Je určena pro pět hasičů, trojice sedí na sedačkách proti směru jízdy, dvojice pak po směru jízdy. V opěradle mají zabudovány dýchací přístroje. Uprostřed kabiny mužstva začíná vnitřek požární nástavby, ale i přes toto je tam dostatek prostoru pro hasiče. Výstup s kabiny zajišťují nezvykle poměrně široké jednokřídlé autobusové dveře po obou stranách vozu. Za nimi začíná samotná požární nástavba, resp. její část s vybavením. To je ukryto celkem v sedmi skříních, všechny kryjí hliníkové rolety. Pravá strana vozu je odlišná od levé složením vybavení. V první roletě najdeme elektrocentrálu, prodlužovací kabely, lampy a stativy, ovládání osvětlovacího stožáru, výstražné kužely, v prostřední pak motorové pily včetně záchranářské, rozbušovaní adaptér, kango, rezervní zásobu PHM, sady nářadí, hever, vyprošťovací pomůcky, lékárnu, zadní roleta je na požáry. Jsou v ní hadice <st1:metricconverter productid=„70 a“ w:st=„on“>70 a</st1:metricconverter> 45 mm/ <st1:metricconverter productid=„20 m“ w:st=„on“>20 m</st1:metricconverter> (<st1:metricconverter productid=„5 a“ w:st=„on“>5 a</st1:metricconverter> 6 ks), proudnice, pěnový přiměšovač, sekery atd. Zadní roleta obsahuje čerpadlo Magirus o výkonu 2000 l/min při 15 barech, jenž má velmi neobvyklé ovládání, tvořené krytým ovládacím pultem umístěným zvenčí zadního čela. Nad čerpadlem je pak průtokový elektrický naviják o průměru hadice <st1:metricconverter productid=„22 mm“ w:st=„on“>22 mm</st1:metricconverter> a délce <st1:metricconverter productid=„80 m“ w:st=„on“>80 m</st1:metricconverter> zakončený turbo proudnicí. K tomu všemu se strojím však dostane až po odejmutí dvojice kolových hadicových navijáků s hydrantovým nástavcem a deseti hadicemi <st1:metricconverter productid=„70 mm“ w:st=„on“>70 mm</st1:metricconverter> o celkové délce <st1:metricconverter productid=„200 m“ w:st=„on“>200 m</st1:metricconverter> (2× 10 ks po <st1:metricconverter productid=„20 m“ w:st=„on“>20 m</st1:metricconverter>), které se ve Francii běžně používají na tvorbu dopravního vedení. Levá zadní roleta je stejná jako pravá zadní, tedy uzpůsobena pro zásahy při požáru, levá prostřední obsahuje zejména hasící přístroje (6 ks) a drobné věcné prostředky jako např. obdoba džberové stříkačky apod. V levé přední je ve spodu umístěno vyprošťovací zařízení Lukas s navijákem tlakových hadic o délce <st1:metricconverter productid=„20 m“ w:st=„on“>20 m</st1:metricconverter> a nad ním bedny s vybavením pro dopravní nehody a technické zásahy. Tolik tedy v kostce základní vybavení Scanie přesně dle normy NF S61–515 pro vozy kategorie FPT. Je to prostě nástavba klasické CASky. Ještě se zmíním o střeše nástavby, kde je lafeta Magirus s průtokem až 1500 l/min, dvojice žebříků a velká bedna pro ženijní prostředky společně s 2000W hlavou osvětlovacího stožáru, vysunutelného do šesti metrů. V kabině vozu najdeme kromě dýchacích přístrojů také prostředky pro práci ve výškách, komunikační zařízení, drobné nářadí a další věci. Středový prostor nástavby ukrývá již zmíněný osvětlovací stožár a nádrže hasebních látek. Vodní je o objemu <st1:metricconverter productid=„2600 l“ w:st=„on“>2600 l</st1:metricconverter> a pěnidlová na <st1:metricconverter productid=„360 l“ w:st=„on“>360 l</st1:metricconverter>. Koncepce nástaveb Magirus hojně využívá výsuvných či výklopných plat na vybavení, stejně tak jsou i ve spodní hraně nástavby výsuvné pomocné pochozí plochy pro snazší manipulovatelnost s výš uloženým vybavením.<o:p>
</o:p>
Prostor kolem vozidla pomáhá osvětlit šestice zářivek – jedna nad každou boční roletou, na střeše kabiny je pak malý hledáček. Jako další zajímavosti lze uvést např. skládací žebřík pro přístup na pochozí střechu nástavby, který se uvede do pracovní polohy po odejmutí pravého hadicového navijáku a také ochranný lem prostoru mezi kabinou vozu a požární nástavbou, resp. kabinou mužstva. Ten je šikovně ukrytý za bočním a střešním spoilerem kabiny, tudíž nekazí estetický vzhled vozu, což mi chybí u automobilů od SPS Slatiňany. Barevné provedení Scanií je obdobné ostatním francouzským hasičským vozům. Tvoří ho červený základ, doplněný prvky reflexní žluté. Zadní čelo je vyvedeno v šikmých pruzích červeno-bílé kombinace. Od toho se však v současné době ustupuje za lépe viditelnou barevnou kombinaci červeno-žlutých zešikmených pruhů. VRZ je tvořen dvojicí rotačních majáků modré barvy na střeše kabiny, přední maska má v sobě dvojici modrých doplňkových světel. V zadní části je dvojice strobo majáků a oranžová sváděcí alej.<o:p>
</o:p>
Teď se dostaneme k tomu podstatnému a to je cena vozu. Scania/Magirus vyšla v roce 2003 na částku 230 000 Euro. Ani při tehdejším kurzu to nebylo relativně drahé auto, ale dnes by vyšlo jen na nějakých necelých 6 miliónů korun. Ještě se k ceně však musí přičíst výbava a za 70 000 Euro. I přes vyšší pořizovací hodnotu se však jedná o velmi kvalitní výrobek, který je platným pomocníkem hasičů francouzského SDIS 54 již pět let. Dislokace Scanií je následující: <o:p></o:p>
- CSP Longwy
- CSP Lunéville
- CSP Toul
- Ci Nancy Joffre
- Ci Nancy Gentilly
- Ci Nancy Vandoeuvre
- Ci Nancy Tomblaine
Tak co na švédsko-německého křížence říkáte? Osobně se mi tyto vozy jeví víc než dobře, kvalita podvozků Scania je všeobecně známá, stejně tak i preciznost nástaveb Magirus.
V galerii najdete další automobily na podvozku Scania ve službách francouzských hasičů. V budoucnu se o některých z nich objeví na našem webu článek. Zajimavá je Scania SDIS 57 se španělskou nástavbou Protec-Fire, která má čerpadlo a průtokové navijáky hned v první roletě za kabinou, dále pak dvojcestná Scania/CMAR SDIS 77 a také nová Scania/Gimaex s extra dlouhou kabinou CP 31.
Foto a info: SDIS 54, Magirus, Scania France, Ch.Dupont, M. Galles a web<o:p></o:p>
-wap-<o:p></o:p>