Občanům se líbí kampaň Bezpečné cestování
Preventivní informační projekt Hasičského záchranného sboru ČR „Bezpečné cestování“ hodnotí lidé velice pozitivně. Ukázal to rozsáhlý výzkum veřejného mínění, který na přelomu května a června uskutečnila společnost STEM.
Preventivní informační projekt Hasičského záchranného sboru ČR „Bezpečné cestování“ hodnotí lidé velice pozitivně. Ukázal to rozsáhlý výzkum veřejného mínění, který na přelomu května a června uskutečnila společnost STEM.<o:p>
</o:p>
Respondentům byly ukázány dva vizuály použité v kampani, které informují o chování v mimořádných situacích (co dělat při požáru a co by mělo být v evakuačním zavazadle-tyto plakáty jsou v příloze). Plných 93 % respondentů si myslí, že tyto plakáty přinášejí občanům užitečné informace. Celkem 85 % respondentů pak uvedlo, že vizuály kampaně jsou dobře výtvarně zpracovány.<o:p>
</o:p>
Na kladném hodnocení kampaně Bezpečné cestování se shodnou prakticky všechny skupiny obyvatelstva – tj. jak muži, tak ženy, více vzdělaní i méně vzdělaní, starší i mladší.<o:p>
</o:p>
Podle výzkumu informační plakáty použité v kampani dosud zaznamenala téměř jedna třetina občanů ČR. Nadprůměrně si kampaně všimli muži (32 %), lidé mladšího věku (do 44 let – 32 %), se středoškolským vzděláním s maturitou (33 %) a s vysokoškolským vzděláním (36 %). <o:p></o:p>
Od zbytku republiky se v této otázce jasně odlišují obyvatelé Prahy, kde kampaň běží již třetím rokem. Testované plakáty kampaně si vybavilo plných 65 % Pražanů. Častěji plakáty zaznamenali ještě obyvatelé Středočeského kraje (38 %).<o:p>
</o:p>
Z uvedeného výzkumu vyplynulo, že lidem do značné míry chybí informace o tom, jak se mají zachovat při mimořádné události. Plná polovina respondentů uvedla, že se v tomto necítí být dostatečně informována. To jen potvrzuje smysluplnost této kampaně, která má za cíl zvýšit míru informovanosti obyvatelstva.<o:p>
</o:p>
Preventivní informační kampaň „Bezpečné cestování“ byla odstartována v roce 2006 v Praze a ve středních Čechách. Tento původní projekt MV-generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Českých drah, a.s. a Dopravního podniku hl.m. Prahy, a.s. má za cíl zvýšit informovanost občanů cestujících v prostředcích hromadné dopravy a prohloubit jejich povědomí o možných nebezpečích a správném jednání v případě hrozící nebo již vzniklé mimořádné události. Sdělované informace jsou zveřejňovány formou informačních samolepek velikosti A4 v hromadných dopravních prostředcích (autobusech, tramvajích, metru, ve vlacích) a v prostorách vlakových nádraží Českých drah, a.s. a čekárnách městské hromadné dopravy. <o:p></o:p>
Kampaň Bezpečné cestování již v současnosti běží na území většiny krajů - cestující se s ní v současnosti mohou setkat kromě Prahy a středních Čech také v krajích Jihočeském, Moravskoslezském, Královehradeckém, Libereckém, Karlovarském, Zlínském a v kraji Vysočina, kampaň proběhla také v Jihomoravském a Pardubickém kraji. <o:p></o:p>
<o:p></o:p>Dosud v kampani použité letáky občany informují o: <o:p></o:p>
- varovném signálu „Všeobecná výstraha“, jeho smyslu, radí veřejnosti, co dělat po jeho zaznění<o:p></o:p>
- doporučeném chování a jednání při nařízené evakuaci <o:p></o:p>
- možném obsahu evakuačního zavazadla<o:p></o:p>
- správném používání linek tísňového volání, <o:p></o:p>
- zásadách chování v případě vzniku mimořádné události, <o:p></o:p>
- postupech při nálezu podezřelého zavazadla v metru a ve vlaku<o:p></o:p>
- tom, co dělat v případě požáru<o:p></o:p>
- ochraně dýchacích cest v případě požáru nebo hustého kouře<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Více informací o projektu Bezpečné cestování najdete na<o:p></o:p>
www.hzscr.cz/…stovani.aspx<o:p>
</o:p>
Více informací k výsledkům citovaného výzkumu veřejného mínění naleznete na
<o:p></o:p>
<o:p></o:p>Info: kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR
-wap-<o:p></o:p>