Unikátní ruská kloubová plošina
Hasiči ruského města Togliatti (Толья́тти), které je známo zejména díky automobilům značky LADA a dnes i svému hokejovému týmu, mají ve svém vozovém parku zařazenou unikátní kloubovou vysokozdvižnou plošinu.
Hasiči ruského města Togliatti (Толья́тти), které je známo zejména díky automobilům značky LADA a dnes i svému hokejovému týmu, mají ve svém vozovém parku zařazenou unikátní kloubovou vysokozdvižnou plošinu.<o:p>
</o:p>
Automobil vypadá unikátně již na první pohled. Když se mi asi před dvěma lety dostala do rukou jeho fotografie, nápad na článek byl okamžitý. Netušil jsem, že o plošině neseženu téměř žádné informace a po marném hledání jsem to pustil z hlavy. Když jsem připravoval článek o nějakém požárním automobilu, při hledání informací jsem čirou náhodou narazil na fotografie plošiny, která vypadala stejně jako ta z Ruska. Nacházela se a dodnes nachází na netovém bazaru. Nelenil jsem a poslal jsem na ústředí hlavního prodejce maila s dotazem ohledně plošiny, ke kterému jsem přiložil fotografii ruského speciálu. Abych pravdu řekl, myslel jsem si, že žádná odpověď nedorazí, koho zajímá nějaký hasičský server z východu. Ale opak byl pravdou. Musím konstatovat, že jakýsi Marco byl velmi ochotný, ale jiné údaje, než jsem se dočetl z webu, mi neposlal s tím, že je ani nemá. Jen mi potvrdil shodnost plošin a italský původ vozů, teda nástaveb. Alespoň jedná záhada byla objasněna. Je to opravdu plošina Bono ALTIDREL.<o:p></o:p>
<o:p></o:p>Je vyrobena na počátku osmdesátých let minulého století. Její značka je Bono ALTIDREL a je postavena na starém třínápravovém podvozku Scania. Její unikátnost spočívá v samotném rameni, resp. celé nástavbě. Tu tvoří základní stojnice a další šestice ramen! Pro účely hasičského sboru má tato plošina, dosahující výšky <st1:metricconverter productid=„32 metrů“ w:st=„on“>32 metrů</st1:metricconverter> pouze smysl ve velké nosnosti pracovního koše – celých <st1:metricconverter productid=„500 kg“ w:st=„on“>500 kg</st1:metricconverter> a to pro evakuační účely či odstraňování různých překážek ve výškách. Jinak se použít de facto nedá, protože není osazena suchovodem.
Více se mi o této vskutku více než zvláštní výškové technice zjistit nepodařilo. Co vy, netušíte o tomto typu AP něco víc?<o:p>
</o:p>
Když už jsme u unikátních či jinak zajímavých automobilových plošin, je třeba se také zmínit o předchůdcích současných kloubových, resp. teleskopických ramen. Jedním z nich byla i značka Hi-Ranger z USA. Její plošiny dosahovaly výše 20 – <st1:metricconverter productid=„30 m“ w:st=„on“>30 m</st1:metricconverter> dle typu a unikátní na nich byla samotná příhradová konstrukce ramen. Dodnes můžeme spatřit výrobky ze šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let minulého století i u hasičů v Evropě. Konkrétně ve Švédsku a Norsku. Podle netu se tato značka vyskytovala i u hasičů v Dánsku, Holandsku a Španělsku. Nejvíce však samozřejmě doma, v USA a také v sousední Kanadě. Že se jednalo o kvalitní výrobky, dokazují hasiči ve Švédsku. Jejich dvacetimetrový Hi-Ranger postavený v roce 1975 na podvozku Volvo, byl na sklonku tisíciletí repasován a přendán na novou Scanii.<o:p>
</o:p>
Tolik malý pohled na pro nás poměrně unikátní techniku, používanou hasiči v různých částech světa. Omluvte prosím nedostatek technických dat, ale prostě se dohledat nedají.
<o:p> </o:p>
Foto a info: internet, K.K.Rinin, Håkan Gustafsson, Agriaffaires, www2.varberg.se, www.brandkårsmuseum.se, www.halmstad.se, www.utryckning-norr.se a stránky amerických hasičů<o:p>
</o:p>
-wap-