Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Unikátní ruská kloubová plošina

Hasiči ruského města Togliatti (Толья́тти), které je známo zejména díky automobilům značky LADA a dnes i svému hokejovému týmu, mají ve svém vozovém parku zařazenou unikátní kloubovou vysokozdvižnou plošinu.

Hasiči ruského města Togliatti (Толья́тти), které je známo zejména díky automobilům značky LADA a dnes i svému hokejovému týmu, mají ve svém vozovém parku zařazenou unikátní kloubovou vysokozdvižnou plošinu.<o:p>
</o:p>

plošina Bono ALTIDRELR hasičů ruského Togliatti

Automobil vypadá unikátně již na první pohled. Když se mi asi před dvěma lety dostala do rukou jeho fotografie, nápad na článek byl okamžitý. Netušil jsem, že o plošině neseženu téměř žádné informace a po marném hledání jsem to pustil z hlavy. Když jsem připravoval článek o nějakém požárním automobilu, při hledání informací jsem čirou náhodou narazil na fotografie plošiny, která vypadala stejně jako ta z Ruska. Nacházela se a dodnes nachází na netovém bazaru. Nelenil jsem a poslal jsem na ústředí hlavního prodejce maila s dotazem ohledně plošiny, ke kterému jsem přiložil fotografii ruského speciálu. Abych pravdu řekl, myslel jsem si, že žádná odpověď nedorazí, koho zajímá nějaký hasičský server z východu. Ale opak byl pravdou. Musím konstatovat, že jakýsi Marco byl velmi ochotný, ale jiné údaje, než jsem se dočetl z webu, mi neposlal s tím, že je ani nemá. Jen mi potvrdil shodnost plošin a italský původ vozů, teda nástaveb. Alespoň jedná záhada byla objasněna. Je to opravdu plošina Bono ALTIDREL.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>Je vyrobena na počátku osmdesátých let minulého století. Její značka je Bono ALTIDREL a je postavena na starém třínápravovém podvozku Scania. Její unikátnost spočívá v samotném rameni, resp. celé nástavbě. Tu tvoří základní stojnice a další šestice ramen! Pro účely hasičského sboru má tato plošina, dosahující výšky <st1:metriccon­verter productid=„32 metrů“ w:st=„on“>32 metrů</st1:me­tricconverter> pouze smysl ve velké nosnosti pracovního koše – celých <st1:metriccon­verter productid=„500 kg“ w:st=„on“>500 kg</st1:metric­converter> a to pro evakuační účely či odstraňování různých překážek ve výškách. Jinak se použít de facto nedá, protože není osazena suchovodem.

Více se mi o této vskutku více než zvláštní výškové technice zjistit nepodařilo. Co vy, netušíte o tomto typu AP něco víc?<o:p>
</o:p>

Když už jsme u unikátních či jinak zajímavých automobilových plošin, je třeba se také zmínit o předchůdcích současných kloubových, resp. teleskopických ramen. Jedním z nich byla i značka Hi-Ranger z USA. Její plošiny dosahovaly výše 20 – <st1:metriccon­verter productid=„30 m“ w:st=„on“>30 m</st1:metric­converter> dle typu a unikátní na nich byla samotná příhradová konstrukce ramen. Dodnes můžeme spatřit výrobky ze šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let minulého století i u hasičů v Evropě. Konkrétně ve Švédsku a Norsku. Podle netu se tato značka vyskytovala i u hasičů v Dánsku, Holandsku a Španělsku. Nejvíce však samozřejmě doma, v USA a také v sousední Kanadě. Že se jednalo o kvalitní výrobky, dokazují hasiči ve Švédsku. Jejich dvacetimetrový Hi-Ranger postavený v roce 1975 na podvozku Volvo, byl na sklonku tisíciletí repasován a přendán na novou Scanii.<o:p>
</o:p>

Tolik malý pohled na pro nás poměrně unikátní techniku, používanou hasiči v různých částech světa. Omluvte prosím nedostatek technických dat, ale prostě se dohledat nedají.
<o:p> </o:p>

Foto a info: internet, K.K.Rinin, Håkan Gustafsson, Agriaffaires, www2.varberg.se, www.brandkårsmuseum.se, www.halmstad.se, www.utryckning-norr.se a stránky amerických hasičů<o:p>
</o:p>

-wap-

Sdílet