Společnost WISS Czech vyrobila pro hasiče z Holic unikátní cisternu Scania, uveze 9 tisíc litrů vody a má nárazníkový monitor
Velkokapacitní cisternu s šestimístnou kabinou pro mužstvo na třínápravovém podvozku Scania dodá společnost WISS Czech, s. r. o. na základě výběrového řízení městu Holice pro tamní jednotku SDH. Cena automobilu činí 7 157 876 korun včetně DPH.
Společnost WISS Czech, s. r. o. dokáže tento automobil dodat i s motorem o výkonu 480 koní. Scania odpovídá podmínkám pro poskytnutí dotace z integrovaného operačního programu na velkokapacitní cisterny.
Představovaný vůz je prototypem, ve společnosti WISS Czech připravují další vývoj této nástavby, který bude mimo jiné spočívat ve snížení spodní hrany bočních středních skříní a rovněž prostoru pro obsluhu čerpadla tak, aby bylo použití automobilu ještě pohodlnější, než je tomu doposud.
V případě zájmu zákazníka je rovněž možné dodat podvozek s kratší kabinou CrewCab CP 28. Nástavba je připravena pro uložení vybavení v technickém rozsahu dle vyhlášky č. 53/2010, tedy například i sady hydraulického vyprošťovacího zařízení.
Podvozek, motor a převodovka
Pro cisternu byl použit podvozek Scania P440 CB 6×6 EHZ o celkové hmotnosti 26 tun. Třínápravový podvozek umožňuje použít pohon všech kol, k dispozici jsou samostatně uzavíratelné uzávěrky všech diferenciálů, nápravových i mezinápravových.
Povolené zatížení náprav je 8 500 kg pro přední a 13 000 kg pro každou ze zadních. Nechybí systémy ABS a ASR.
Podvozek umožňuje brodění klidnou vodou do hloubky až 750 mm.
V přední části vozidla je umístěn elektrický lanový naviják o tažné síle 70 kN s 25m lanem, vybavený jištěním proti přetížení. Na konci rámu je částečně pod úroveň nástavby zapuštěno tažné zařízení pro tažení přívěsu nebo jiného vozidla o celkové hmotnosti do 26 tun. Naviják je osvětlen LED páskem v masce vozu pro bezpečnější manipulaci za snížené viditelnosti.
O pohon vozu se stará motor Scania DC13 112 o výkonu 323 kW, splňující emisní normu Euro 5. Poměr výkonu motoru je 12,42 kW na 1 000 kg celkové hmotnosti CAS.
Motor umožňuje provoz bez činidla Ad Blue a to bez omezení výkonových parametrů a snížení životnosti motoru a bez potřeby zvýšené údržby či servisních zásahů během provozu či po jeho ukončení.
CAS je vybavena automatickou převodovkou Opticruise Scania bez spojkového pedálu. Převodovka umožňuje manuální i automatické řazení převodových stupňů. Z důvodu zvýšení bezpečnosti je CAS vybavena retardérem.
Převodovka umožňuje provoz se zapnutým pomocným pohonem bez možnosti přeřazování do rychlosti 10 km/hod. Rozdělovací převodovka umožňuje řazené terénní redukce.
Kabina posádky
Kabina vozidla je šestimístná, prodloužená CrewCab CP 31. Pro šestici hasičů poskytuje velkorysý prostor. Přední i zadní okna jsou elektricky ovládaná, stejně jako vyhřívaná boční zpětná zrcátka. V zorném poli řidiče je uchycen 7" monitor couvací kamery, palubní deska je nadstandardně prodloužená. Nástavbář přímo do kapličky přístrojů Scanie integroval i základní kontrolky nástavby.
Na středním panelu palubní desky jsou dvě 24V a dvě 12V zásuvky, nechybí ani dvojice 5A zásuvek USB. V prostoru za sedadlem velitele je umístěna samostatně jištěná 12V zásuvka pro napájení přenosné lednice.
Sedadla strojníka i velitele jsou pneumaticky odpružená a polohovatelná. U velitele je uchycen výjezdový tablet. Pro komfort osádky je vůz vybaven klimatizací, samozřejmostí je pak nezávislé topení.
Ve střední horní části je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny, přístupná zezadu.
V opěradlech druhé řady sedadel jsou čtyři dýchací přístroje. Boční části držáků po sklopení tvoří rovné opěradlo bez výčnělků. Pod sedadly je vytvořen úložný prostor přístupný shora, určený pro drobné požární příslušenství.
Kabina osádky je vybavena autorádiem se vstupem USB, dvojicí reproduktorů pro přední a dvojicí reproduktorů pro zadní řadu sedadel. Autorádio je zapojeno tak, aby bylo možné jeho výstup přepnout do venkovního reproduktoru VRZ.
V kabině najdeme rovněž dobíjecí úchyty pro radiostanice a ruční LED svítilny v provedení ATEX .
V prostoru řidiče je umístěn ovládací panel pro zapnutí čerpadla a provoz s přední nárazníkovou lafetou, s manometrem nízkého tlaku vody a stavoznak vody nádrže na vodu a pěnu.
Kabina je pro případ brodění dovybavena dvojicí přídavných světlometů. V dosahu velitele je umístěn ruční pracovní světlomet s kabelem o délce 3 metry, napojený přes vlastní zásuvku na elektrickou soustavu CAS.
Nástavba vozu
Karoserie je vyrobená jako jeden celek ze samozhášivého polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Materiál karoserie je odolný UV záření s tepelnou odolností v rozsahu –40°C do +80 °C.
Účelová nástavba není vybavena stupačkami ani jinými plochami nebo karosářskými prvky, které lze jako stupačku použít nebo které omezují přístup hasiče k CAS ze země. Požární příslušenství je ve třech postranních a v zadní skříni účelové nástavby uloženo tak, aby jej bylo možné vyjímat a vkládat ze země, bez potřeby užití stupaček.
Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce roletky. Výška madla nebo jiného prvku otevřené roletky je, s ohledem na různou výšku jednotlivých hasičů, nejvýše 2 metry od země.
Prostor pro uložení požárního příslušenství a čerpací jednotky v zadní části účelové nástavby je vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.
Pro dodržení základních hygienických podmínek pro hasiče je CAS vybavena platem, které tvoří nádoba na pitnou vodu o objemu 20 litrů, dva zásobníky na tekuté mýdlo a desinfekci o objemu 500 ml, a zásobník na papírové ručníky. Součástí hygienického plata je také vývod tlakového vzduchu se spirálovou hadicí a ruční pistolí na případné očištění výstroje.
Na pravé i levé horní hraně nástavby je umístěn LED stavoznak pro kontrolu množství vody a pěnidla v nádrži.
Nádrž na vodu a pěnidlo
Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu s integrovanou nádrží na pěnidlo.
Nádrž na hasivo je vyrobena z částečně zatepleného polyesteru vyztuženého skelnými vlákny typu GFK a tvoří jednolitý celek s nástavbou.
Nádrž na vodu má objem 9 000 litrů, na pěnidlo 540 litrů.
Čerpací jednotka a zařízení pro zásah
Čerpací jednotka s obslužným místem je umístěna v zadní skříni účelové nástavby. Použité čerpadlo Ruberg umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Jmenovitý průtok je 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů.
Veškeré ovládací a kontrolní prvky jsou dostupné ze země. V prostoru čerpací jednotky jsou umístěny ovládací prvky čerpací jednotky do výše 1 800 mm.
Ovládání CAS je řízeno přes řídící modul nástavby, který pomocí CAN sběrnice komunikuje s jednotlivými částmi podvozku. Vše zobrazuje nový typ multifunkčního displeje.
V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové analogové radiostanice.
Veškeré rozvody vody jsou provedeny z nerezavějící oceli.
Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa a jmenovitým průtokem 250 litrů z minutu.
Zařízení prvotního zásahu tvoří průtokový naviják s hadicí v délce 70 metrů, pevně připojenou k vysokotlaké části požárního čerpadla a k proudnici pro hašení vodou i pěnou. Průtokový naviják vysokotlaké části požárního čerpadla je vybaven elektrickým pohonem pro zpětné navíjení hadice s možností nouzového ručního navíjení a je umístěn v pravé zadní části účelové nástavby. Pro odvodnění je do okruhu připojen přívod tlakového vzduchu z externího zdroje.
Přiměšovací zařízení se sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací. Rozsah nastavitelného přimísení je 0 – 6 % po 1 %.
Vozidlo je vybaveno nárazníkovou proudnicí s elektronickým ovládáním pomocí multifunkčního joysticku z kabiny řidiče. Minimální průtok činí 750 litrů za minutu při tlaku 8 barů. Při tlaku 10 barů proudnice dostříkne do vzdálenosti 50 metrů. Umožňuje použít vodu i pěnidlo a dodávat hasivo plným nebo roztříštěným proudem. V horizontálním směru lze proudnicí pohybovat v rozsahu –90° až + 90°, ve vertikálním směru –45° až + 90° .
Cisterna je rovněž osazena odnímatelnou teleskopickou lafetovou proudnicí s ručním ovládáním na horní pochozí plošině nástavby. Minimální průtok činí 2 000 litrů za minutu při tlaku 8 barů. Parametry dostřiku jsou shodné s nárazníkovou proudnicí.
Výstražné zařízení
Na kabině je světelná rampa v LED provedení. Na přední kapotě vozidla najdeme dvě synchronizovaná záblesková LED světla modré barvy s možností samostatného ovládání vypínačem umístěným v dosahu řidiče. V zadních horních rozích účelové nástavby jsou zapuštěna vždy dvě záblesková LED světla modré barvy. Výstražná oranžová alej je osazena osmi LED moduly.
V kabině osádky je tlačítko pro změnu tónu výstražného zařízení v dosahu velitele vozu. Zařízení rovněž umožňuje změnu tónu VRZ zatroubením klaksonem podvozku. Reproduktor o výkonu 100 W je umístěn v přední části Scanie. Pod přední maskou je umístěna podtlaková houkačka ovládaná ze strany řidiče i velitele vozu.
Osvětlení CAS
Ve vnitřních prostorech účelové nástavby určených pro uložení požárního příslušenství je použito světelného zdroje typu LED. V zadní horní části nástavby jsou instalovány dva pracovní LED světlomety.
Účelová nástavba je vybavena osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země, s pneumatickým vysouváním a elektrickým naklápěním světel. Stožár je osazen čtyřmi LED světly odolnými proti otřesům o odpovídající svítivosti 20 000 lumenů.
Stožár je vybaven funkcí návratu do parkovací polohy. Zdrojem elektrické energie je pro něj elektrická soustava podvozku CAS s možností přepojení na externí 230V zdroj elektrické energie.
Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla v provedení LED, částečně zapuštěného do bočních stěn a do zadní stěny účelové nástavby.
Ve spodní části podvozku v prostoru za přední nápravou vpravo i vlevo a pod závěsným zařízením na zádi je umístěno doplňkové LED osvětlení pracovního prostoru.
Pod nástavbou jsou dva světlomety k osvětlení prostoru pod koly při couvání.
Dobíjení
CAS je v prostoru místa nástupu strojníka do kabiny vybavena integrovanou zásuvkou Rettbox pro doplňování tlakového vzduchu a vnějšího zdroje napětí 24 V pro dobíjení akumulátorových baterií s automatickým odepnutím při nastartování motoru.
Rozměry vozu
Vozidlo je bez lanového navijáku dlouhé 9 600 mm, široké 2 550 mm a vysoké 3 100 mm.