Čtvrtek 19. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Berlíně mají nový trenažér

Berlínští hasiči používají nový originální trenažér. Byl vybudován ze slepé koleje na stanici metra.

Z tunelu berlínského metra se valí hustý kouř, hasiči s kyslíkovými přístroji a v ochranných maskách se probojovávají ke žluté vlakové soupravě. Vyděšení lidé klopýtají kolejištěm k nouzovému východu. Pak je odhoukán konec poplachu: Domnělá katastrofa byla jen cvičení. Ne však ledajaké. Šlo patrně o nejrealističtější simulaci neštěstí v podzemní dráze, jaká je v současné době v Německu možná.

V Berlíně mají totiž hasiči od minulého týdne k dispozici speciální cvičný tunel. S nákladem zhruba 400 tisíc eur na něj podnik přebudoval slepou kolej na stanici Jugfernheide. Tam teď mohou záchranáři kdykoliv v umělé mlze a se světelnými efekty trénovat postupy při případném neštěstí. V pondělí jim co možná nejskutečnější katastrofu pomáhalo simulovat kolem stovky statistů z policejní akademie.

Dosud se podobné nácviky v berlínském podzemí – stejně jako v Mnichově nebo Kolíně nad Rýnem – konaly jen během noční přestávky v provozu metra. „Bylo to sice užitečné, ne však tak úplně to pravé,“ říká berlínský hasič Reinhard Siebert. „Neměli jsme například možnost cvičit na nějaké větší stanici.“
Obzvláště zvědavi jsou na nový testovací tunel ve Frankfurtu nad Mohanem, jehož dopravní podnik by si dokonce rád jednou berlínský tunel vyzkoušel. Je tu ovšem jeden problém, téměř každá německá podzemní dráha je totiž konstruována odlišně. Frankfurtští by si tedy museli přepravit na simulaci do Berlína své kolejiště a zařízení, a to by je vyšlo draho.

Katastrofický scénář premiéry v berlínském cvičném tunelu byl „opsán“ podle nehody, která se stala v roce 2000, kdy na stanici Deutsche Oper začal během festivalu technohudby Love Parade hořet jeden vůz metra. Nehoda se obešla poměrně bez větších škod, tři desítky cestujících se však přiotrávily kouřem.
Zažehnaná katastrofa tehdy jasně ukázala, jak zranitelná je přes sto let stará a se 180 kilometry kolejí nejdelší německá síť podzemní dráhy. Právě tato zkušenost také později vedla k přestavbě nepoužívané, zhruba 200 metrů dlouhé podzemní šachty na cvičný tunel.

Zdroj:iHned.cz
Sdílet