Středa 25. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový Panther ARFF CA5 6×6 již i na pražské Ruzyni

Hasiči pražského ruzyňského letiště mají již druhý měsíc ve svém vozovém parku zařazený nový zásahový automobil. Jedná se o letištní speciál Panther ARFF CA5 6×6 od renomovaného výrobce požární techniky, rakouské firmy Rosenbauer.

Hasiči pražského ruzyňského letiště mají již druhý měsíc ve svém vozovém parku zařazený nový zásahový automobil. Jedná se o letištní speciál Panther ARFF CA5 6×6 od renomovaného výrobce požární techniky, rakouské firmy Rosenbauer.

Letištní zásahový speciál s označením Panther je hasičské veřejnosti známý již od roku 1991, kdy opustil výrobní linku rakouské firmy Rosenbauer první z těchto vozidel a to v provedení 8×8. Nedlouho poté vznikla varianta 6×6 a po ní i malý vůz Panther 4×4.

V té době se jednalo o revoluční zvrat v podobě letištních zásahových automobilů. Moderní koncepce, jednoduchost a efektivita udělala z Panthera všech verzí brzy jedno z nejrozšířenějších letištních hasičských vozidel na světě.

Pozadu nezůstalo ani pražské letiště Ruzyně a jeho Záchranná a požární služba. V letech 2003 až 2004 byla do Prahy pořízena hned dvě tato vozidla, jednalo se přesně o Panthery FL 6×6, jejich technický popis naleznete zde. Ruzyňský letištní sbor se tak zařadil mezi jednotky světových aerodromů, používají tuto nejmodernější požární techniku.

Úspěch Panthera dokazuje bezmála 300 (dnes je toto číslo bohatě překročeno, paralelně se vyrábějí stále obě provedení vozu) prodaných kusů všech variant pro nejrůznější zákazníky včetně vojenských hasičů. Po téměř patnácti letech produkce tohoto zásahového speciálu přišel čas na jeho obměnu. V roce 2005 se i tak stalo.

Když byl letištní zásahový speciál s označením New Panther poprvé oficiálně představený odborné veřejnosti, k čemuž došlo v roce 2005 na největším evropském veletrhu požární techniky Der Rote Hahn v německé Hannoveru, vzbudil zejména díky svému futuristickému designu velký ohlas. Po celou dobu trvání výstavy byla v neustálém obležení návštěvníků a také potencionálních zájemců dvojice New Pantherů provedení 6×6 a 8×8.

První z nich hned po ukončení veletrhu putoval na letiště britského Newcastlu a osmikolka do arabské Dubaje, to však bylo tajné a tak na veletrhu bylo logo dubajského letiště zakryto folii.

Když je psáno New Panther, v čem obměna spočívá? Dá se říct, že je to jakýsi v tomto případě razantní facelift, který známe u osobních automobilů. Prostě a jednoduše, po nějaké době přestává být podoba a funkčnost vozu atraktivní a aktuální, ve světě jde vše kupředu a tak vnějšek i ,,střeva" vozidel musejí doznat změny v podobě např. vylepšeného motoru, tvaru karoserie apod. Stejně tak tomu je i u letištních speciálů Panther. Podvozek zůstal stejný, tedy Rosenbauer CFR 6×6, ale to je zhruba vše.

Na novém Pantheru je nejvýraznější změnou designové provedení, které působí značně nadčasovým či spíše až futuristickým dojmem. Dnes se najdou požární vozy, které se Panterům podobají, zejména lentnerův Avenger, Panther byl a je však první a jedinečný.

Kdybych měl vylíčit můj první dojem, co jsem v Hannoveru nové Panthery spatřil, připadal jsem si tak trochu jak se říká v Jiříkově vidění. Letištích vozidel jsem do té doby pár viděl, ale toto bylo něco až neskutečného. Skloubit moderní design, samotnou funkčnost a flexibilitu s nejmodernější technologií a osvědčenou kvalitou produktů Rosenbauer, to děla z nového Panthera vskutku jedinečný zásahový speciál.

Nový Panther zaujme okamžitě svým designem. Na první pohled to nevypadá ani jako auto z této planety. Opak je pravdou. Nápaditý design vozidla vznikal v konstrukční kanceláři firmy Rosenbauer společně s designéry studia Spirit Design. Vše za pomoci počítačové 3D animace a značné kreativity všech zúčastněných.

Práce se celému teamu vskutku povedla a to jak po designové stránce karoserie vozu a požární nástavby, tak i vnitřního uspořádání. Že se jedná o zdařilý designový počin, to dokazuje několik získaných ocenění jako např. iF product design award 2006, „red dot“ International Quality award 2006, International Design Price Baden-Württemberg „Focus Energy Gold 2006" a také German Design Price in Silver 2007. Tolik mezinárodních ocenění hovoří za vše. Ostatně i předchůdce vozu, tedy ,,starý" Panther získal cenu za design, State Price of Design v roce1991.

V letošním červenci se nového Panthera dočkala i Ruzyně a její hasiči. Počátkem sedmého měsíce, přesně 5.7. 2008 byl do jejich výjezdu zařazen letištní zásahový automobil s označením Panther ARFF CA5 6×6, který dovezla firma D.I.K. Consulting Praha, mající u nás výhradní zastoupení Rosenbauera.

Redakce serveru Požáry.cz využila pozvání letištních hasičů a přijela pro vás, čtenáře našeho webu, udělat o tomto automobilu malou reportáž.

Po nezbytných procedurách bezpečnostní služby na bráně následoval odvoz redakce hasičským Ivecem na novou požární stanici u hangáru F, kde na nás již nový Panther, vyrobený za pomoci hliníku a dalších materiálů za použití nejmodernějších technologií, čekal. Spolu s ním také jeho uživatelé, tedy v ten den sloužící směna letištních hasičů. Následovalo ohlášení u velitele útvaru, že jsme zde a šlo se na věc. Nejprve byl nový vůz pořádně ,,okouknut" očima redaktorů a poté čočkou fotoaparátu.

Na naše všetečné dotazy ochotně odpovídali přítomní hasiči v čele se směnovým garážmistrem. Dojmy z vozu jsou z naší stany skvělé a ze strany letištích kolegů také. Teď tedy k samotnému vozidlu, jenž se oproti starému Panteru vyznačuje mimo jiné tím, že k jeho obsluze stačí pouze jeden hasič, ovládající vše potřebné včetně řízení vozu, na starém je osádka 1+1.

Na první pohled se jedná o robustní automobil. Vzhled celého vozu působí velmi kompaktním dojmem bez sebemenšího náznaku jakéhokoliv rušivého elementu. Přední část s kabinou skýtá opravdu designový požitek. Na její střeše najdeme výkonný monitor Rosenbauer RM 60 C s průtokem až 5000 l/min, pod čirým krytem rotační majáky modré barvy, trumpety a reproduktor. Uvnitř je dostatek místa pro osádku, která může být tvořena až čtveřicí hasičů, na Ruzyni jí však tvoří pouze jeden člověk, viz věta o pár řádků výše. Ještě doplním, že toto je umožnění díky použítí počítačového řízení LCS (Logic Control System) a také datové sběrnici CAN Bus.

Ovládání monitorů je pro něj plně uzpůsobeno, duplicitně je i druhé před sedačkou vedle strojníka. Dýchací přístroje značky Scott jsou integrovány do sedadel a za lavicí je dvojice náhradních láhví k nim. Za pravou sedačkou je i průlez na střechu vozu. Na přední části pod úctyhodným co se velikostí týče zaobleným bezpečnostním čelním sklem je umístěn druhý monitor, tentokrát se jedná o méně výkonný model RM 15 C s průtokem 1500 l/min. Oproti dalším novým Pantherům je tomto ruzyňském tento monitor na pravé straně.

Tím se dostaneme k dalším odlišnostem pražského a ostatním novým Panterům. První vozy nemají např. zadní žebřík pro přístup na pochozí plochu nástavby, některé mají naopak navíc odnímatelné zábradlí na střeše, pražský má jen úchyty na ně, majáky jsou také rozličných druhů, první vozy je mají ukryty pod celým modrým krytem.

Na některých vozech jsou umístěny vysunovací či jiné žebříky, pražský neveze nic. Toto je však dle přání jednotlivých zákazníků. Ale to jsem trochu odbočil. Kabině vozu dominují kromě čelního skla přední světlomety a spodní modrá světla, samozřejmě také mohutná zpětná zrcátka, umožňující řidiči mít dostatečný přehled o situaci za vozem.

Samotný tvar požární nástavby plynule navazuje na kabinu, za ní je dvojice roletových skříní. Zleva je přístup k čerpadlu a k práškovému hasícímu zařízení, hadicím B a C, zprava pak taktéž práškové hasící zařízení o intenzitě 2,5 resp. 5 kg/sec, armatury a hadice B a C. Za dvojicí rolet jsou po obou stranách výklopné dveře, za nimi najdeme ukrytý naviják se čtyřicetimetrovou hadicí DN 32, na které je nasazena vysoce efektivní a snadno ovladatelná proudnice NEPIRO Ergo s max. možným průtokem 475 l/min, jejíž konstrukce s olejovým tlumičem v uzavíracím ventilu snižuje tlakové rázy v hadicích.

Naviják je uložen na do boku výklopném platu. Uvnitř nástavby jsou pak polypropylenové nádrže hasících látek. Vodní o objemu 12 500 l a pěnidlová 1500 l, prášku si Panther veze v zařízení Minimax 250 kg, výtlačné medium prášku je dusík. Jako čerpací zařízení slouží středotlaký Rosenbauer R600 o výkonu 7000 l/min pří tlaku 10ti barů. Pěnu tvoří elektronické přimíšení Rosenbauer RVMA 500 s procentuálním výkonem 3, 6 a 8%. Jinak automobil má pro svojí ochranu na podvozku zabudovanou šestici trysek o průtoku až 75 l/min.

Zadní část automobilu je designově rovněž výrazná, boční prolisy a kryt větrání motoru působí zajímavým estetickým dojmem. Po obou stranách zádě jsou posuvná vrata, umožňující přístup k další skříním na vybavení, u ruzyňského vozu tam až na doplňky k podvozku však žádné není. V tomto prostoru je ukryt agregát značky Caterpillar o síle 705 koní, který automobilu dovolí dosáhnout rychlosti až 115 km/h při zrychlení 0–80 za 30 sec. Do starých Pantherů se montoval motor Detroit Diesel.

Podvozek Panthera je produktem Rosenbauera, konkrétně Rosenbauer Motors LLC., a nese označení CFR 6×6, stejný podvozek má i jeho předchůdce, tedy ,,starý" Panther. Kromě již zmíněného motoru je na podvozku dále 6-ti rychlostní automatická převodovka Twin Disc, vysokovýkonný systém odpružení podvozku pomocí vinutých pružin a jednomontáž všech kol, dále pak dvoukruhový brzdový systém s ABS.

Co k automobilu lze napsat dál? Že se jedná bezesporu o více jak kvalitní produkt, o tom nelze pochybovat, značka Rosenabauer je zárukou kvality sama o sobě a tak hasiči z pražského letiště Ruzyně šli jistě správnou cestou, když byl zvolen právě tento přes třicet tun těžký požární speciál. Jinak stavba nového Panthera započala ve druhé polovině minulého roku a letos v červnu byl hotový.

Cena tohoto u nás unikátního hasičského automobilu je vysoká, cca 35 000 000 korun, za kvalitu se holt platí a letištní hasiči musejí splňovat velmi přísná bezpečnostní kritéria organizace ICAO, dle kterých je Ruzyně zařazena do 9. kategorie, jenž v naší právní normě, tedy předpisu L 14MD definuje množství hasících látek potřebných pro určitý typ letadla (rozměrově nejběžnější rel. největší typ, přistávající na daném letišti). Předpisy ICAO stanovují i dojezdové časy jednotky, která konkrétně na Ruzyni musí zasahovat do 3 minut na nejvzdálenějším konci letiště.

Proto mají hasiči rychlé zásahové automobily, které vezou potřebné množství hasebních látek, směrnice ICAO mimo jiné určuje i jejich intenzitu množství, dodávaného na požářiště za jednu minutu. Takže svojí roli v tomto případě hrají i vysoce výkonná čerpadla. Tímto vším nový Panther disponuje a je tak nedílnou a velmi potřebou součástí vybavení ZPS mezinárodního letiště Praha – Ruzyně. Víte, že v roce 2007 odbavila Ruzyně téměř 12 a půl miliónu cestujících? Úctyhodné číslo!

A nad jejich bezpečností dbá od letošního července právě i nový Panther. Záchranná požární služba letiště Praha je dnes velmi moderně vybaveným a vycvičeným hasičských záchranným sborem podniku, jeho zaměstnanci mají i výcvik na skvělém trenažéru svých německých kolegů na frankfurtské letišti, Fraportu. To je v hasičském světě známo jako de facto stvořitel legendárních požárních speciálů Simba.

Věřme však, že naši letištní kolegové z okraje hlavního města nebudou muset nikdy tuto špičkovou techniku a výcvik využít tzv. na ostro a když už, tak víme, že jsou to profesionálové na svém místě, kteří nejen letounu v nouzi pomůžou.

V blízkosti jejich nové požární stanice by měla v budoucnu vybudována dnes v mediích probíraná paralelní přistávací dráha, tudíž zajištění požární bezpečnosti bude zase o něco potřebnější, neb vzroste potencionální větší riziko vzniku mimořádné události. I proto ruzyňští hasiči obdrží příští rok další nový automobil Panther, tentokrát bude mít i hasící řezací rameno HRET.

Tím bude výjezdový park ZPS na naprosto stejné úrovni, jako má kterékoliv jiné proslulé světové letiště a jeho hasiči.

TTD Panther ARFF CA5 6×6

Podvozek: ROSENBAUER Motors 36.705 CFR 6×6
Motor: šestiválec turbo CATERPILLAR, typ CAT C-18 Euro 3, objem 18.1 litrů.
Výkon: 705 HP (520 kW) při 2 050 otáčkách za minutu s maximálním kroutícím momentem 2,585 Nm při 1,300 rpm
Zrychlení 0–80 km/h: 30 sec.
Max. rychlost: ± 115 km/h
Přední a zadní nájezdový úhel: 30°
Stoupavost: 50%
Délka: 11 560 mm s předním monitorem a bez zadního žebříčku
Šířka: 3000 mm bez zpětných zrcátek
Výška: 3650 mm včetně střešního monitoru
Max. celková hmotnost: 36 000 kg
Osádka: možná 1+3, reálná 1+0
Nástavba: ROSENBAUER
Vodní nádrž: 12 500 l
Pěnidlo: 1500 l
Prášek: 250 kg
Čerpadlo: dvoustupňové středotlaké Rosenbauer R600 s dvoupístovou vývěvou
Výkon: 7000 l/min při 10ti barech
Střešní monitor: Rosenbauer RM 60 C
Výkon střešního monitoru: 5000 l/min plný, 3000 l/min snížený oboje při 10ti barech
Dostřik střešního monitoru: 90 m při plném výkonu, 74 m při sníženém výkonu
Otočení a rozsah klopení střešního monitoru: –15 až + 70°, kolem osy 270°
Přední monitor: Rosenbauer RM 15 C
Výkon předního monitoru: 1500 l/min při 10ti barech
Dostřik předního monitoru: 46 m
Otočení a rozsah klopení předního monitoru: –30 až + 70°, kolem osy 180°
Výkon ochranných trysek na podvozku: 75 l/min při 10ti barech
Max. výkon navujáku s proudnicí NEPIRO Ergo: 475 l/min
Práškové zařízení: MINIMAX PLA 250
Zásoba prášku: 250 kg
Intenzita: 2,5 kg/sec
Výtlačné medium: dusík

Tak co novému přírůstku ve vozovém parku letištních hasičů z Ruzyně říkáte? Osobně mi tento automobil uchvátil již v Hannoveru a o to víc jsem rád, že tuto nemodernější techniku máme již i v naší republice. Jinak výrobce vozu poskytuje záruku po dobu tří let na celý automobil vyjma spotřebních dílů. Výrobu a dodávku veškerých náhradních dílů garantuje Rosenbauer minimálně po dobu 10 let.

Když se poštěstí, přineseme vám i podrobnější články o variantě New Panther 8×8 a 4×4.


Foto a info: Václav Porkát, Petr Svoboda, Lukáš Vejvar, Rosenbauer a ZPS letiště Praha

Sdílet