Hasiči z Letiště Leoše Janáčka v Ostravě sídlí v novém integrovaném výjezdovém centru, spolu s nimi využívají prostory i zdravotníci
Unikátní Integrované výjezdové centrum (IVC) za zhruba téměř 260 milionů korun (včetně projektové přípravy i technologií) vyrostlo na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě. Zastaralé stanoviště letištních hasičů nahradila moderní budova, do které se nastěhovali i zdravotničtí záchranáři.
Finance na stavbu, ve které sídlí pod jednou střechou Hasičská záchranná služba Letiště Ostrava (HZS LO, a.s.) a Zdravotnická záchranná služba MSK (ZZS MSK), se Moravskoslezskému kraji podařilo v plné výši získat z evropských zdrojů. Práce odstartovaly v prosinci 2014.
„Výstavba Integrovaných bezpečnostních center, kde jednotlivé bezpečnostní složky sdílejí společné prostory i technologie, umožní především větší rychlost a efektivitu potřebných zásahů, přičemž je celý provoz levnější. Požadavky jednotlivých bezpečnostních složek shromažďujeme na bezpečnostní radě a rozhodujeme, kam směřovat finanční prostředky. V případě výstavby IVC se nám podařilo v maximální možné míře využít evropské finanční zdroje,“ říká Miroslav Novák, hejtman MSK, který je předsedou bezpečnostní rady a krizového štábu kraje.
„Moderní novostavba na mošnovském letišti přispěje k rychlejšímu zásahu i zlepšení požárně bezpečnostních podmínek provozu letiště a poskytne špičkové zázemí pro speciální výcvik hasičů na polygonu. Ti jsou připraveni zakročit i v případě mimořádných událostí a leteckých nehod. Věříme sice, že nic podobného se nestane, ale je lepší být na tyto situace připraven. Hasiči mohou nyní svou práci operativně koordinovat se zdravotnickými záchranáři, kteří už nemusejí dojíždět ze svého bývalého stanoviště v Kopřivnici,“ dodává hejtman Miroslav Novák.
Zdravotničtí záchranáři mají v novém výjezdovém centru na letišti Leoše Janáčka v Ostravě k dispozici garáže pro dvě sanitky a dvě osobní auta, pokoje, společenskou místnost s kuchyní a jídelnou i sociální zázemí. Hasiči využívají garáže, šatny kanceláře, a prostory pro výcvik a školení hasičů. Zatímco prostory pro ZZS MSK se nacházejí ve veřejné zóně, veškerá místa pro HZS LO, a.s. jsou v zóně neveřejné (Schengenský prostor) a vyžadující zvláštní bezpečnostní pravidla pro vstup osob i jejich kontrolu.
„Moravskoslezský kraj věnuje bezpečnosti svých obyvatel velkou pozornost. Pokud jde o technické vybavení a zázemí pro bezpečnostní složky, mohu hrdě říct, že jsme na tom ze všech krajů v České republice nejlépe, což nám ostatně potvrzují i sami uživatelé. Za 15 let putovalo z rozpočtu Moravskoslezského kraje jen do vybavení hasičského záchranného sboru MSK přes 250 milionů korun a na nákup techniky a stavbu budov, sloužících bezpečnostním složkám v regionu, se kraji podařilo získat za programovací období 2007 – 2013 zhruba 1,9 miliardy korun z evropských peněz,“ říká Josef Babka, 1. náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje a předseda komise bezpečnostní a IZS.
„Novostavba na letišti Leoše Janáčka v Ostravě je letos po IVC ve Městě Albrechticích druhým zařízením pro bezpečnostní složky, které se nám podařilo otevřít. V dubnu slavnostně uvedeme do provozu další dvě jedinečné stavby, a to v Třinci a Ostravě-Jihu. V plánu je také výstavba menších IVC ve Vrbně pod Pradědem a ve městě Jablunkov, výhledově také v Českém Těšíně, aby byly pokryty všechny oblasti našeho regionu,“ sdělil Josef Babka, 1. náměstek hejtmana MSK.
Jednotka Hasičské záchranné služby na letišti Leoše Janáčka v Ostravě slouží především k zajištění požárně bezpečnostních podmínek provozu letiště. Současně zasahuje také u dopravních nehod v okolí letiště, likviduje následky havárií a živelních katastrof. Je připravena zakročit v případě mimořádných leteckých událostí. Letištní hasiči disponují speciální špičkovou technikou, sloužící například k vyprošťování provozu neschopných letadel, součástí centra je i unikátní cvičný polygon.
Nechybí speciální výbava, jakou je například automatická pračka hadic nebo zvedák o nosnosti 45 tun.
„Jsme rádi, že se podařilo postavit nové IVC na letišti, jehož součástí je i Hasičská záchranná služba. Původní budova HZS byla postavena v roce 1985 a dnes už zcela nevyhovovala požadavkům na provoz mezinárodního letiště,“ řekl generální ředitel ostravského letiště Pavel Schneider.
„Integrované centrum je postaveno uprostřed letiště – ve stejné vzdálenosti k oběma koncům vzletové a přistávací dráhy, což umožňuje v případě nutného zásahu hasičů u mimořádných událostí zkrácení dojezdových časů,“ dodal ještě Schneider.
Posádka rychlé lékařské pomoci byla do IVC přesunuta z Frýdku-Místku. Obsluhuje letiště, část oblasti Novojičínska a Frýdecko-Místecka v nepřetržitém provozu. Zdravotničtí záchranáři v této oblasti vyjíždějí často k dopravním nehodám, neboť kolem letiště vede důležitá a hojně využívaná dopravní tepna směrem na Ostravu a Polsko.
"Přesunutí posádky z Frýdku-Místku na nové výjezdové stanoviště nám umožňuje nejen efektivně zasahovat v prostoru letiště, ale také přilehlé průmyslové zóně, stejně jako v okolních obcích, a to jak na Novojičínsku, tak Frýdecko-Místecku. Jde o další krok k optimalizaci sítě výjezdových stanovišť ZZS v rámci pokrytí kraje. Posádka pracuje v denní době v režimu rychlé lékařské, v noci pak rychlé zdravotnické pomoci,“ sdělil ředitel Zdravotnické záchranné služby MSK Roman Gřegoř.
Výcvikový polygon v IVC slouží k výcviku hasičů v obtížných podmínkách (např. stísněné prostory, snížená viditelnost, teplota, hluk). Zásahové jednotky v dýchací technice simulují zásahy v obtížných podmínkách, nacvičují mimo jiné vyprošťování a záchranu osob z nepřístupných prostor v dýchací technice se zátěží. Součástí systému je rovněž cvičný kokpit letadla sloužící k nácviku vypínání motorů letounu při havárii a vyprošťování posádky při krizových situacích. Díky této kombinaci je cvičný polygon na IVC Mošnov jediný svého druhu v České republice.
Bezpečnostní dispečink a pracoviště krizového štábu je určen pro zajištění běžného provozu letiště i pro řešení krizových situací. 24 hodin denně slouží k hlášení bezpečnostních i technických událostí a současně zajišťuje koordinaci mezi všemi útvary letiště a ostatními složkami působícími na letišti (Řízení letového provozu, Celní správa, Inspektorát cizinecké policie atd.) Dispečink zajišťuje operační činnost jednotlivých složek, přijímá zprávy o tísňových stavech, provádí jejich vyhodnocení a vysílá na místo zásahu potřebné síly a prostředky. V průběhu zásahu provádí koordinační činnost a vytváří informační podporu zasahujícím jednotkám.
Součástí bezpečnostního dispečinku je i pracoviště krizového štábu, který na letišti LJJO funguje v případě řešení mimořádných bezpečnostních opatření a mimořádných událostí většího rozsahu.