Cvičení v tunelech Nového spojení pod pražským Vítkovem
Aktualizováno: 14:20, 28.7. 08 Včera, 27.8. 2008 ve večerních hodinách proběhlo cvičení čtyř jednotek hasičů společně s výjezdem báňských záchranářů. Jednalo se o prověření dojezdových časů a zkoušku suchovodů v železničních tunelech Nového spojení pod pražským vrchem Vítkov.
Včera, 27.8. 2008 krátce po šesté hodině večerní se rozezněl poplach na čtyřech pražských požárních stanicích. Alarmní výzva oznamovala výjezd k nový železničním tunelům pod vrchem Vítkov ve třetí městské části, které jsou součástí stavby železniční trati Nové spojení.
Na udanou adresu vyjelo několik družstev a velkokapacitních CAS ze stanic městských hasičů Sokolská, Holešovice, Strašnice a samozřejmě jednotka, v jejíž působnosti tunely jsou, tedy drážní hasiči HZS SŽDC ze stanice Chodovská.
K západním tunelovým portálům z ulice Husitská po příjezdové komunikaci vedoucí pod vojenským muzeem k nástupní ploše u železniční estakády se postupně dostavila dvojice CAS 24 Mercedes z centrální stanice, družstvo a Tatra ze stanice Holešovice a jednotka drážních hasičů z Chodovské. K jižním portálům přijela po místní komunikaci jednotka z HS 5 Strašnice a CAS 32 drážních hasičů – HZS SŽDC Praha. Ta se nedlouho poté přesunula na žižkovskou západní stranu.
Po příjezdu všech zúčastněných k místu cvičení, které mělo za cíl prověřit zejména dojezdové časy jednotek k tunelovým portálům ze západní i východní strany, přičemž nejbližší JPO ze Sokolské trasu ujela za 3 minuty k západnímu portálu, bylo přistoupeno k seznámení s bezpečnostní dokumentací a se samotnou stavbou tunelů, čili kde jsou hydranty, suchovody, únikové cesty, kabelové kanály, ventilace únikových prostor atd. Poté se provedla zkouška suchovodů a cvičný požární útok z jejich vývodů, umístěných po stranách obou tubusů tunelů. Dále byla provedena zkouška najetí CAS Iveco po kolejích do tunelu pro možný případ zásahu a dojetí blíže k místu události, kdy by se zásah řešil za pomoci propojovacích chodeb. Iveco je silniční automobil a tak jízda po kolejovém svršku pro něj nedopadla dobře. Automobily s terénním podvozkem jsou na tom o poznání lépe, i když i jejich jízda po kolejích není to pravé, hrozí roztržení pneumatik a co pak s nepojízdnou CASkou uprostřed tunelu. Bohužel k dopravě hasičů není de facto jiná možnost, než pěšky, přeprava vybavení je také složitá, vše by se v případě možného zásahu muselo přepravovat na kolejových vozících, což je pomalé a zdlouhavé. Dvojcestný zásahový automobil přesto dodnes nevlastníme, i když se po něm volá mnoho let a to nejen z důvodů možných zásahů v železničních tunelech pod vrchem Vítkov. Mimo jiné, jedná se dvojici dvoukolejných tunelů s celkovou délkou přes 2500 m.
Záměr cvičení se přesevše podařilo naplnit, zasahující složky jsou obeznámeny s problematikou tunelů a tak nic nebrání zpuštění zkušebního provozu Nového spojení. Z naší strany lze jen konstatovat, že při celkové ceně stavby v řádech miliard korun nebylo počítáno se speciální technikou do tunelů pro zasahující hasiče – záchranáře, což je přinejmenším zarážející. V současné době se to však řeší, tak snad dopadne vše dle našich představ a požadavků.
Drážní jednotka HZS SŽDC Praha dle vydaných směrnic bude do prostor tunelů vyjíždět na cokoliv, včetně kontrol či porušení vstupu do únikových místností atd. Dle informací je počítáno s dalším cvičením, které by mělo představovat samotný zásah uvnitř tunelu, zatím se neví, kdy to bude. Jisté je jen to, že případný zásah v tunelech by nebyl nikterak jednoduchou záležitostí.
Foto a video: Petr Mika a Ladislav Horáček
-wap-
Video:
http://www.stream.cz/…dc-k-tunelum
http://www.stream.cz/…-1-k-tunelum
http://www.stream.cz/…-3-k-tunelum
http://www.stream.cz/…ha-k-tunelum
http://www.stream.cz/…dc-k-tunelum
http://www.stream.cz/…y-k-portalum
Na tomto odkazu najdete další opravdu perfektní fotografie ze včerejšího cvičení, jejíchž autorem je Karel Smejkal.