Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Technický automobil s barokomorou pražských potapěčů slouží nejen k výcviku, ale i jako týlové zabezpečení

Potápěči pražských hasičů mají k dispozici technický automobil, který je předurčen pro zásahy potápěčské skupiny, včetně vytvoření týlového zabezpečení a případně použití barokomory jako možnost hyperbarické léčby.

Automobil je vybaven materiálem pro vystrojení tří potápěčů, raftovým člunem, kompresorem pro plnění tlakových lahví, elektrocentrálou, dekontaminační sprchou, náhradní potápěčskou výstrojí apod. Označení požárního automobilu podle Řádu strojní služby je TA Barokomora – M 2.


Technický popis

  • Podvozek: dvounápravový typu Mercedes-Benz ATEGO 1226 AF s pohonem 4×4
  • Výkon motoru: 188 kW při 2 200 ot/min
  • Celková hmotnost: 12 000 kg
  • Výška: 3 600 mm
  • Šířka: 2 500 mm
  • Délka: 8 400 mm
  • Posádka: 1+4
  • Naviják: síla tahu 4 000 kg

Šasi je vyrobeno německou firmou Mercedes-Benz, nástavba českou firmou Cargo Design Opava a dodaná barokomora je od firmy Haux.

Nástavba se skládá ze dvou tepelně izolovaných prostorů, které je možné vytápět nezávislým topením. První prostor je pro potápěče a jejich vybavení, druhý je pro uložení barokomory HAUX-MEDISTAR 1200/5,5 s modulem HAUX-MEDILOCK 1200/5,5, příslušenství a se dvěma sedadly 
pro obsluhu i během jízdy. V podvozkové části jsou součástí nástavby úložné prostory pro kompresor, elektrocentrálu a zásobní nádrž na vodu s vlastním čerpadlem, která slouží 
pro dekontaminační sprchu.

Dále je nástavba vybavena osvětlovacím vysunovacím stožárem, osvětlovacími světlomety a krycí markýzou pro potřeby týlu na místě zásahu. Konstrukce nástavby je vyrobena z hliníkových a nerezových profilů. Stěny nástavby tvoří sendvičové desky s tepelnou izolací.

Při výrobě byla významná pozornost věnována umístění jednotlivých předmětů 
a rozložení hmotnosti, protože samotná barokomora spolu s tlakovými lahvemi 
a dalším příslušenstvím představuje předměty, které mají velkou hmotnost a mohly by způsobit neúměrné namáhání podvozkové části, zkrácení životnosti konstrukčních dílů automobilu a také špatné jízdní vlastnosti.

Barokomora je uzpůsobena pro současný pobyt až pěti osob a umožňuje napojení mezikružím na systém stabilních hyperbarických ko­mor.

Zdrojem elektrického proudu pro barokomoru, kompresor a osvětlení (osvětlovací stožár, osvětlovací světlomety a osvětlení nástavby 230 V) je elektrocentrála, která je vyjímatelně zabudována v samostatné akusticky izolované skříni nástavby. Pohon elektrocentrály je dieselovým motorem. Výkon elektrocentrály odpovídá požadavku na současný provoz všech elektrických spotřebičů a to po dobu 
10 hodin. Způsob uložení a provedení ovládání elektrocentrály v nástavbě umožňuje její provoz i během jízdy.

V samostatné, akusticky a tepelně izolované skříni, je zabudován kompresor s elektropohonem o výkonu 190 l/min a s pracovním tlakem 300 barů. Kompresor je určen pro plnění tlakových láhví i během jízdy. Z důvodu požadavku na nepřetržitý provoz všech komponentů je součástí podvozkové části nádrž na 600 litrů pohonných hmot (z tohoto důvodu je pohon elektrocentrály netypicky řešen od samostatného dieselového motoru, který je na tuto nádrž napojen).

Mezi kabinou automobilu a prostorem nástavby je možné komunikovat pomocí hlasového dorozumívacího zařízení. Díky zmíněné výbavě a konstrukci je tento automobil jediný u HZS ČR 
a v rámci svého použití ho lze nasadit i v případech, kdy nepůjde 
jen o potápěčskou činnost, ale např. při zásazích, u kterých se vyskytne intoxikace osob zplodinami hoření nebo otravou oxidem uhelnatým. 
V takovémto případě je použití barokomory jakožto hyperbarické léčby 
(vdechování kyslíku v přetlaku) velice efektivní.

Text: pprap. Martin Symon – HZS hl.m. Prahy
Sdílet