Ve Frankfurtu nad Mohanem využívají hasiči prvovýjezdové cisterny na podvozcích MAN s nástavbami AT3 od Rosenbauera
Představujeme aktuální generaci prvovýjezdových vozidel hasičů města Frankfurt nad Mohanem. Jedná se o MAN TGM 15.290 4×2 LL s nástavbou typu AT3 od firmy Rosenbauer International AG. Dle německých norem se jedná o Hilfeleistungslöschgruppenfahrzeug 20, tedy HLF 20.
Hasiči ve Frankfurtu nad Mohanem pořídili v roce 2013 celkem 19 vozidel tohoto typu, a to po delší fázi testování a vývoje. V dubnu 2013 byl firmou Rosenbauer dodán prototyp cisterny, který byl zařazen do zkušebního provozu na několika stanicích.
Získané zkušenosti byly převzaty nástavbářem a promítly se do produkce dalších 18 sériových kusů, které byly do Frankfurtu dodány v následujících šesti měsících. Po realizaci dodávky byla zcela vyřazena předchozí vozidla Mercedes-Benz Atego s nástavbou firmy Lentner z roku 2005.
Zatímco předchozí generace vozidel byla postavena na podvozku s pohonem všech kol, zde bylo rozhodnuto o pořízení šasi s pohonem 4×2 a „normální“ šířkou nástavby (2 500 mm).
Stejně jako starší vozidla je aktuální generace HLF určena pro posádku 1/6/7, což ve Frankfurtu znamená strojník + šestičlenná posádka + stážista/učeň. V kabině přitom najdeme – kromě místa strojníka – v každé sedačce integrovaný držák pro dýchací přístroj.
Dále je kabina vybavena jak klimatizací, tak nezávislým topením a osvětlením, které lze přepínat mezi denním a nočním režimem.
V kabině najdeme toto vybavení:
- 2× záchranářský batoh (1× oběh, 1× dýchání),
- defibrilátor/EKG Zoll M (Corpuls C1),
- 6× dýchací přístroj Dräger PSS 90,
- 6× digitální radiostanice Motorola,
- termokamera Auer Evolution 5000, Dräger UCS 6000.
Při vývoji nástavby frankfurtští hasiči prosadili dvě specialitky, které jim ulehčují práci s vozidlem. Jednak se elektrocentrala nachází na neobvyklém místě, a to za pravou prostřední roletou. Zplodiny z elektrocentrály jsou vyvedeny ke střeše vozidla skrze potrubí přes vodní nádrž. Tímto řešením si hasiči uvolnili „lukrativní“ prostor ve spodní části předních skříní, který běžně elektrocentrála zabírá.
Druhou změnou je umístění přiměšovače DIGIMATIC nad čerpadlem vozidla a vedle nádrží na pěnidlo. Umístěním na tomto místě se rovněž uvolnilo místo na stranách nástavby. Obě tyto změny jsou novinkou nejen pro hasiče ve Frankfurtu, ale i pro Rosenbauera.
Podívejme se na základní TTD vozu:
- Podvozek: M.A.N. TGM 15.290 4×2 LL
- Motor: 6válcový Euro 5
- objem: 6 871 ccm
- výkon: 213 kW / 290 PS při 2 300 ot./min.
- Převodovka: automatická ZF 5 HP 592 C s retardérem
- Pohotovostní hmotnost: 9 150 kg
- Max. přípustná hmotnost: 15 500 kg
- Délka: 8 570 mm / 7 750 mm (bez vozíku „Haspel“)
- Šířka: 2 520 mm
- Výška: 3 210 mm
- Rozvor: 4 225 mm
- Max rychlost: 100 km/h
Mezi základní výbavu vozidla patří:
- Čerpadlo FPN 10–2000 Typ „Rosenbauer N 35“ (2 400 l/min při tlaku 10 bar)
- Přiměšovač Rosenbauer DIGIMATIC, max. 24 l/min
- nádrž na vodu 1 600 litrů
- 2× 100litrová nádrž na pěnidlo
- Ovládání přes Rosenbauer Logic-Control-Systém RLCS 2.0
Dále ve vozidle najdeme:
- Přetlakový ventilátor BIG-Tempest BD 21H-6,5
- Vodní vysavač Nilfisk-Alto
- Ponorné čerpadlo Mast TP4/1
- Hydraulická vyprošťovací sada LUKAS
- Zvedací vaky Vetter V10 a V24
- Přenosný hasiči přístroj HICAFS
V Německu běžně používané „vozíky“ pro převoz hadic na boku vozidla, tzv. Haspel, je zde k vidění v jiném provedení. Pochází od firmy Barth a je využíván k převozu materiálu pro zabezpečení místa zásahu. Obsahuje mimo jiné skládací dopravní signalizaci a sadu šesti zábleskových světel typu Horizont Optima.
VRZ vozidla pochází od firmy Hänsch. Jedná se o rampu typu DBS 3000 LED a přídavné tlakové fanfáry Max Martin (Max Martin 2297 GM Presslufthorn), systém doplňuje tzv. Airhorn neboli Bullhorn (Jumbo JU 57 Bullhorn), známý především od amerických hasičů.
Na zadních rozích nástavby se nachází LED moduly FG Hänsch RSB-BL, v masce vozidla přídavná světla FG Hänsch Sputnik nano. Stejný typ světel je i na výsuvném osvětlovacím stožáru.
www.BOS-Fahrzeuge.info