Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

První Terrno pro HZS Moravskoslezského kraje

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje vůbec poprvé zakoupil hasičský automobil na podvozku Tatra modelové řady Terrno. Jedná se o známý typ T815–230R55 19.325.4×4.2/411, speciálně určený pro montáž hasičských nástaveb.

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje vůbec poprvé zakoupil hasičský automobil na podvozku Tatra T815–230R55 19.325.4×4.2/411, speciálně určeném pro montáž hasičských nástaveb. Vzhledem k umístění stanice, pro kterou bylo vozidlo zakoupeno, se jedná o ryze koncepční krok – Tatry na prvním výjezdu mají a nadále budou mít na základě koncepce HZS MSK všechny stanice v územním odboru Bruntál (CHS Bruntál, HS Rýmařov, HS Krnov) a územním odboru Frýdek-Místek (CHS Frýdek-Místek, HS Třinec, HS Nošovice). A právě tam toto vozidlo míří – je určeno pro novou stanici v Nošovicích (FM). Vyvedeno je ve standardním odstínu vozidel HZS MSK – v RAL 3024.

U všeobecně známého hasičského podvozku si jen zopakujeme základní věci – jak už vyplývá z výše uvedeného označení, jedná se o dvounápravový podvozek řady Terrno s dlouhou kabinou a kombinovaným pérováním o maximální hmotnosti 19 tun s dvoumontáží na druhé nápravě a rozvorem 4100 mm. Poháněný je vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem Tatra T3D-928–30 s mechanickým vstřikováním paliva a technologií SCR (Selective Catalytic Reduction) o výkonu 325 kW s maximálním krouticím momentem 2100 Nm, splňujícím normu Euro 4, přeplňovaným jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku obtokem turbíny a chlazením plnícího vzduchu. Zdvihový objem motoru je 12 667 cm3, motor má valivě uložený klikový hřídel, samostatné litinové válce, hliníkové hlavy a rozvod OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek. Převodovka je čtrnáctistupňová (14 vpřed, 2 vzad), synchronizovaná, typ TATRA 14TS 210L. Pro technickou kapalinu AdBlue je na vozidle vytvořena samostatná nádrž, umístěná vedle nádrže palivové.

Přední náprava je řídící s uzávěrkou osového diferenciálu zapínatelnou dle potřeby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy zkrutnými tyčemi. Tlumiče pérování jsou teleskopické. Zadní náprava je vybavena čelním diferenciálem s uzávěrkou zapínatelnou dle potřeby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a vzduchovými vlnovcovými pružinami. Tlak ve vlnovcových pružinách mění regulační ventil v závislosti na zatížení zadní polonápravy při zachování stálého odklonu. Náprava je vybavena zkrutným stabilizátorem. Převod hnacího momentu od převodových ústrojí je proveden spojovacími hřídeli, uloženými v nosných rourách. Zapínání pohonu přední nápravy se provádí pneumaticky.

Podvozek je určen pro provoz na silnicích a pro smíšený provoz. Je nejnižší ve své třídě, což má za následek jak velice snadnou dostupnost veškerého požárního příslušenství, včetně ovládacích prvků čerpadla, které je navíc zabudováno mezi podélníky rámu, tak i výrazně lepší stabilitu vozidla v zatáčkách a dobré jízdní vlastnosti na silnici, právě díky nízko položenému těžišti.

Na předním nárazníku jsou dva pomocné závěsy pro připojení lanového navijáku, které jsou přímo součástí podélníků rámu, takže při vyprošťování nedochází k žádné deformaci – v tahu zvládnou 145 kN. Vzadu pak standardní závěs pro přívěsy o hmotnosti max. 900/3500 kg (nebrzděný/brzdě­ný).

Nástavbu pro nošovický první vůz byla zhotovena „dvorním“ dodavatelem HZS MSK – společností THT Polička. Je vyrobena z hliníkových profilů a oplechována stejným materiálem při použití technologie lepení. Samotná nástavba je pak upevněna k pomocnému rámu, který je s rámem vozidla spojen pomocí kotevních patek s pryžovými silentbloky. Skříně s příslušenstvím jsou opatřeny hliníkovými roletkami s podélnými madly, zadní dveře pro obsluhu čerpadla jsou pak standardně vyklápěcí. Rolety i zadní dveře jsou uzamykatelné. Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Objemy nádrží voda/pěnidlo jsou v poměru 3400/210 litrů.

Rozmístění materiálu v nástavbě je samozřejmě vzhledem k zadavateli zakázky zvoleno koncepčně – všechny první vozy v Moravskoslezském kraji se v rozložení vybavení liší jen v detailech a ani zde tomu není jinak.

V pravé přední skříni tedy najdeme vyprošťovací prostředky – HVZ zn. Lucas, rozbíječe skel, řezače bezpečnostních pásů a skel, zvedací vaky, zachycovače airbagů apod. Nechybí rovněž dopravní kužely, vytyčovací páska a výstražná světla Euro Janus, pro zajištění místa dopravní nehody. V pravé prostřední skříni najdeme motorovou a rozbrušovací pilu – obojí značky Husqarna – s příslušenstvím, v horní polici pak vakuové dlahy a nosítka. Pravá zadní skříň pak obsahuje naviják s vysokotlakou hadicí, čtyři hadicové koše s hadicemi C, ejektor, rozdělovač a savicové přechody. Nad prostorem čerpadla je na výsuvném platu uchyceno plovoucí čerpadlo, hadicové přechody, klíče na půlspojky a dvě pětimetrové hadice B. Vozidlo je vybaveno čerpadlem THT TO 2000 o jmenovitém průtoku 2000 litrů za minutu. V levé zadní skříni nalezneme hydrantový nástavec s klíčem, dva práškové hasicí přístroje, jeden přístroj CO2, variabilní ruční vyprošťovací nástroj, pákové kleště, páčidla a čtyři nerezové bedýnky s drobným materiálem. Tím jsou v tomto případě ocelová lana, kladky, igelitové pytle, vybavení pro likvidaci požáru komínových těles (azbestové rukavice, kominická štětka apod.), objímky a vulkanické pásky pro provizorní opravu prasklého potrubí nebo hadic a jiné. V dolní části skříně je pak v harmonice připravena hadice C s proudnicí pro rychlý zásah. Levá prostřední skříň pak obsahuje „pravé hasičské“ prostředky – tedy hadice, proudnice, hadicové uzávěry a jiné armatury. V levé přední skříni najdeme ovládání pro osvětlovací stožár, elektrocentrálu s příslušenstvím, přetlakový ventilátor a přímočarou pilu. Na střeše nástavby je samozřejmostí výsuvný žebřík Nor-Bas, přejezdové můstky, sudy se sorbentem, trhací hák, tažná tyč a bedny s příslušenstvím (ženijní nářadí, proudnice na těžkou pěnu apod.). V kabině vozidla najdeme „po radvanicku“ umístěnou páteřní desku a ostatní běžný materiál, jako jsou protichemické obleky, svítilny, dýchací přístroje, výstražné vesty, deky nebo vyváděcí masky. Samozřejmostí je termokamera, kterou vozí všechny prvovýjezdové vozy HZS MSK.

Vozidlo bylo hasičům oficiálně předáno dnes (pondělí, 15. září) a sloužit začne na zcela nové hasičské stanici v Nošovicích u továrny na vozidla Hyundai od prvního října. Do té doby bude ještě drobně dovybaveno, aby nejen podvozek a nástavba, u kterých je to vzhledem ke značce již osvědčená samozřejmost, ale i vybavení splňovalo vysoké nároky kladené v současné době na činnost jednotek požární ochrany. Pro nošovickou stanici se v současné době – opět v THT Poličcka – staví kombinovaný hasičský automobil na podvozku Tatra T815–230R35 28.325.6×6.2/371 (tedy jak z označení vyplývá, bude se jednat o šestikolový podvozek s dvoumontáží na zadních nápravách, osazený střední kabinou a poháněný motorem T3D-928–30 o výkonu 325 kW splňujícím normu Euro 4 se SCR systémem o maximální přípustné hmotnosti 28 tun a rozvoru mezi první a druhou nápravou 3700 mm). Stanice bude dále vybavena automobilní plošinou Bronto a lesním speciálem Renault Camiva.

T815 Terrno HZS MSK

Takticko-technická data T815 Terrno 4×4

Podvozek
Typ:T815–230R55 19.325.4×4.2/411
Přední náprava:Řízená, hnaná s výkyvnými polonápravami, zapinatelný pohon, osový diferenciál.
Pérování zkrutnými tyčemi a teleskopickými tlumiči.
Zadní náprava:Hnaná, s výkyvnými polonápravami, osový diferenciál.
Pérováni vzduchovými vlnovcovými pružinami v kombinaci s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Torzní stabilizátor.
Řízení:Levostranné, monoblok
Brzdy:Čtyři nezávislé brzdové systémy: provozní s ABS a AZR, nouzový, parkovací, odlehčovací.
Kabina řidiče:Trambusová, dlouhá, sklopná, topná a klimatizační jednotka, nezávislé naftové topení. Počet sedadel – 6
Nádrž paliva:220 litrů
Nádrž Ad-Blue:67 litrů
Soupavost při 19t:99.9%
Max. rychlost:120 km/h
Vnější stopový průměr zatáčení:16,5±1,0 m
Motor
Typ:TATRA T3D-928–30 EURO IV
Počet válců:8
Zdvihový objem:12 667 cm3
Výkon:325 kW/ 1 800 min-1
Točivý moment:2 100 Nm/ 1 100 min-1
Spojka
Typ:TATRA MFZ 1×430, jednolamelová.
Převodovka
Typ:TATRA 14TS 210L synchronizovaná
Počet stupňů vpřed/vzad:14/2
Přídavná převodovka:TATRA 2.30 TRS 1,85 (0,8) sestupná, dvoustupňová, zvyšuje počet převodových stupňů v převodovce.
Pomocný pohon:TATRA 1TP z převodovky.
Rozměry
Výška:3204 mm se standardním výfukem
Šířka:2550 mm
Rozchod kol předních/zadních:2034/1778 mm
Světlá výška:300 mm
Délka:7650 mm
Hmotnosti
Provozní hmotnost vozidla:8100 kg
Podíl na přední/zadní nápravu5650/2450 kg
Užitečné zatížení10900 kg
Největší přípustná hmotnost vozidla:19000 kg (s nástavbou THT Polička 18000 kg)
Největší přípustná hmotnost na přední/zadní nápravu:8000/11500 kg
Účelová nástavba
Výrobce:THT Polička, s. r. o.
Materiál:Hliník
Objemy nádrží voda/pěnidlo:3400/210 litrů
Čerpací zařízení
Typ:THT TO 2000
Nízkotlak:
Jmenovitý průtok:
2000 litrů/min-1
Jmenovitý tlak:
1 MPa
Jmenovitá sací výška:
2 metry
Vysokotlak:
Jmenovitý průtok:
250 litrů/min-1
Jmenovitý tlak:
4 MPa
Průtokový naviják:

Tvarově stálá hadice:
DN 25, 60 m + pistolová proudnice s regulací průtoku
Jmenovitý průtok:
200 litrů/min-1


Foto: Miroslav Černoch

-kow-

Sdílet