TLF 2000 STEYR/Rosenbauer
Představujeme vám ve zkratce jedno z jihočeských dvojčat na podvozku Steyr s ATnástavbou provedení CAS TLF 2000 od firmy Rosenbauer, která je již dvanáctým rokem zařazena ve výjezdu táborských profesionálních hasičů. Druhý Steyr slouží českobudějovickým hasičm.
Představujeme vám ve zkratce jedno z jihočeských dvojčat na podvozku Steyr s AT nástavbou provedení CAS TLF 2000 od firmy Rosenbauer, která je již dvanáctým rokem zařazena ve výjezdu táborských profesionálních hasičů. Druhý Steyr slouží českobudějovickým hasičm.
Ve své době se jednalo o jedno z nejlepších požárních vozidel, co bylo u našich státních profesionálních hasičů v provozu a to zejména díky špičkové nástavbě. Hliníková technologie nástavby AT je dodnes řazena velmi vysoko, její výrobce, tedy rakouský Rosenbauer, to hovoří za vše. U nás bylo v roce 1996 k vidění ze zahraničních automobilů sem tam něco, Scania, Mercedes, pár Dennisů, ale převažoval či spíše dominoval vůz CAS K25 Liaz. Když přišla do republiky dvojice těchto rakouských Steyrů s nástavbou Rosenbauer, každý, kdo měl možnost vozy vidět, byl z nich unešený. Precizně zpracované provedení nástavby bylo na tehdejší dobu nevídané, uložení vybavení bylo velmi promyšlené, vhodně využit byl každý kousek místa. Vybavení uloženo na výsuvných a výklopných platech, věci u nás tehdy nevídané, jedním slovem paráda. Rovněž tak i kabina a její vnitřní prostor je výborně řešený. Kabina je plně součástí nástavby, která společně s ní tvoří jeden celek. Cisterna je tedy postavena na šasi s původní krátkou kabinou. Toto řešení požárních automobilů se rozšířilo v devadesátých letech po celé zeměkouli a de facto se vyrábí dodnes.
Nutno dodat, že nikdo nemládne a tak i táborský Steyr se dočkal po mnoha mnoha výjezdech doby, kdy byl nahrazen novým prvovýjezdovým vozem, konkrétně cisternou Scania. V současnosti je vozidlo využíváno zejména při zásazích z užšími příjezdovými komunikacemi, při nutnosti jízdy ve složitějším terénu, při zásazích v sídlištní zástavbě (nesprávné parkování občanů), nebo v staré městské zástavbě Tábora. Při jízdě s ním je třeba dávat pozor na to , že podvozek je užší než standard (2300mm) a to dělá problémy zejména v zatáčkách a při jízdě ve vyjetých kolejích po kamionech.
Dle dostupných informací se také jednalo o jedny z nejdražších, avšak také nejkvalitnějších hasičských automobilů, dodaných do naší republiky. Vyšší cena a i kvalita ostatně provází výrobky firmy Rosenbauer dodnes.
Zde máte stručné TTD cisterny Steyr/Rosenbauer
podvozek:
tovární označení : STEYR 13S 26L 37 4×4 TLF 2000 AT, r.v. 1996
motor: řadový šestiválec s turbodmychadlem
výkon: 192kW / 2400 ot./min.
zdvihový objem: 6595 cm3
počet míst: 1+8
výška : 3430mm
šířka: 2300mm
délka: 6740mm
nejvyšší dovolená rychlost: 95 km/h
celková hmotnost: 13 500 kg
vodní část:
nádrž 2000l vody (na přání lze ještě 2500, 3000, 3450, 4000l)
200l pěnidla (na přání lze ještě 100, nebo 400l)
materiál je hliník, sendvičová konstrukce s vnitřním vyložením umělou hmotou
cisternu je možno vyhřívat 220V – u nás nepoužito
cisterna na pěnu je z polyetylénu
čerpadlo: NH 30 Rosenbauer
výkon: 2400l/min při sací výšce 3m a tlaku 10 bar
max. výkon čerpadla: 3000l/min při 10 bar
max. ot. : 4000/ min
vysokotlak: výkon: 200l/min tlak 40 bar (atm)
hadice DN 25, délka 60m vlevo, 80m vpravo
vývěva : pístová
kabina vozidla:
vyrobena pro 9 hasičů (1+8), 3 dýchací přístroje Dräger PA 94 – kompozitní lahve a masky Dräger umístěny proti směru jízdy, jeden umístěn u velitele vozu, pod výklopnými sedačkami jsou evakuační přístroje, kabina pro mužstvo je vybavena sklápěcími schůdky u dveří, které umožňují snažší vystupování z vozu – přesah obrysu vozu 40cm,při opravách nebo údržbě se odklápí pouze přední část kabiny - řidič, spolujezdec.
nástavba:
vyrobena z hliníkových plechů, protikorozivní odolnost, spodní prostory jsou vyklápěcí, pro snazší přístup k uloženým agregátům a zásahovému materiálu, přesah obrysu vozidla je 45cm.V nástavbě je zakomponován výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi světly 500W.Pneumaticky výsuvný stožár se automaticky vrátí zpět, je-li odbrzděná ruční brzda.Na nástavbě je také umístěna lafetová otočná proudnice. Dle informací nebyla nikdy použita při zásahu, snad jen chvilku při výcviku.
Info a foto : Karel Vošahlík – HZS Jčk ÚO Tábor a web
-wap-
<o:p></o:p>