Úterý 3. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

TLF 2000 STEYR/Ro­senbauer

Představujeme vám ve zkratce jedno z jihočeských dvojčat na podvozku Steyr s ATnástavbou provedení CAS TLF 2000 od firmy Rosenbauer, která je již dvanáctým rokem zařazena ve výjezdu táborských profesionálních hasičů. Druhý Steyr slouží českobudějovickým hasičm.

Představujeme vám ve zkratce jedno z jihočeských dvojčat na podvozku Steyr s AT nástavbou provedení CAS TLF 2000 od firmy Rosenbauer, která je již dvanáctým rokem zařazena ve výjezdu táborských profesionálních hasičů. Druhý Steyr slouží českobudějovickým hasičm.

STEYR TLF 2000 Tábor

Ve své době se jednalo o jedno z nejlepších požárních vozidel, co bylo u našich státních profesionálních hasičů v provozu a to zejména díky špičkové nástavbě. Hliníková technologie nástavby AT je dodnes řazena velmi vysoko, její výrobce, tedy rakouský Rosenbauer, to hovoří za vše. U nás bylo v roce 1996 k vidění ze zahraničních automobilů sem tam něco, Scania, Mercedes, pár Dennisů, ale převažoval či spíše dominoval vůz CAS K25 Liaz. Když přišla do republiky dvojice těchto rakouských Steyrů s nástavbou Rosenbauer, každý, kdo měl možnost vozy vidět, byl z nich unešený. Precizně zpracované provedení nástavby bylo na tehdejší dobu nevídané, uložení vybavení bylo velmi promyšlené, vhodně využit byl každý kousek místa. Vybavení uloženo na výsuvných a výklopných platech, věci u nás tehdy nevídané, jedním slovem paráda. Rovněž tak i kabina a její vnitřní prostor je výborně řešený. Kabina je plně součástí nástavby, která společně s ní tvoří jeden celek. Cisterna je tedy postavena na šasi s původní krátkou kabinou. Toto řešení požárních automobilů se rozšířilo v devadesátých letech po celé zeměkouli a de facto se vyrábí dodnes.

Nutno dodat, že nikdo nemládne a tak i táborský Steyr se dočkal po mnoha mnoha výjezdech doby, kdy byl nahrazen novým prvovýjezdovým vozem, konkrétně cisternou Scania. V současnosti je vozidlo využíváno zejména při zásazích z užšími příjezdovými komunikacemi, při nutnosti jízdy ve složitějším terénu, při zásazích v sídlištní zástavbě (nesprávné parkování občanů), nebo v staré městské zástavbě Tábora. Při jízdě s ním je třeba dávat pozor na to , že podvozek je užší než standard (2300mm) a to dělá problémy zejména v zatáčkách a při jízdě ve vyjetých kolejích po kamionech.

Dle dostupných informací se také jednalo o jedny z nejdražších, avšak také nejkvalitnějších hasičských automobilů, dodaných do naší republiky. Vyšší cena a i kvalita ostatně provází výrobky firmy Rosenbauer dodnes.

Zde máte stručné TTD cisterny Steyr/Rosenbauer

podvozek:
tovární označení : STEYR 13S 26L 37 4×4 TLF 2000 AT, r.v. 1996
motor: řadový šestiválec s turbodmychadlem
výkon: 192kW / 2400 ot./min.
zdvihový objem: 6595 cm3
počet míst: 1+8
výška : 3430mm
šířka: 2300mm
délka: 6740mm
nejvyšší dovolená rychlost: 95 km/h
celková hmotnost: 13 500 kg

vodní část:
nádrž 2000l vody (na přání lze ještě 2500, 3000, 3450, 4000l)
200l pěnidla (na přání lze ještě 100, nebo 400l)
materiál je hliník, sendvičová konstrukce s vnitřním vyložením umělou hmotou
cisternu je možno vyhřívat 220V – u nás nepoužito
cisterna na pěnu je z polyetylénu
čerpadlo: NH 30 Rosenbauer
výkon: 2400l/min při sací výšce 3m a tlaku 10 bar
max. výkon čerpadla: 3000l/min při 10 bar
max. ot. : 4000/ min
vysokotlak: výkon: 200l/min tlak 40 bar (atm)
hadice DN 25, délka 60m vlevo, 80m vpravo
vývěva : pístová

kabina vozidla:
vyrobena pro 9 hasičů (1+8), 3 dýchací přístroje Dräger PA 94 – kompozitní lahve a masky Dräger umístěny proti směru jízdy, jeden umístěn u velitele vozu, pod výklopnými sedačkami jsou evakuační přístroje, kabina pro mužstvo je vybavena sklápěcími schůdky u dveří, které umožňují snažší vystupování z vozu – přesah obrysu vozu 40cm,při opravách nebo údržbě se odklápí pouze přední část kabiny - řidič, spolujezdec.

nástavba:
vyrobena z hliníkových plechů, protikorozivní odolnost, spodní prostory jsou vyklápěcí, pro snazší přístup k uloženým agregátům a zásahovému materiálu, přesah obrysu vozidla je 45cm.V nástavbě je zakomponován výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi světly 500W.Pneumaticky výsuvný stožár se automaticky vrátí zpět, je-li odbrzděná ruční brzda.Na nástavbě je také umístěna lafetová otočná proudnice. Dle informací nebyla nikdy použita při zásahu, snad jen chvilku při výcviku.

Info a foto : Karel Vošahlík – HZS Jčk ÚO Tábor a web

-wap-
<o:p></o:p>

Sdílet