Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní hasiči v afghánském Kandaháru

Přinášíme vám fotoreportáž, zachycující hasiče a zejména jejich techniku na druhém nejvytíženějším letišti ve válkou postiženém Afghánistánu, tedy v Kandaháru očima příslušníka naší speciální jednotky SOG, která se podílí na operaci ISAF.

Přinášíme vám fotoreportáž, zachycující hasiče a zejména jejich techniku na druhém nejvytíženějším letišti ve válkou postiženém Afghánistánu, tedy v Kandaháru očima příslušníka naší speciální jednotky SOG, která se podílí na operaci ISAF – International Security Assistance Force.<o:p>
</o:p>

E-ONE Kandahar Airfield FD ATCO Frontec Europe Ltd.

Kamarád XY (nebudu ho z důvodů utajení jmenovat), který slouží u české vojenské elitní jednotky speciálních operací, známé pod zkratkou SOG, navštívil při své misi v Afghánistánu také letištní hasiče ATCO Frontec na kandahárském aerodromu. Vy díky němu tak můžete spatřit jejich vozový park a stanici sboru evropské pobočky nadnárodní společnosti ATCO Frontec Ltd. se sídlem v Kanadě. Evropská pobočka ATCO Frontec Europe Ltd. sídlí v téměř sousedním Maďarsku a zajištění požární ochrany na kandahárském mezinárodním letišti provozuje od roku 2007, kdy vystřídala na základě smlouvy britské vojenské hasiče. Tato společnost se mnoho let zabývá všemožnou logistickou podporou v rámci vojenských operací NATO na celém světě, mimo jiné zajišťuje i hasičkou a záchranářskou službu a to i např. v Iráku, kde tomu tak je společně s US ARMY. Angažuje se i v Kosovu.<o:p>
</o:p>

Na Kandahar Airfield můžete vidět parádní letištní speciály jako jsou vozy Oshkosh/Rosenbauer VIPER, Oshkosh T-3000 či Titan HPR od Emergency One. Tyto automobily jsou určeny přímo pro výjezd k mimořádné události na letišti. O automobilu Oshkosh/Rosenbauer VIPER vám již náš server Požáry.cz článek přinesl a to v roce 2004, podívat se na něj můžete zde. V Kandaháru je dvojice těchto unikátních kloubových požárních speciálů. Kloubové řešení podvozku zaujalo i autora fotek, XY. Tento automobil není díky článku třeba více představovat. Další speciál pochází z dílen známé americké firmy E-ONE, vyrábějící hasičské vozy, jedná se o typ Titan HPR 6×6. Tento pojízdný rybník veze k zásahu <st1:metriccon­verter productid=„11 358 l“ w:st=„on“>11 3­58 l</st1:metric­converter> vody, <st1:metriccon­verter productid=„1514 l“ w:st=„on“>1514 l</st1:metric­converter> pěnidla a také <st1:metriccon­verter productid=„227 kg“ w:st=„on“>227 kg</st1:metric­converter> hasícího prášku, výkon čerpadla je max. 5678 l/min. Poslední letištní model hasičského vozu, jenž mají k dispozici hasiči ATCO Frontec Europe Ltd. nese označení Oshkosh T-3000, kdo ho vyrábí, resp. vyráběl, napovídá jeho název. Číslice v něm značí objem vody, co přepravuje, tedy <st1:metriccon­verter productid=„3000 galonů“ w:st=„on“>3000 galonů</st1:me­tricconverter>, což je stejné množství, jako předchozí Titan HPR 6×6, po ,,našem“ je to <st1:metriccon­verter productid=„11 358 l­itrů“ w:st=„on“>11 3­58 litrů</st1:me­tricconverter>. Pěnidla veze <st1:metriccon­verter productid=„1590 litrů“ w:st=„on“>1590 litrů</st1:me­tricconverter>, jeho čerpadlo má maximální výkon 7000 l/min.<o:p>
</o:p>

Mimo letištní speciály má jednotka ATCO Frontec Europe Ltd. k dispozici také dvojici klasických ,,amerik“. Cisterna s číslem 2 je prvovýjezdový Spartan, který má standardní vybavení CAS, automobil č.3 je výrobkem Emergency One a kromě vybavení CAS veze také technické prostředky, resp. vyprošťovací zařízení. Oba tyto vozy zasahují i mimo letiště a jsou stejně jako letištní speciály vybaveny dýchací technikou MSA/Auer.<o:p>
</o:p>

Tolik tedy malé pojednání o hasičské technice v afghánském Kandaháru, zachycené fotoaparátem XY ke konci minulého roku, na snímcích od Bravo One z letoška vidíte vozidlo Engine 2 již s červeno-modrou rampu, XY ho zachytil ještě s celočervenou. 

Článek o hasičích v Afghánistánu vám server Požáry.cz již přinesl, naleznete ho zde.
<o:p>
</o:p>

Foto: snímky 1–31 XY (patří mu velké poděkování!) , snímky 32–35 Bravo One<o:p>
</o:p>

-wap-

Sdílet