Prostě OCTOPUS
Představujeme vám předchůdce dnes poměrně rozšířeného zásahového speciálu, který kombinuje vlastnosti automobilové plošiny a cisterny pod obchodním názvem MULTISTAR. Jedná se o koncept vozidla OCTOPUS od známého výrobce požárních automobilů IVECO-Magirus.
Představujeme vám předchůdce dnes poměrně rozšířeného zásahového speciálu, který kombinuje vlastnosti automobilové plošiny a cisterny pod obchodním názvem MULTISTAR. Jedná se o koncept vozidla OCTOPUS od známého výrobce požárních automobilů IVECO-Magirus.
OCTOPUS, co to vlastně je? Jedná se o plně funkční koncept zásahového automobilu, jehož prototyp byl slavnostně představen na předminulém ročníku (2000) veletrhu Der Rote Hahn v německém Augsburgu. Jeho výrobce, koncern IVECO-Magirus, tehdy však známý pod jménem IVECO-Eurofire, si od vozidla zcela nové koncepce, které sloučilo vlastnosti automobilové teleskopické plošiny s dostupem 31 metrů, zakončené skvělým košem RK 270 ze známého žebříku DLK 23–12, implantované do téměř klasické automobilové cisterny pro požární družstvo mnoho sliboval. Vznikl tak multifunkční plnohodnotný kombinovaný automobil CAS/AP, který je do jisté míry nezávislý na dalších vozech, což při méně složitých případech umožňuje např. snižovat náklady, neboť nemusí k případu vyjíždět zvlášť CASka a plošina. Toto řešení se dnes uplatňuje již u mnoha sborů v zahraničí, MULTISTAR mají ve svém výjezdu i naši kolegové ze Slovenska. Ale zpět k jeho předchůdci.
Ten měl kromě výše popsaných hodnot a vlastností také unikátní podvozek. Vyrobila německá firma TITAN, která je v hasičských řadách známá jako stvořitel podvozku pro letištní požární automobil SIMBA od rakouského Rosenbauera či jakousi obdobu OCTOPUSu, tedy vůz FALCON taktéž z produkce Rosenbauera. Napadá mi, že další vozy OCTOPUS de facto z vlastností FALCONa těží, neb podoba je více než zřejmá, ale o tom později. Podvozek TITAN byl na prototypu automobilu osazen klasickou kabinou IVECO EuroCargo pro osádku 1+8, později pak malou boudou z řady EuroFire 1+2. Hnací agregát, nezvykle umístěný ve středu automobilu, pocházel samozřejmě od italského producenta IVECO a měl, resp. má výkon 239 kW a automatickou převodovku, hnané jsou obě nápravy a co z vozu dělá unikát, je to, že obě nápravy jsou nejen hnané, ale i řiditelné! Automobil má dále hydropneumatické nezávislé zavěšení kol s regulací světlosti. Samotný podvozek je také unikátní a možná v něm naleznete jistou podobnost s naší TATROU, to je dáno jeho konstrukcí, kterou tvoří trubkový rám. Za pozornost stojí jistě i umístění nádrže hasební látky – vody, ta částečně zasahuje do podvozkového rámu, resp. je přímo v něm. Toto řešení umožnilo dosáhnout velmi nízkého těžiště, což dopomáhá ke skvělým jízdním vlastnostem celého automobilu. Požární čerpadlo najdeme tak, kde je u běžných vozidel motor, tedy vpředu. Po zvednutí přední masky vidíte ovládací pult a vývody, pod nimi je lanový naviják, ten najdeme i v zadní části tohoto 18 tun těžkého vozu.
Tolik tedy o konceptu OCTOPUS, resp. o prvním a vystavovaném exempláři, který skončil v muzeu Oldtimer Club Magirus IVECO. Mnoho z jeho vlastností bylo později použito do automobilů série MULTISTAR, která se nejprve jmenovala City-Octopus. Nezůstalo však jen u konceptu kombinovaného vozu. Na podvozku TITAN/OCTOPUS 4×4 o rozvoru 3500 mm s motorem IVECO o síle 352 koní, umožňující dosáhnutí maximální rychlosti až 135 km/h, vznikla rok po představení kombinovaného automobilu také trojice automobilových cisteren s označením VLF 30/20 – Vorauslöschfahrzeug/CASka s čerpadlem vpředu, obyčejně se tyto vozy značí jako TLF-Tanklöschfahrzeug, díky provedení čerpacího zařízení bylo však zvoleno jiné označení. Automobily OCTOPUS VLF si objednali profesionální hasiči německého Duisburgu (Berufsfeuerwehr Duisburg), tedy města populárního televizního komisaře Schimanského. V roce 2001 ona trojice požárních speciálů dorazila od výrobce. Nástavba byla tvořena nádrží na 2000 l vody, čerpadlem o výkonu 3000 l/min při 10ti barech se zařízením CAFS Master od firmy Hale, umístěným vpředu i s armaturami, další dvojice vývodů je u dveří krátké kabiny na obou bocích. Za nimi je pak požární vybavení ve čtyřech roletových skříních, uprostřed je motor a v zadní části pak pátá roletová skříň na vybavení. Na horní pochozí plošině nástavby, kam je zajištěn přístup po bočním sklopném žebříku, najdeme nastavovací žebříky, konec osvětlovacího stožáru a také ručně ovládanou lafetovou proudnici s průtokem 1600 l/min. OCTOPUS VLF 30/20 vypadá dobře i po designové stránce. Celý automobil je vyrobený za pomoci hliníku a plastu. Přese všechny přednosti však trojice OCTOPUSů u duisburgských hasičů dlouho nepobyla. Proč? Nejrůznější problémy technického rázu, díky tomu byla vozidla VLF neustále vyřazována z výjezdů, jejich nespolehlivost byla po dvou letech korunována tím, že automobily byly vráceny zpět výrobci a nahrazeny jiným typem. Jeden z ex-duisburgských OCTOPUSů je díky tomu tak dodnes zařazen u podnikových hasičů IVECO-Magirus a to k jejich plné spokojenosti. Podařilo se na něm vychytat mouchy, drobných změn dostala požární nástavba a OCTOPUS dostal i nový ,,kabát". O osudu zbylých dvou vrácených vozidel VLF 30/20 se nic neví, informace pocházející z různých zdrojů, se poněkud rozcházejí…
OCTOPUS však není jen cisterna. V roce 2000 obdržel další německý sbor, tentokrát města Reutlingen technický zásahový speciál na unikátním podvozku TITAN 4×4, umožňujícím řízení obou náprav s motorem uloženým uprostřed vozu, kabinou EuroFire pro trojici hasičů, mající k dispozici vše potřebné pro plnění úkolů v rámci zařazení vozu, označený jako RW/Rüstwagen. Tento technický automobil má oproti cisternám zvětšený rozvor, to přineslo pochopitelně i zvětšení úložného prostoru na vybavení, které se tak nachází celkem v devíti roletových skříních. Jízdní vlastnosti jsou stejné jako u VLF, jen rozměrové je to jiný vůz. Vpředu není čerpadlo, místo něj je ve volném prostoru pod kabinou umístěný silný lanový naviják, druhý najdeme v zadní části vozu, tam je také žebřík pro výstup na horní pochozí plochu nástavby, kde najdeme další vybavení. V technickém OCTOPUSu, který je dnes zařazen jako druhosledový pro výjezd dobrovolných hasičů Reutlingen je umístěno vyprošťovací zařízení, pneumatické zvedací vaky, zdravotnické pomůcky, nejrůznější nářadí, osvětlovací stožár a mnoho dalšího. Zajímavé je i barevné provedení samotného vozu, znázorňující siluetu města a hasiče při práci. Celková hmotnost vozu je 18 000 kg, délka 8560 mm a šířka 2380 mm.
O tom, zda-li bylo vyrobeno více OCTOPUSů, se mi nepodařilo bohužel nic zjistit. Podle všeho jich je celkem pět, z toho ve výjezdu jsou dle dostupných informací pouze dva a to v ulmském závodě Magirus a poslední zmíněný, technický Reutlingenu. Ještě zbývá poznámka o jisté podobnosti s vozem FALCON/Rosenbauer – ten, ač vyrobený o zhruba 20 let před OCTOPUSem VLF, má rovněž motor uprostřed vozu a čerpadlo taktéž vpředu. Jednalo se tehdy o revoluční řešení, které však zůstalo nedoceněné, stejný osud postihl i vůz VLF 30/20. Jinak firma TITAN se kromě výroby vlastních šasi zabývá také úpravami podvozků ostatních producentů nákladních vozidle, mimo jiné z jejich dílny pochází i podvozek automobilového žebříku AZ 30 IVECO Magirus, co má řiditelné obě nápravy a je zařazen ve výjezdu pražských hasičů.
Tolik tedy malé pojednání o bezesporu zajímavém konceptu hasičských vozidle od světoznámého výrobce IVECO-Magirus, který jsem měl možnost vidět předloni na vlastní oči na jedné hasičské slavnosti v Německu. Bohužel OCTOPUS VLF od WF IVECO-Magirus byl zavřený, osádka u něj nebyla a můj fotoaparát…škoda mluvit…baterky…
Foto a info:
http://www.lkw-infos.eu,
http://jtruckenmueller.de,
http://galerie.bos-fahrzeuge.info,
http://www.feuerwehr-weblog.de,
časopis 150 hoří/Pavel Rybář a web<o:p>
</o:p>
Článek o automobilu MULISTAR najdete zde: https://www.pozary.cz/…ar_3035.html
-wap-
<v:shapetype id=„_x0000_t75“ coordsize=„21600,21600“ o:spt=„75“ o:preferrelative=„t“ path=„m@4@5l@4@11@9@11@9@5×e“ filled=„f“ stroked=„f“> <v:stroke joinstyle=„miter“> <v:formulas> <v:f eqn=„if lineDrawn pixelLineWidth 0“> <v:f eqn=„sum @0 1 0“> <v:f eqn=„sum 0 0 @1“> <v:f eqn=„prod @2 1 2“> <v:f eqn=„prod @3 21600 pixelWidth“> <v:f eqn=„prod @3 21600 pixelHeight“> <v:f eqn=„sum @0 0 1“> <v:f eqn=„prod @6 1 2“> <v:f eqn=„prod @7 21600 pixelWidth“> <v:f eqn=„sum @8 21600 0“> <v:f eqn=„prod @7 21600 pixelHeight“> <v:f eqn=„sum @10 21600 0“> </v:f> <v:path o:extrusionok=„f“ gradientshapeok=„t“ o:connecttype=„rect“> <o:lock v:ext=„edit“ aspectratio=„t“> </o:lock><v:shape id=„_x0000_i1025“ type=„#_x0000_t75“ style=„width: 320.25pt; height: 75pt;“> <v:imagedata src=„file:///C:DOCUME~1VenaLOCALS~1Tempmsohtml1“></v:imagedata></v:shape></v:path></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:formulas></v:stroke></v:shapetype>
Přiložené soubory | |||
---|---|---|---|
Prospekt Iveco - Eurofire | zobrazit online | 2 MB |