Na silnicích zemřelo nejvíce lidí za třináct let
V červenci na tuzemských silnicích zahynulo skoro sto šedesát lidí. To znamená, že každý den zemřelo průměrně pět lidí. Je to nejvíce obětí za minulých třináct let. Počet mrtvých za stejné období od roku 1989 ještě nikdy nepřekročil stovku.
Policejní statistiky ukazují, že mnoho řidičů našlo zálibu v riskantních nočních jízdách, které často skončily těžkou nehodou.Psychologové nevylučují, že lidé byli unaveni a stresováni velkými vedry. „V červenci jsme dělali tři celostátní kontrolní akce,“ řekl policejní rada z ředitelství dopravní policie v Praze Jaroslav Pavelka.
„Napočítali jsme přes dvanáct tisíc přestupků, téměř polovina z nich byla nepřiměřená rychlost,“ dodal policejní rada.
Policisté na místě vybrali téměř pět a půl milionu korun. Více než šest set přestupků bylo závažnějších, a proto také dražších; ty budou vymáhat městské úřady.
Policisté přistihli 174 řidičů, kteří před jízdou pili alkohol. Přes 1200 aut bylo v nevyhovujícím technickém stavu.
Proč jsou v horku řidiči agresivní?
Dva dopravní policisté stojí na plzeňské dálnici v odstavném pruhu, odděleném plnou čárou. Teprve až kus za nimi začíná odbočka k benzinové pumpě. Přítomnost dvou lidí ve výrazných vestách však většinu řidičů, kteří mají k pumpě namířeno, nevyvádí z míry.
Auta přejíždějí do krajního pruhu a míří přímo na policisty. Udělá to přibližně každý druhý řidič.
„To je prostě neskutečné,“ zírá policista Martin Balcar z dálničního oddělení v Rudné u Prahy na auto, které zastavilo těsně před ním.
„Čím to je, že jsou lidé tak agresivní? Klidně by nás přejeli, je jim to úplně jedno,“ ulevuje si.
Je dost pravděpodobné, že se takto na chování řidičů podepisuje dlouhotrvající vedro, které panovalo od půli července. Statistiky totiž za první prázdninový víkend vykazují prudký nárůst mrtvých. Je to rekordní počet: 159 lidí.
„Oproti loňskému červenci bylo usmrceno o čtyřicet devět lidí více,“ potvrzuje statistik z ředitelství dopravní policie v Praze Josef Tesařík.
„Především jde o nehody, které se staly mimo obec. Především jsme však zaznamenali velikánský nárůst u nočních nehod. Dost mezi nimi kralují nárazy do stromů, sloupů či reklamních panelů. Kupodivu se to nejvíce projevilo na silnicích třetí třídy,“ říká.
Vedou vesnické tancovačky
Co z toho plyne? Prázdninové objíždění venkovských nočních zábav. Je pravděpodobné, že i letní vedro mělo svůj podíl na tak náhlém přírůstku mrtvých.
„Je to dost možné,“ říká dopravní psycholog z brněnského Centra dopravního výzkumu Jan Weinberger.
„V horku totiž dochází k útlumu jak tělesných, tak i psychických funkcí. Narůstá agresivita a lidem dělá potíže čekat třeba někde na křižovatce, když praží takové slunko. A co je nejlepší na žízeň? U nás jednoznačně pivo, že? Jde to jedno s druhým,"doplňuje psycholog.
Podle Weinbergera mohou k většímu počtu nehod přispívat nové poznávací značky. Jejich systém totiž z laiků chápe málokdo.
"Podle těchto značek už se absolutně nepozná, odkud které auto je, a jsou těžké k zapamatování. Věřím, že na to spousta lidí hřeší, protože nový systém písmen a čísel se dá stěží zapamatovat. A městský řidič nepozná, že má před sebou méně otrlého kolegu z venkova,“ dodává.
Ivana Dubnová