Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nové DA Ford pro pražské dobrovolné jednotky

Nové dopravní automobily převážně nahrazují již nevyhovující DA –12 Avia. Jsou postaveny na podvozku Ford Tranzit, jejich přestavbu provedla firma Vesta Auto. Původně byla vozidla zamýšlena pouze pro jednotky JPO III, ale vzhledem k tomu, že vozidla již převzala i jednotka JPO V je dost možné, že se postupně dostanou ke všem pražským sborům.

Nové dopravní automobily převážně nahrazují již nevyhovující DA –12 Avia. Jsou postaveny na podvozku Ford Tranzit, jejich přestavbu provedla firma Vesta Auto. Původně byla vozidla zamýšlena pouze pro jednotky JPO III, ale vzhledem k tomu, že vozidla již převzala i jednotka JPO V je dost možné, že se postupně dostanou ke všem pražským sborům. Zatím se vozidly mohou pochlubit sbory: Zličín, Řeporyje,Satalice, Koloděje, Kbely , Dolní Měcholupy, Třebonice, Lipence.

Vozidla jsou určena k přepravě osob 1+8 a vybavení pro požární sport, samozřejmě budou sloužit i jako technické automobily

TTD vozidla:
délka : 5.680 mm
šířka : 1.974 mm
výška : 2.400 mm
motor : typ – JFXA
výkon 85 KW(115k) při 3.500ot, obsah 2.402 ccm; spotřeba: 10,8/8,1/9,1 l­/100km
hmotnost : 3.500 kg; soupravy 5.500kg; přívěs – brzděný : 2.550 kg; nebrzděný 750 kg
nejvyšší rychlost : 150 km/hod
tažné zařízení : koule o průměru 50 mm; typ : Ford

Vybavení vozidla:

Kabina vozidla:
Do kabiny vozidla bylo namontováno přídavné topení, RDST Motorola a ovládání VRZ

Nástavba vozidla:
Po otevření zadní části vozidla je uprostřed vozidla umístěno výsuvné plato pro PPS-12 na které navazují po obou stranách držáky na hadice 6 C a 8 B

Vedle plata pro čerpadlo jsou po obou stranách umístěna výsuvná plata se čtyřmi držáky na dýchací techniku a dva držáky na záložní lahve. Včele vozidla je police se dvěma přepravkami na případné uložení materiálu. Ve vozidle se ještě nacházejí 3 regály, dva jsou umístěny na dveřích a jeden na podběhu vozidla. Na střeše vozidla se nacházejí 4 plastové trubky pro uložení savic.

Vozidlo bylo osazeno v předu do masky 2 kusy led světel, led rampou na přední část vozidla a v zadní části se nachází taktéž malý zábleskový maják. Ke každému vozidlu byl dodán lékárenský baťoh a 4 kusy dobíječů pro vysílačky Motorola a jeden hasící přístroj.

Technické zpracování vozidla:
Z mého pohledu se jedná o velice nešťastné řešení výsuvného plata, při jehož vysunutí přečnívají zhruba o 10 cm dvě pojezdové kolejnice – hrozí roztržení kabátu, popřípadě napíchnutí hasiče na kolejnici.. Výsuvná plata pro dýchací techniku bohužel i v tomto případě byla provedena dost nešťastným způsobem zajišťování plat pomocí šroubu, který již teď vykazuje značné poškození, dle mého názoru stačilo provrtat konstrukci a vyřešit zajišťování pomocí pružiného systému.

V kabině vozidla se moc nepovedlo rozvržení ovládání VRZu, které je dáno přímo před kolena spolujezdce, který tím ztrácí určité pohodlí. Další a skoro bych řekl do očí bijící je ovládání přídavného topení, které je zbytečně umístěno na palubní desce a nevypadá zrovna moc pěkně. Určitě stačilo dát RDST k jedné straně, vedle umístit VRZ a přídavné topení umístit jinam. Přídavná led světla se dle mého názoru také nepovedla – po otevření kapoty na vás vykouknou dva nezhledné plechy na kterých se led světla dost klepou.

Nutno dodat, že firma Vesta Auto nevěděla pro jaké sbory jsou vozidla stavěna, proto jsou stavěna jako univerzální s tím, že každý ze sborů si s vozidlem do firmy přijede a bude mu vozidlo doupraveno dle jeho požadavků. Věřím v to, že firma Vesta Auto si vezme z příklad z chyb, které zde jsou a další vozidla již budou o to lepší.

-swo-

Sdílet