Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania pro technické zásahy

Představujeme vám hasičský speciál na podvozku Scania s extra dlouhou kabinou, jehož požární nástavbu vyrobila švýcarská firma Feumotech AG pro potřeby tamního hasičského sboru Allschwil již v roce 2004.

Představujeme vám hasičský speciál na podvozku Scania s extra dlouhou kabinou, jehož požární nástavbu vyrobila švýcarská firma Feumotech AG pro potřeby hasičského sboru Allschwil již v roce 2004.

Technický automobil Caesar 2, jak zní jeho kódové označení, je klasická 18ti tuna, postavená na švédském podvozku Scania P 114 G s pohonem 4×2. Jeho požární nástavba je vyrobena švýcarským Feumotechem za pomoci hliníkových plechů a profilů. V její přední části najdeme dvojici úložných skříní na vybavení, které kryjí hliníkové roletky. Na první pohled je jedná o ,,krabici" s nezvyklou extra dlouhou kabinou pro osádku.

Ta nese označení CP 31 a je uspořádána 1+8 míst. Na technických automobilech jsou de facto pravidlem spíše krátké kabiny pro osádku maximálně čtveřice hasičů, neb je počítáno, že další hasiči se k zásahu dopraví prvovýjezdovou cisternou. V zadní části kabiny je trojice sedadel Bostrom, jenž v sobě mají integrovaný držák dýchacích přístrojů, naproti nim je čtyřmístná lavice, vpředu sedí strojník a velitel, který má taktéž sedačku Bostrom.

Požární nástavbu tvoří celkem tři úložné prostory na vybavení a to již zmíněné roletové skříně a velký zadní prostor s hydraulickou zvedací rampou. V pravé přední skříni najdeme v regálech či na výklopném platu např. ženijní nářadí, přetlakový ventilátor, hasící přístroje, vytyčovací pomůcky, kanystry PHM. V levé roletě je umístěna na výsuvném platu velká elektrocentrála GEKO 13002/ 230 V / 400 V, výsuvný žebřík, ovládání výsuvného osvětlovacího stožáru (2×1000W, výška 6m a otoč 360°), dále tam jsou přídavné halogeny, průmyslový vysavač, elektrické kalové čerpadlo a kalové čerpadlo s benzínovým agregátem včetně hadic atd.

V zadní části, do které se dostaneme pomocí sklopného hydraulického čela Dautel DLB 1750, což je i jeho max. možné zatížení v kilogramech, najdeme prostor pro celkem šest bržděných pojízdných kontejnerů Feumotech Komfort s nosností 500 kg pro další vybavení. Hasiči Allschwil je však ve Scanii vozí pouze čtyři. Dva z nich vezou pouze hadice, další pak elektrocentrály a kalová čerpadla. Uprostřed úložného prostoru je pak paletový vozík s malým kontejnerem. Pod hydraulickým čelem je pak z obou stran ještě dvojice menších úložných prostor na další výbavu jako třeba dřevěné klíny a podkladové desky.

Na střeše nástavby je pak čtveřice žebříků. V přední části kabiny najdeme ještě elektrický lanový vyprošťovací naviják WARN 12 D2 o tažné síle 5,4 t a délce lana 30 m. Na střeše kabiny je umístěno výstražné zařízení v podobě rampy VAMA 7500 modré barvy s integrovaným reproduktorem 100 W, v zadní části je pak jeden modrý maják na konci šasi vozu. Na bocích jsou pro osvětlení prostoru kolem automobily na obou stranách vždy dva v nástavbě zabudované světlomety. Pro bezpečnost provozu je v zadní části vozu namontována kamera, aby měl přehled o tom, co se děje v prostoru za vozidlem.

Celý automobil stál v roce 2004 celkem 430 000 švýcarských franků a nahradil u sboru Allschwil dvojici starších vozidel. Hasiči Allschwil mají kromě této technické Scanie na tomto podvozku od roku 2005 své provýjezdové cisternové vozidlo. Jeho nástavbu včetně zabudovaného zařízení CAFS postavila taktéž švýcarská firma na požární techniku, tedy Feumotech AG.

TTD Caesar 2

Podvozek: Scania P 114 G 4×2
Rozvor: 4300 mm
Kabina: CP 31 Crew Cab 1+8
Motor: Scania DC 1103 R6, 10 700 ccm
Výkon: 340 koní/250 kW při 1900 ot/min
Převodovka: šestistupňový automat Allison HD 4060 PR

Délka: 8700 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 3160 mm
Celková hmotnost: 18 000 kg

Nástavba: Feumotech AG
Materiál: hliník
Druh: modulová
Vybavení: viz článek

Foto a info: Feumotech AG a hasiči Allschwil

-wap-

Sdílet