Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Den pro hasiče v Tatře

Jako tradičně i letos společnost Tatra, a.s., Kopřivnice ve spolupráci s THT s.r.o. Polička připravila prezentační den na tatrováckém polygonu v Kopřivnici. Pozvány byly mj.sbory dobrovolných hasičů, které dostaly na příští rok dotaci v rámci reprodukce MPT u jednotek SDH, ale i zástupci strojní služby z krajských HZS i hasiči od HZS podniků.

Díky výborným vztahům jak s obchodními zástupci Tatry, tak THT jsem se mohl i letos zúčastnit a tak se s Vámi podělím o několik postřehů a novinek. Úvodem všechny účastníky přivítal obchodní a marketingový ředitel automobilky Tatra p. Jiří Polman a ředitel společnosti THT p. Stanislav Červený a po stručném seznámení s automobilkou byla promítnuta prezentace koncepce vozidel Tatra a jejich výhod v oblasti použití u jednotek požární ochrany. Dále zástupci automobilky představili výrobní program včetně nové řady T815–7, která se chystá i pro použití na hasičské nástavby.

Pro hasiče bylo připraveno kolem dvaceti různých podvozků, z nichž s větší částí bylo možné se po předložení ŘP skupiny „C" svést pod dohledem zkušebních řidičů, vojenské speciály pak vždy řídili tatrováčtí řidiči, ovšem o to zajímavější zážitek svezení s nimi bylo. Pro samostatné svezení byly připraveny podvozky s sklápěče Terrno1 6×6 a 8×8 a tahač 6×6 ve vojenském provedení, dále vozy řady Armax se znakem 4×4 a 6×6, řadu T163 Jamal pak zastupoval jak jednostranný sklápěč pro běžný provoz, tak speciální pracovní stroj pro nejtěžší podmínky. Tatrováci pak zajišťovali svezení ve vozidlech T816 LIWA 8×8 a ve výrobním programu teprve nedávno zavedenou řadou T815–7 v provedeních 4×4, 6×6 i 8×8. Milým zpestřením bylo i svezení s dakarskou čtyřkolkou řízenou Tomášem Tomečkem.

Všichni jistě ocenili možnost podívat se přímo na montážní linku, kde se krom středního terénního náklaďáku pro AČR montuje veškerá produkce kopřivnické automobilky. Na výrobní lince v jediné hale je tak k vidění kompletní montáž od šroubku až po hotové auto připravené k jízdním zkouškám, navíc je na lince množství modifikací od civilních 4×4 s motory Tatra až po vojenské speciály 12×12 pro indickou armádu, zajímavostí byly komponenty prvního „legislativního" vozidla řady T815–7 pro civilní sektor u nás, bude se jednat o jeřábový podvozek 6×6 s dvoujmontáží na zadních nápravách.

THT Polička představila ve statické ukázce tři vozidla Terrno1 4×4 dodaná v letošním roce – CAS 20 / 3400 / 210 S2Z podnikových hasičů Tatra Kopřivnice s „šestiroletovou" ocelovou nástavbou, CAS 20 / 3400 / 210 S2Z jednotky SDH Ostrava – Radvanice s „šestiroletovou" hliníkovou nástavbou a CAS 20 / 4000 / 300 S2R jednotky SDH Strážov se „čtyřroletovou" hliníkovou nástavbou a pohledovou nádrží (s prolisy), která je ve výrobním programu od letošního roku. Prakticky totožné vozidlo pro jednotku SDH Mirošov bylo prezentováno i v rámci jízdních ukázek na polygonu. Vozidla pro Tatru i Radvanice již byla na našem webu prezentována, vozidlo SDH Strážov by se to mohlo objevit velmi brzy.

Vzhledem k tomu, že během předchozích dvou let jsem měl možnost na této akci vyzkoušet různá vozidla, letos jsem se soustředil na dvě novinky ve výrobním programu a spíše ze zájmu i těžký stavební stroj.

První, co bych rád zmínil byla absolutní novinka, kterou je poloautomatická převodovka, která je namontována zatím pouze ve dvou vozidlech a momentálně prochází náročnými zkouškami. Vůbec jsem nečekal, že by se jedno z těchto vozidel mohlo objevit i na této akci a jsem rád, že jsem ho mohl vyzkoušet. Jednalo se o třístranný sklápěč Terrno1 6×6. Řazení umožňuje několik režimů. První z nich – manuální – je principielně podobný známému řazení „Comfort shift" od Mercedesu – tedy joy-stick, kterým se volí rychlost o půl, případně celý rychlostní stupeň, po vyšlápnutí spojky pak dojde k přeřazení. Další režimy jsou si velmi podobné, rozdíl je v otáčkách, při kterých počítač navrhuje řadit – jedná se o ekonomický, běžný a, řekněme, „agresivnější" styl. Princip je v tom, že počítač na displeji v zorném poli řidiče navrhne rychlostní stupeň a řidič ho sešlápnutím spojky akceptuje a vozidlo zařadí, nebo neakceptuje. Na to, že se jedná o prototyp ve zkouškách mi přišlo řazení velmi slušně odladěno a jak v manuálním, tak „automatickém" režimu je mnohem pohotovější a uživatelsky přívětivější, než výše zmíněný Comfort-shift od Mercedesu. Již v přístím roce je s ním počítáno do sériové výroby. Ve fotogalerii je to červený třístranný sklápěč 6×6.

Druhé vozidlo, se kterým jsem absolvoval zkušební jízdu, bylo vozidlo nové řady T815–7 v provedení 6×6, a to zejména z toho důvodu, že se chystá k civilní homologaci a během příštího roku by na něj měla být postavena hasičská nástavba. Kabina je tzv.středního provedení s uspořádáním 1+3, tři hasiči se do něj celkem v pohodě vejdou, jediná připomínka zazněla na výšku střechy, protože střední dvousedačka je o cca 5 cm výš, než sedadlo řidiče a velitele, nicméně informace byla okamžitě předána přítomným zástupců vývoje řady „7". Můj osobní dojem ze svezení je velmi pozitivní, vozidlo má díky novému systému zavěšení předních poloos mnohem větší rejd, než kterákoliv Tatra v historii, má velmi nízkou průjezdní výšku a tedy i těžiště s cisternovou nástavbou nebude vysoko.

Posledním vozidlem, se kterým jsem se projel vyloženě ze zájmu byl těžký pracovní stroj řady Tatra 163 Jamal 6×6 (zvaný také Máša) určený do nejtěžších podmínek. Vozidlo má „pomalé" nápravy, o to víc je z něj ale „cítit síla", v těžkém terénu opravdu není s čím srovnávat. Tato vozidla jsou nasazována v obtížných podmínkách lomů, dolů nebo třeba v rámci těžebního průmyslu na Sibiři a v Indii.

Celkem náhodně jsem na polygonu zachytil podvozek Terrno1 R45 (4×4) v provedení s krátkou kabinou připravovaný pro ojedinělou nástavbu pro THT Polička, tuto fotku najdete ve fotogalerii, stejně jako fotografie první civilní kabiny T815–7, žlutá dvojkabina Terrno1 pak náleží k další sérii vozidel pro americkou firmu S&S Fire, která na ně staví hasičské nástavby.

Na závěr bych rád poděkoval Ing.Drahomíru Lošákovi za pozvánku a za poskytnutí zajímavých informací, které jsem Vám mohl zprostředkovat, a dále SDH Kopřivnice, na jejichž webu jsem si vypůjčil dvě fotografie.


Další článek a fotky například zde na stránkách SDH Kopřivnice.

Hynek Obroučka
foto autor a SDH Kopřivnice

Sdílet