TATRA 815 8×8 VVN – Armáda ČR
Zásahové vozidlo TATRA 815 8×8 VVN je určeno k odstraňování následků ekologických katastrof, provozních havárií průmyslových zařízení, živelních pohrom.
Při použití speciálních prostředků, kterými je vozidlo vybaveno, lze provádět také záchranu lidských životů a majetku. Protože se jedná o univerzální, komplexní výbavu nástavby, jsou zásahy záchranářů při závalech, vyhledávání a vyprošťování osob z nadzemních i podzemních částí zdemolovaných objektů a při asanaci materiálů, vysoce efektivní. Záchranné vesty, dýchací přístroje, ochranné masky, speciální ochranné obleky a přístroje radiační a chemické detekce (explozimetr GADET, radiometr RP-114, chemický průkazník CHP-71 s příslušenstvím) slouží k práci v zamořeném prostředí i pod vodou.
Další technické prostředky, které tvoří např. vrtací souprava CEDIMA, systém CALDO, vrtací a bourací kladivo PIONJAR, hydraulické nůžky a kleště NAREX s příslušenstvím, rozbrušovací pila PARTNER K-650, řetězová pila JONSERED, elektrická pila NAREX umožňují vykonávat i nejrůznější demoliční a vyprošťovací úkony. Také záchranářská lana a lezecké soupravy jsou plně využitelné. Při úniku ropných látek využívají záchranáři soupravu pro likvidaci těchto produktů, norné stěny, barel na odpad, případně 695litrovou nádrž na zachytávání ropných produktů. K výrobě elektrické energie slouží jako pomocný zdroj elektrocentrála o výkonu 6 kW. Samozřejmostí je také vybavení základním ženijním nářadím, jako jsou lopaty, krumpáče, rýče, palice, kladiva, sekery, hasičské sekery apod.
Spojení osádky s velitelem zásahu je zabezpečeno radiostanicí RF-1325 se zesilovačem a telefonním zařízením PAEGAS. K poskytování první pomoci jsou v kabině řidiče uloženy zdravotnické brašny a vakuové dlahy.
Vozidlo TATRA 815 8×8 VVN je vybaveno vzduchem chlazeným, čtyřdobým, přeplňovaným, vícepalivovým, dvanáctiválcovým motorem s přímým vstřikováním, který při 2200 ot/min poskytuje maximální výkon 265 kW. Převodovka je desetistupňová mechanická, přídavná převodovka dvoustupňová s možností řazení u stojícího vozidla, spojka třecí jednolamelová pružinová. Pérování náprav využívá listové pružiny. Na pevné komunikaci dosahuje vozidlo maximální rychlosti 80 km/h.
Vozidlo je ve výzbroji záchranných výcvikových základen sil územní obrany AČR a bylo úspěšně použito například v rámci nasazení jednotek Civilní ochrany ČR při povodních na Moravě a ve východních Čechách v letech 1997 a 1998. Na základě získaných zkušeností bylo doplněno a dále použito záchranářským týmem CO při zemětřesení v Turecku v roce 1999.