Nová čtyřkolka pro hasiče v Klášterci nad Ohří
Vozový park hasičů v Klášterci nad Ohří se rozšířil o novou pracovní čtyřkolku. Po repasi obou CAS v minulých letech (CAS 24 L101 v roce 2004 a CAS 32 T148 v roce 2007) a nákupu nového dopravního automobilu Peugeot Boxer, o kterém jste mohli číst zde na požárech, je to další stroj, který pořídilo naše město pro činnost svých hasičů. Je to důkazem toho, že představitelům města není požární ochrana a bezpečnost občanů lhostejná a za to jim patří velké poděkování.
Vozový park hasičů v Klášterci nad Ohří se rozšířil o novou pracovní čtyřkolku. Po repasi obou CAS v minulých letech (CAS 24 L101 v roce 2004 a CAS 32 T148 v roce 2007) a nákupu nového dopravního automobilu Peugeot Boxer, o kterém jste mohli číst zde na požárech, je to další stroj, který pořídilo naše město pro činnost svých hasičů. Je to důkazem toho, že představitelům města není požární ochrana a bezpečnost občanů lhostejná a za to jim patří velké poděkování.
Využitelnost čtyřkolky je pravděpodobně čtenářům zde na požárech zřejmá, budou to především lesní požáry v nepřístupném terénu apod., ale umožňuje i svoz raněných osob z těžko přístupných míst, stejně jako dopravu záchranářů k postiženému. V minulosti jsme již několikrát zasahovali v opravdu náročných podmínkách Krušných hor a už jen samotné vyhledávání ohniska požáru a průzkum byl velice vyčerpávající. Vynášení hadic a materiálu do náročných terénních podmínek vyčerpává zasahující hasiče natolik, že každé usnadnění práce je vždy vítané. V loňském roce si pořídili čtyřkolku hasiči v Kadani a nutno říct, že od té doby byla využívána při každé možné příležitosti, je to opravdu nedocenitelný pomocník. Proto jsme se rozhodli, po vzoru kadaňských kolegů, pořídit stroj také. V současné době probíhá zajíždění stroje a výcvik řidičů na něm. Jezdit se čtyřkolkou v terénu není nic jednoduchého a vyžaduje to opravdu zručného řidiče se schopností „číst" terén. A teď již k samotnému stroji.
Jedná se o čtyřkolku amerického výrobce POLARIS, po zkušenostech je to velice vhodný stroj pro práci hasičů a záchranářů. Na první pohled jsou obě čtyřkolky totožné, rozdíl je v roku výroby, obsahu motoru a typu vstřikování paliva. Čtyřkolka kadaňských hasičů je typ Polaris 450 HO v zelené barvě (bohužel červená nebyla v té době dostupná) a naše červená typ Polaris 500 EFI.
TTD:
MOTOR
· čtyřdobý jednoválec
· zdvihový objem 499 ccm
· vstřikování EFI
· chlazení kapalinou
· startér elektrický/ruční
· max. výkon 26 kW
SYSTÉM POHONU
· variátor 4×4, 2×4
· pohon zadní, připínatelný přední
· převodovka automat P/R/N/L/H
ODPRUŽENÍ
· přední MacPherson
· zdvih 208 mm
· zadní nezávislé zavěšení
· zdvih 241 mm
BRZDY
· kotoučové – hydraulické EBS, 2 kotouče vpředu, 1 vzadu
· EBS(engine breaking systém – brzdění motorem zadní náprava)
· ADC (active descent control – brzdění motorem i přední náprava)-manuálně připínatelné
ROZMĚRY/HMOTNOSTI
· Rozvor 1283 mm
· vnitřní poloměr otáčení 1651 mm
· hmotnost bez náplní 332 kg
· délka 2108 mm
· šířka 1219 mm
· výška 1219 mm
· výška sedla 857 mm
· nádrž 15,6 l
· nosnost předního nosiče 40,9 kg
· nosnost zadního nosiče 81,8 kg
· světlá výška 286 mm
· nosnost 556 kg
· brzděný vozík 810 kg
V příslušenství je samozřejmě naviják o tažné síle 3,5 t, přední a zadní ochranný rám, na nosičích jsou připevněny koše pro materiál a samozřejmě lehký vozík. Zakoupili jsme rovněž sněhovou radlici, kterou využijeme k odklízení sněhu v okolí stanice.
Ještě na závěr chci zdůraznit, že pro hasiče je to opravdu pomocník k nezaplacení a snad se jednou dočkáme doby, kdy se podobné stroje stanou ve výbavě hasičů standardem.
Filip Foukal
JSDH Klášterec nad Ohří
www.sdhklasterec.wbs.cz
-wap-