Ambulance nové generace pro Frankfurt n.M.
Hasičský sbor města Frankfurt nad Mohanem zavádí do výzbroje novou řadu skříňových ambulancí na podvozku Mercedes Sprinter.
Na konci září 2008 jsem v rámci delegace HZS Dopravního podniku navštívil Hasičský sbor města Frankfurt nad Mohanem. Ochotným průvodcem a tlumočníkem se nám na celý den stal frankfurtský hasič Peter Stehlik. Měli jsme štěstí a na zkušebně centrální požární stanice (Wache 1 / BKRZ) jsme viděli prototyp nové generace ambulancí (RTW – Rettungswagen), postavený podle požadavků frankfurtských hasičů.
Sanitní nástavba je řešena jako skříňový modul a je výrobkem firmy FAHRTEC SYSTEME. Podvozek je Mercedes Sprinter s dvoumontáží pneumatik na zadní nápravě. Oproti předchozí generaci ambulancí od firmy WAS mají nové sanitky FAHRTEC robustnější konstrukční prvky skříní a dveří nástavby pro zajištění vyšší odolnosti a životnosti vozidla. Základní barva karoserie je bílá RAL 9010, doplněná polepy v barvě RAL 3024 a stříbrnými reflexními segmenty. Na boku a vzadu nechybí modrá ozdobná linka „EKG".
Další novinkou jsou vpředu i vzadu kompletně integrované majáky. Přední majáky jsou součástí slušivého spoileru, připojeného na přední čelo „krabice". Součástí spoileru jsou i boční pracovní světla a klasické německé dvoutónové houkačky, které modernímu designu ambulance dodávají více tradiční a hasičský dojem. Kryty předních i zadních integrovaných majáků jsou z velmi dobře průhledného modrého plastu. Za nimi se skrývají mohutná LED-světla v konfiguraci 2×4, naklopená cca 30 stupňů do strany. V přední masce je namotována dvojice přídavných modrých LED-světel, každé se čtyřmi diodami, a na rampě nad zadními dveřmi je dvojice oranžových LED-světel a dvojice pracovních světlometů. Po jednom pracovním světlometu je také na pravém i levém boku „krabice".
Na pravoboku skříňové nástavby jsou široké vstupní dveře do prostoru pro pacienta a další výklopné dveře, za kterými se skrývá klasický hliníkový rám Ferno-Scoop, sedačka pro pacienta s pásovým podvozkem pro pohyb po schodech a vakuová matrace. Z levé strany před zadním blatníkem je úložný prostor na předepsané hasičské vybavení – 3 ks německých hasičských přileb, ochranné masky s filtry a pracovní rukavice. Výklopné dveře na levoboku skrývají dvojici kyslíkových lahví a páškový PHP. Celá zadní stěna nástavby je tvořena dvoukřídlými dveřmi.
Vnitřní uspořádání ambulance je velmi prostorné a přehledné. Nosítka jsou uložena na hydraulickém manipulačním rámu. Ve výbavě nechybí nic pro udržení a monitorování základních životních funkcí – defibrilátor, plicní ventilátor, odsávačka a řada dalších prostředků. Celkově ambulance působí robustně, účelně a velmi promyšleně. Všechno má své místo a svůj smysl, nic nepřebývá a nic nechybí. Při naší podrobné prohlídce vozidla jsme nenašli žádné zjevné závady nebo nedodělky, jak je tomu bohužel často u nových vozidel v České republice. Majáky jsou vidět ze předu i ze strany, výstražná LED-světla svítí dopředu a dozadu, nikoli do nebe nebo do země, jak se někdy stává našim výrobcům hasičské a záchranářské techniky.
Do Frankfurtu bude dodáno celkem 34 nových ambulancí, z toho 14 přímo pro městský hasičský sbor a 20 pro další složky (ASB, Deutsches Rotes Kreuz, Johanniter, Malteser), které spolu s hasiči zajišťují ve městě zdravotnickou záchrannou službu pod jednotnou linkou tísňového volání 112. Barevné provedení sanitek bude jednotné, budou se lišit jen symboly jednotlivých provozovatelů.
Za velmi přátelské přijetí, všechny informace a možnost vyfotit zásahovou techniku velice děkuji profesionálnímu a dobrovolnému hasiči Peteru Stehlikovi. Už při focení majáků jsme s Petrem mysleli na to, že článek určitě potěší věrného čtenáře požárů Ruskou Vlaštovku, který je dobře známý i ve Frankfurtu.
Text a foto: Ing. Michal Brunner, HZS DP hl. m. Prahy
Pozn. redakce: Frankfurtští profesionální hasiči mají již nějaký ten čas ve svém vozovém parku také velmi speciální sanitní automobil. Je určen pro transport vysoce infekčních pacientů. Jedná se o kontejnerový sanitní automobil na speciálním podvozku Mercedes Axor 1823 AK. Zařízení je označeno jako WLF – R/Cargoloader a je vyrobeno firmou Ruthmann, kterou známe zejména jako producenta vysokozdvižných plošin viz tento článek o stometrovém unikátu. Celá nástavba, když vůz dorazí na místo případu, se hydraulicky zvedne a poté položí až na zem, což usnadňuje přístup do ní. Díky tomu, že samotný kontejner je držen na dvojici hydraulických prvků, z nich spodní je nosníkem tzv. letmo uložených zadních kol podvozku, neb automobil nemá zadní nápravu, lze kontejner spustit až zem. Horní prvek drží samotný kontejner. Mimo položení na zem může být nástavba také vyzvednuta do výše 1600 mm. Toto umožňuje variabilní hydraulika spodní části s pneumatikami, která se hydraulicky přiblíží ke kabině vozu, tím se zmenší rozvor a vyzvedne se horní nosný prvek s kontejnerem. Zjednodušeně řečeno se auto prostě smrskne a díky tomu se jeho nástavbová kontejnerová část zvedne do výšky. U nás můžeme vidět tuto konstrukci např. u různých cateringů na letišti či je již i ve výbavě jedné odtahové služby pro speciální přepravu. V Německu u hasičů je Ruthmann Cargoloader poměrně běžnou součástí vozového parku s rozličným vybavením kontejnerů. Na první laický pohled to ani nevypadá jako kontejner, nýbrž jako trochu zvláštní, avšak klasický automobil.
Wapovo poděkování: Peter Stehlik a Ruthmann
-wap-