Cvičení v Ostravě prověřilo spolupráci složek IZS, dopravce a energetiků
Dvě ostravské jednotky Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje ze Zábřehu a Fifejd, Policie ČR, Městská policie Ostrava, pracovníci firmy ČEZ Energetické služby a Dopravního podniku Ostrava se zapojili ve čtvrtek 20. 11. 2008 dopoledne do hodinového taktického cvičení složek IZS, spojeného s likvidací úniku koksárenského plynu z potrubí u plynojemu MAN v areálu firmy ČEZ ES v ulici 1. Máje.
Hlavním cílem cvičení bylo prověřit koordinaci a vzájemnou komunikaci složek Integrovaného záchranného systému (IZS) a dalších subjektů při průmyslové havárii v Ostravě. Písemné vyhodnocení s náměty na zlepšení spolupráce či kupříkladu nákup nové měřící a jiné techniky dodají jednotlivé složky do pěti dnů.
Součástí cvičení bylo zastavení tramvajové (čísla 3 a 12) a silniční dopravy zhruba 200 metrů od místa výronu nebezpečného koksárenského plynu, který simulovalo několik dýmovnic. Samotný koksárenský plyn je bezbarvý a lehčí než vzduch, ale po smísení se vzduchem tvoří tato extrémně hořlavá látka výbušnou směs – nebezpečí vzniká právě například v blízkosti tramvajových linek. Pokud nefouká silný vítr, může koksárenský plyn vyvolat u člověka nevolnost, závratě, dušení až zástavu dechu.
Cvičení začalo v 10:00 hodin, když do potrubí, které vede koksárenský plyn do plynojemu, narazil při couvání nákladní automobil (simulovala jej multikára) a potrubí prorazil. Hodnoty při výronu plynu označovaly tabulky, rozeseté po areálu ČEZ ES. Řidič tentokrát vyvázl bez zranění, stejně jako další pracovníci firmy. Centrální energetický dispečink ČEZ Energetické služby oznámil nehodu na Krajské operační a informační středisko hasičů, také upozornil firmy v sousedních areálech.
Na místě zasahovali pracovníci pohotovostní a poruchové služby ČEZ ES a profesionální hasiči, všichni samozřejmě v dýchací technice. Plynaři uzavřeli přívod plynu do poškozeného potrubí, hasiči měřili hodnoty oxidu uhelnatého a spodní mez výbušnosti, také zkontrolovali havarovaný nákladní automobil.
Policie ČR mezitím uzavřela část ulice 1. Máje, včetně tramvajové dopravy. Hasiči zapůjčili Městské policii dvě mobilní sirény (ve tvaru bílé koule umístěné na střeše vozidla), s nimiž strážníci projížděli obydlené části v okolí plynojemu MAN a pomocí hlášení je vartovali před únikem nebezpečného koksárenského plynu. Protože šlo o cvičení, nebyl využit tradiční ostrý zvuk sirény. (Obyvatele okolních bytů i pracovníky firem hasiči dopředu informovali o cvičení formou letáčků do jejich schránek a na vývěsky.)
Cvičení pozorně sledovaly zhruba dvě desítky pozorovatelů z HZS MSK i z dalších zúčastněných složek, kdy kontrolovali, zda je zásah rychlý a účinný, na místě byli také zástupci ostravského magistrátu. Písemné hodnocení s pozitivy i negativy přijde organizátorům cvičení do pěti dnů, ale již na místě si mohli příslušníci a pracovníci jednotlivých subjektů vyměnit své zkušenosti a prohlédnout si používanou techniku.
V případě ČEZ ES šlo o procvičení vnějšího havarijního plánu. Vedle mnoha firem v Moravskoslezském kraji, které mají zpracován vnitřní havarijní plán, desítka firem zaměřených především na hutní a chemickou výrobu musela ve spolupráci s HZS MSK zpracovat také vnější havarijní plán – tedy jakýsi plán postupu v případě, když nebezpečná látka zamoří okolí areálu firmy s „civilisty". Pravidelné cvičení se musí u každé dotčené firmy uskutečnit každé tři roky. Další firmy z kraje prověří svůj vnější havarijní plán v roce 2009.
por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezského kraje
-swo-