Letošních ,,čtyřicet“ státních cisteren
Server Požáry.cz vám přináší exkluzivní fotografie jedné ze čtyřiceti nových cisternových automobilových stříkaček z letošní centrální zakázky MV-GŘ HZS ČR. CASka, resp. celá zakázka je o poznání lepší, než tolik kritizovaná loňská vozidla, i když těm letošním také lze samozřejmě něco vytknout.
Pojďte se tedy společně s námi podívat, jak vypadá nová CAS 15-M2Z na podvozku Mercedes-Benz Atego, zachycená redakčním objektivem na místě, pro nás velmi překvapivém. Z pochopitelných důvodů ho nemůžeme prozradit, tak o něm nespekulujte, bylo by to zcela zbytečné.
Hlavní rozdíl, viditelný na první pohled, je jiná technologie nástavby – hliníkové profily olepené hliníkovým plechem, připomínající německé nástavby MAGIRUS – umožnila přizpůsobit nástavby každému z podvozků – stejně jako loni jimi jsou MB Atego, MAN TG-M a Renault Midlum, vše se znakem náprav 4×4. Nástavba je opět dílem THT Polička, avšak oproti loňským vozům doznala řady změn, dlužno dodat, že většinou k lepšímu. Čerpadlo je shodné, tedy THT TO3000. Ostatně prohlédněte si fotogalerii a posuďte sami.
Z nových vozidel je zřejmé, že zejména články na webu Požáry.cz o loňských ,,státních" CASkách a následné negativní reakce a výtky uživatelů těchto automobilů na konkrétní věci společně ruku v ruce se stále nekončícím kolotočem jejich úprav tak, aby je bylo možné účinně používat v rámci zásahové činnosti, toto vše evidentně pohnulo zadavateli nové, tedy letošní várky dalších 40 prvovýjezdových cisteren, které jsou lidově řečeno minimálně o třídu výš.
Pozitiva
Díky jiné nástavbě jsou obě přední skříně dotažené až na zem, všechny ostatní jsou pak o poznání níže, než na loňských vozech, ovládací panel čerpadla je osazen také o poznání níže (na fotce je ruka ve výšce čela běžně velké postavy), rezerva je dodána příbalem a nepočítá se s její přepravou na nástavbě, pohodově sklopné stupačky pod prvními i posledními bočními roletami, lepší elektrocentrála (Gekko), než vloni, klasické hliníkové schrány na hadice, ne hradla jako vloni, vozidlo nemá lafetu.
Negativa
Na bocích nástavby jsou zářivky oproti loňským hledáčkům, které jsou účinnější, opět špatná pila, dá se říct hračka ani ne pro kutily, zásadně špatně (a dost bolestivě) působí mechanismus odjištění VDP mezi řidičem a velitelem – při odjištění ventilu ruční (parkovací) brzdy jde loket strojníka přímo do ostré hrany. Chybí sklopná stupačka pro strojníka (byť je panel níž, pro menší strojníky to opět bude problém), opět tragický košík na hadici jako rychlozásah, díky kterému je regál na hadice příliš vysoko (a tedy mimo dosah bez použití stupačky). Kde se nejvíce šetřilo, je opět kabina. Továrně prodloužená poskytuje vzadu sedícím hasičům naprostý nedostatek místa. Prodloužení vloženým dílem Plastisol jako v případě Atega z Kolína by toto vyřešilo.
Rozměry a hmotnost
Délka: 7360 mm Šířka: 2520 mm Výška: 3270 mm Celková hmotnost: 14 000 kg
Na podrobnější článek, popisující samotné podvozky a nástavbu včetně nejrůznějších detailů, si budete muset ještě nějaký ten čas počkat.
Článek o loňské státní zakázce 40 CAS najdete zde: https://www.pozary.cz/…-pro-hzs-cr/