Pondělí 25. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Repasovaná Tatra v pražských Satalicích

V pondělí, 22. listopadu 2008, byla na hasičskou zbrojnici dobrovolné jednotky pražské části Satalice dopravena zrepasovaná cisternová automobilová stříkačka CAS 32 na podvozku Tatra 815, jenž prošla omlazovací kůrou u jihočeské firmy KEB-EGE.

V pondělí, 22. listopadu 2008, byla na hasičskou zbrojnici dobrovolné jednotky pražské části Satalice dopravena zrepasovaná cisternová automobilová stříkačka CAS 32 na podvozku Tatra 815, jenž prošla omlazovací kůrou u jihočeské firmy KEB-EGE.

Na sklonku letošního léta byla do dílen firmy KEB-EGE dopravena na repasi velká CASka jednotky SDH Praha-Satalice. Automobil původně patřil Hasičskému záchrannému sboru hlavního města Prahy, kde byl zařazený od roku 1989, tedy roku jeho výroby. Po ukončení jeho služebního života stál několik let na tzv. odstavkách a zhruba před rokem byl převeden k satalickým dobrovolným hasičům.

Dle přání a finančních možností zákazníka bylo rozhodnuto, že bude provedena oprava podvozku a výměna požární nástavby, ze které zůstane opravená kostra, původní nádrž a čerpadlo.

Podvozek byl zrevidován a opraven ve spolupráci s firmou Volarské automobilové opravny. Na Tatře byla provedena kompletní revize elektroinstalace a vzduchotechniky, dále oprava přední nápravy a další nezbytné kontroly celkového stavu ostatních věcí, tvořících podvozek. Dále došlo i na výměnu vzduchových měchů. V rámci úprav celého vozu bylo doděláno zapínání čerpadla z místa strojníka společně s ovládáním kropící lišty. Uvnitř kabiny došlo k dalším drobným úpravám a opravám jako např. namontování madel, přemístění ovládacích prvků VRZu, který byl posílen o podtlakovou trumpetu a hasičské fanfáry. Z původního VRZu zůstal zachován pouze velký maják, tzv. hrnec ve strobo provedení, na střechu kabiny byla namontována dvojice LED majáků Whelen Beacon L32H, stejné jsou i v zadní části vozu. Zadní mají možnost vyklápění do boku. Na boku vozidla jsou z obou stran namontovány dvojice malých LED světel modré barvy. Poziční světla jsou také LED technologie. V zadní části je oranžová sváděcí alej Whelen Dominátor Series D6 TIR 3. V přední masce je dvojice modrých LED Lighthead Dimensions 600 Series. LED technologie je vskutku mnohem lépe viditelná, než dosud hojně používaná strobo koncepce, což dokazuje i tento automobil. I když majáky vypadají malé, jejich svítivost je dostatečná. Ostatně se toto již řešilo při požáru písnické tržnice, neb stejné majáky má i jedna z pražských Liazek, patřící dobrovolným hasičům.

Teď něco k samotné požární nástavbě. Ta je de facto až na nádrž a čerpadlo včetně armatur nová. Provedlo se odstranění původních plechů a poté i celé kostry, jenž byla na poškozených místech opravena a následně žárově zinkována. Poté bylo provedení nové oplechování kostry za pomoci lepení hliníkových plechů a bylo provedeno kompletní nové obložení vnitřku úložných prostor, taktéž z Al plechu. Do pravé přední rolety bylo zabudováno jedno z největších výsuvných plat na vybavení, které lze spatřiv na běžném hasičském automobilu v ČR. Jeho přední část patří dýchacím přístrojům Saturn v přetlakové verzi a za nimi je plocha, kde je usazeno plovoucí čerpadlo Macximum. Toto plato působí poněkud vratkým a nestabilním dojmem, ale v rámci potřeb a finančních možností zadavatele nebylo možné udělat cokoliv jiného. Pod ním je standardní úložný prostor, do kterého je přístup pomocí výklopných dveří, které budou ještě doplněny o bezpečnostní prvek. V levé přední roletě je prostor pro regál na hadice B a C, pod něj lze umístit další vybavení. V zadní levé roletě najdeme hasící přístroj, pákový rozdělovač, proudnice a další vybavení včetně koše na prvozásahovou hadici C. V dolní části jsou vývody armatur. Pravá zadní roleta obsahuje držák na krátké plnící ,,béčko", koš na prvozásahovou hadici C, klíče na hadice a hydrantové příslušenství. Vše je uchyceno pomocí popruhů KEB-EGE a držáků PAC, které firma používá již dva roky. V zadní části je pod výklopnými dveřmi čerpadlo. V každé roletové skříni je namontováno pásové LED osvětlení AS Fire. Rolety jsou taktéž značky AS Fire, verze s podélným madlem a indikátorem stavu.

Barevné provedení vozu je provedeno červenou barvou, kterou bohatě doplňují reflexní prvky, tvořící bílý pruh šíře 20 cm, obrysové části a nápisy, toto vše v červené a bílé, resp. stříbrné barvě. Olakování Tatry provedla Autolakovna Ulrich Jivno u Českých Budějovic.

Automobil vypadá na první pohled velmi pěkně, i když musím konstatovat, že má pár estetických vad. Zejména polepení kabiny reflexním pruhem se v místech ohybu moc nepovedlo, dále mohlo být provedeno nové olakování armatur u čerpadla. Funkčnost vozu toto však nikterak nesnižuje, nicméně po estetické stránce je to chyba. Co oceňuji, jsou boční modré LEDky, zaručující lepší viditelnost celého automobilu a také to, že se nešetřilo reflexní páskou. Na pochozí plošině nástavby došlo k zakrytí uzávěrů pěnidlových nádrží hliníkovým plechem. Dále tam jsou držáky na žebříky a časem přibude i hliníková bedna na nářadí.

Celková cena všech úprav nepřesáhla částku 900 tisíc s tím, že oprava podvozku vyšla na cca 120 tisíc. Délka doby repase CAS 32-Tatra 815 JSDH Praha-Satalice nepřesáhla 2 měsíce.

-wap-

Sdílet