Pátek 15. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra Force je od letošního roku k dispozici s novou kabinou, kotoučovými brzdami a automatickou převodovkou

Velkokapacitní cisternové stříkačky CAS 30 na podvozku Tatra Force dostávají v letošním roce řadu konstrukčních vylepšení – novou kabinu, kotoučové brzdy – znamenající novou přidanou hodnotu.

Velkokapacitní cisternová stříkačka CAS 30 – S3R na plněpohonném podvozku Tatra 815–731R32/411 6×6 Force vyvinutá automobilkou Tatra a společností THT s.r.o. Polička plně odpovídá požadavku efektivně nahradit dosluhující cisternové stříkačky CAS 32 – T 815 typ 3530 a CAS 32 – T 148.

Speciální vozidla jsou uzpůsobená k rychlému zásahu při hašení požárů vysoce hořlavých látek i v místě s nedostatkem vody, se schopností přepravit požární družstvo 1+3.

Primárně se vůz Tatra Force CAS 30 – S3R řadí do skupiny těžkých cisteren určených k zásahu vodou i pěnou. Lze je úspěšně použít jak v běžné požární službě, tak v chemických závodech, rafinériích, ve skladech hořlavých látek, na letištích a všude tam, kde je vysoké riziko požárního nebezpečí. Výkon strojového spodku, velký obsah nádrží na vodu i pěnidlo a výkon čerpacího zařízení, je předpokladem rychlé likvidace požárů i při velmi těžkých podmínkách.

Přidanou hodnotu u moderních hasičských stříkaček CAS 30 na podvozku obchodní řady Force představují především nejnižší celková výška vozidla ve své kategorii, jednoduchá regulace základní světlé výšky vozidla 360 mm během jízdy (+90/+120) mm, vysoký výkon originálního motoru Tatra Euro V (325 kW/442 k) a základní brodivost 1200 mm, která může být jednoduše podstatně zvýšená na přání zákazníka. K přenosu výkonu a točivého momentu na kola všech hnaných náprav využívá vůz převodovku Tatra se systémem automatizovaného řazení Tatra-Norgren a přídavnou/sestupnou převodovku stejné značky.

Vedle standardního plně pneumaticky odpruženého podvozku tzv. tatrovácké koncepce vozidla poskytuje zcela unikátní možnosti nízká, robustní kabina pro posádku až 1+3, která doznala právě v letošním roce podstatné modernizace a kotoučové brzdy, které jsou další významnou inovací současných modelů vozidel Tatra.

Tím, že Tatra Force CAS 30, kromě jiného, poskytuje ve své kabině prostor pro řidiče a tři členy posádky umístěné všechny čtyři v jedné řadě je opravdovou, plnohodnotnou náhradou původních vozidel CAS 32 nemající v nabídce konkurenčních značek žádné obdoby.

Nová kabina Force

Nová kabina obchodní řady Force, a tím pádem též nejmodernějších modelů vozidel CAS 30 – S3R, doznala nejen změny technologie výroby, ale přichází také s novým interiérem.

Kabina těží především z pevného svařovaného rámu z ocelových profilů a vlepovaných plochých dílců z hliníkového plechu. Nová technologie nejen, že dovoluje dosáhnout vyšší kvality výroby, ale snižuje vlastní hmotnost kabiny, zvyšuje její korozivzdornost a snižuje náročnost údržby či případné opravy.

Jednou z velkých změn je použití čelního skla z jednoho kusu. Původní střední sloupek ustoupil do pozadí a velké čelní okno nyní nabízí lepší výhled z vozu. K němu navíc výrazně přispívá i trojice stěračů. Samotný interiér vozu má nové polstrování. Díky optimalizaci nyní nabízí zvětšený prostor pro řidiče i posádku.

Pro hasičská a záchranářská vozidla je střecha kabiny vybavena integrovaným 200 mm kompozitním nástavcem. Nicméně již v základním sériovém provedení kabina díky své konstrukci nabízí vyhovění předpisům ROPS (Roll-Over Protective System).

Kotoučové brzdy

Kotoučové brzdy, které společnost Tatra Trucks a.s. začíná sériově montovat do vybraných modelů vozidel včetně vozů obchodní řady Force, posunují těžká nákladní vozidla na ještě vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu provozu. Brzdy bez výhrad splňují příslušnou normu EHK č. 13 přičemž je možné na základě zákaznických požadavků homologovat ještě podstatně přísnější software řídící jednotky, který dokáže podstatně snížit brzdnou vzdálenost hluboko pod zákonem stanovenou hodnotu.

Díky dlouhodobému vývoji a spolupráci s renomovaným výrobcem kotoučových brzd s celosvětovou působností nezná nejmodernější brzdový systém Tatra tzv. vadnutí. Kotoučové brzdy navíc nabízí dostatečný brzdný výkon a proto není nutné u vozidel používat retardér, který zvyšuje vlastní hmotnost vozu, snižuje užitečnou hmotnost a komplikuje celou konstrukci podvozku díky nutnosti účinného chlazení kapalinou.

Aplikace kotoučových brzd v konstrukci vozidel Tatra je inovací nejvyššího řádu. Jde o novinku, která se objevuje u vozidel z Kopřivnice poprvé v historii.

Hasičské stříkačky CAS 30 získávají s novou kabinou Force a systémem kotoučových brzd jednoznačně další konkurenční výhody. Pokud bylo až doposud předáno zákazníkům na tři sta těchto skvělých hasičských vozidel, včetně série 166 vozidel pro slovenské hasiče, je možné přepokládat, že jejich obliba ani v blízké budoucnosti neklesne.

Řešení v nabídce a na zakázku

V souvislosti s moderními vozidly CAS 30 je třeba rozlišovat, že hasičská a záchranná vozidla se dělí na několik kategorií charakterizovaných typickým provozem a nároky na plnění různých funkcí. Vedle velkokapacitních cisteren existují vozidla tzv. prvovýjezdová, zásahová, letištní hasičské speciály či lesní hasičské speciály a další.

Díky modulární konstrukci podvozků vozidel obchodní řady Force a Terrno má společnost Tatra Trucks a.s. společně s firmou THT, s.r.o. Polička či KOBIT spol. s r.o. řešení pro všechny kategorie v nabídce.

Ostatně důkazem je nejen historicky známá výroba hasičských a záchranářských speciálů například v podobě současných nosičů hasičských nástaveb Tatra R55 či R35, ale rovněž exkluzívní hasičská vozidla pro zákazníky v Indii, USA či třeba Austrálii, tedy speciály se zastavěnými agregáty hnacího řetězce zahraniční provenience: motory, převodovky – automatizované, automatické či se systémem řízení kol další nápravy (VSE).

Na přání zákazníka lze hasičské speciály Tatra osadit například plně automatickou převodovkou Allison. Toto konstrukční řešení je ověřené na stovkách vozidel Tatra, které byly vyvezeny na australský automobilový trh. Nabídka převodových skříní tak začíná na manuálně řazených převodovkách, pokračuje přes systém automatického řazení Tatra-Norgren a vrcholí plným automatem Allison.

Pro společnost Tatra Trucks a.s. není díky tomu problém připravit jakákoliv těžká nákladní vozidla přímo na míru zákazníkům podle jejich představ a požadavků, přesně tak, jak to udělal v případě vynikajících velkokapacitních hasičských stříkaček CAS 30 – S3R.

Milan Olšanský
Sdílet