Čtvrtek 28. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Po silnici i po kolejích. Nové technické Renaulty Správy železniční dopravní cesty umí jezdit jako vlak

Správa železniční dopravní cesty pořídila v průběhu roku 2016 pro svou podnikovou hasičskou jednotku dvojici dvoucestných technických automobilů s hydraulickou rukou na podvozku Renault. Každé z vozidel stálo necelých 7,2 milionu korun včetně DPH, dodavatelem byla firma SaZ, s.r.o. Slouží v Liberci a Ostravě.

Právě v Liberci se ve čtvrtek 27. října 2016 dopoledne uskutečnilo slavnostní předání jak nového Unimogu (o tom jsme psali již v červnu – nyní je už vybaven i novým nakolejovacím zařízením), tak i dvoucestného Renaultu a technického automobilu Volkswagen Amarok.

Přečtěte siHasiči Správy železniční dopravní cesty mají nové technické automobily, Unimogy jim dodala společnost Kobit

Pozvání do areálu liberecké stanice drážních hasičů přijalo od velitele místní jednotky několik významných hostů, nechyběli mezi nimi ani zástupci HZS SŽDC či HZS Libereckého kraje.

V průběhu čtvrtečního dopoledne bylo ukázáno jak nakolejování vagonu pomocí nové sady, tak možnosti obou představovaných nákladních vozidel.

Použití dvoucestného vozidla

Renault se samozřejmě projel při ukázce i po kolejích. To se drážním hasičům v Libereckém kraji hodí například na železniční trati mezi Železným Brodem a Semily. Koleje tam vedou nepřístupným terénem v lesích u řeky a jakákoliv evakuace osob z vlaků byla v případě problému velmi náročná.

Místo evakuace lidí na malých vozících nyní dvoucestné vozidlo dojede až na místo a odveze také více osob. Zároveň ulehčí dopravu potřebné techniky k zásahu.

Protože se v případě provozu na kolejích jedná o drážní vozidlo, několik strojníků z jednotky muselo získat průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidla.

Podvozek, motor a převodovka

Automobil je postaven na podvozku Renault D 14 High K P4X4 280E6 – C.H.V. 14 T UniRoller. Poměrně složité značení v sobě skrývá prakticky veškerá data o šasi. To je dvounápravové, s pohonem všech kol a jednomontáží na zadní nápravě. Pohon všech kol je stálý, světlou výšku vylepšují redukce v kolech, v zadní nápravě dvojité.

Přeplňovaný řadový šestiválec o výkonu 206 kW splňuje emisní normu Euro 6. Převodovka je manuální šestistupňová ZF 6S 1000 TO. Je plně synchronizovaná, mechanická, s pomocným pohonem.

Kabina je dvoumístná, prodloužená, vybavená nezávislým naftovým topením. Za sedadly jsou ve dvou držácích uchyceny dýchací přístroje.

Na přední části podvozku je uchycen lanový naviják s elektropohonem a jištěním proti přetížení. Lano je dlouhé 45 metrů a má průměr 11 milimetrů, tažná síla navijáku je 45 kN.

Dvoucestný systém, umožňující provoz na silnici i po kolejích, sestává ze dvou dvoukolových adaptérů, umístěných za silničními nápravami. O jejich pohon se starají pneumatiky, které jsou v té chvíli mimo kontakt s kolejnicí. V kolejových adaptérech jsou zastavěny přímočinné brzdy.

Zařízení pracuje ve třech režimech, které lze měnit z kabiny vozu:

  • jízda po silnici,
  • jízda po kolejích,
  • nakolejování/sko­lejování.

Vůz zvládne při jízdě po kolejích sklon tratě do 40 promile, maximální převýšení koleje 150 mm. Renault je pro pohyb na kolejích vybaven příslušnými drážními světly.

Hydraulický nakládací a vykládací jeřáb

Jeřáb Fassi F95A.0.22 e-active je umístěn za kabinou vozu. Je plně hydraulický a dosahuje zdvihového momentu 8,77 tm. Rovněž plně hydraulické jsou podpěry, které lze vysunout na šířku 4 500 mm. Systém umožňuje práci i bez vysunutých podpěr, v takovém případě patřičně omezí pracovní diagram.

Otoč umožňuje otáčení v rozsahu 420°. Sklopné rameno má dva teleskopické díly, maximální vyložení je 8,10 metru. Nosnost háku je 5 400 kg.

Při dvoumetrovém vyložení unese jeřáb 4 310 kg, při vyložení na 7,9 metrů zvedne 1 085 kg. Hydraulickou ruku lze ovládat i dálkově.

Ložná plocha a rozměry Renaultu

Konstrukce valníkové plošiny je vybavena sklápěcími lavicemi pro případnou nouzovou evakuaci osob. Na zadním čele jsou sklopné schůdky se zábradlím.

Podlaha je z protiskluzného materiálu s úchyty pro zajištění přepravovaných břemen proti nežádoucímu pohybu. Ložná plocha je dlouhá 4 600 mm a široká 2 400 mm.

Celé dvoucestné vozidlo je dlouhé 8 000 mm, široké 2 550 mm a vysoké 3 650 včetně plachty a hydraulické ruky.

Další vybavení

Automobil má výstražné světelné a zvukové zařízení, LED rampa na kabině umožňuje volbu modrých či oranžových záblesků. Další LED světla jsou na přední kapotě i na zadní části ložné plochy. Na kabině jsou dva světlomety pro osvětlení místa zásahu.

V kabině je nouzová brzda a couvací kamera. Pohyb vozidla vzad tak díky tomu zvládne sám strojník a nepotřebuje k tomu – jako to bývá dle předpisů u vlaku – asistenci kolegy.

Sdílet