První CAS 20 na podvozku Scania ve Zlínském kraji zamířila do obce Hovězí, dodal ji WISS Czech
Dne 22. října 2016 v odpoledních hodinách proběhlo na návsi obce Hovězí slavnostní předání nové cisterny CAS 20 na podvozku Scania místní jednotce sboru dobrovolných hasičů. Při této příležitosti páter František Vaněk požehnal této nové cisterně a aspergilem jej ze všech stran pokropil svěcenou vodou. Slavnostního aktu se zúčastnili zástupci obce i firmy WISS Czech s.r.o., která vůz dodala.
Sbor dobrovolných hasičů Hovězí byl založen 6. ledna 1893. Iniciátorem vzniku Sboru byl katolický farář P. Jan Daněk. Na ustavující Valné hromadě přistoupilo do Sboru 25 činných členů, kteří začali budovat v obci potřebnou organizaci a to z vlastních prostředků. Prvním vybavením byly ruční stříkačky tzv. berlovky.
Výzbroj se postupně rozšiřovala a až po dvaceti sedmi letech trvání sboru se v záznamech uvádí první dvoukolová ruční stříkačka (kdy byla zakoupena není známo). První motorová stříkačka byla zakoupena v roce 1931 za 40 500 Kč. Hasičská pokladna byla prázdná a tak se sbor značně zadlužil.
K poslední větší obměně techniky došlo na začátku tohoto století. V roce 2004 zakoupila obec pro potřeby hasičů použitou CAS 32 Tatra 148, vyrobenou v roce 1979. Ta původně sloužila na letišti v Praze.
V roce 2007 došlo k obměně dopravního automobilu. Značně zastaralou Avii nahradil Ford Tranzit, který slouží jednotce dodnes. V posledních letech se Tatra 148 jevila jako značně opotřebovaná a v blízké budoucnosti bude potřebovat generální opravu.
Na podzim roku 2014 zahájilo vedení jednotky jednání s obcí o možnosti pořízení nové cisterny. V roce 2015 se podařilo na nákup tohoto vozidla získat 2,5 milionu Kč z Fondu zábrany škod a 500 tisíc Kč od Zlínského kraje. Na začátku roku 2016 byly zpracovány technické podmínky pro výběrové řízení.
V červnu roku 2016 byla podepsána smlouva z vítězné firmy WISS Czech s.r.o. Věci se daly neskutečně rychle do pohybu a již 30. 8. 2016 se před hasičskou zbrojnicí na Hovězí objevila nova cisternová automobilová stříkačka. Celkové náklady na pořízení nové CAS včetně výbavy dosáhly skoro 6 150 000 Kč.
Kabina
Kabina posádky je určena pro přepravu jednoho hasičského družstva. Je jednoprostorová nedělitelná se čtyřmi dveřmi. Sedadla jsou orientována po směru jízdy. Kabina je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě a manuální klimatizací.
Kabina posádky je vybavena analogovou i digitální radiostanicí. Ve druhé řadě sedadel jsou čtyři dýchací přístroje Dräger 3000 a dvě náhradní lahve. Pod sedadly je úložný prostor přístupný shora
Ve střední horní části kabiny je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny osádky, na kterou je zespodu zavěšena páteřní deska. Dále je CAS v kabině vybavena autorádiem, v dosahu velitele dvěma samostatnými automobilovými zásuvkami s napětím 12 V, dvěma USB zásuvkami a držákem pro tablet.
Z vnější levé strany je kabina vybavena zásuvkou na 230 V pro dobíjení akumulátorových baterii sdruženou s přípojným místem pro doplňování stlačeného vzduchu. Sdružená zásuvka se po spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Podvozek, motor
Podvozek Scania je vybaven vodou chlazeným motorem o objemu 13 litrů a výkonu 323 kW. Výfukové potrubí od motoru je za kabinou posádky vyvedeno nad účelovou nástavbu.
S ohledem na možný výskyt povodní v hasebním obvodě má CAS brodivost 750 mm. Elektrická zařízení pod čarou brodění jsou ve vodotěsném provedení. CAS je v horní části kabiny vybavena světlomety, které po přepnutí samostatným přepínačem tvoří při brodění plnohodnotnou náhradu za světlomety hlavní.
Úložné prostory pro požární příslušenství jsou konstruovány pro rychlý a samovolný odtok vody.
Cisterna je vybavena robotizovanou převodovkou Opticruise s možností automatického nebo manuálního řazení.
Diferenciály hnacích náprav jsou opatřeny uzávěrkou diferenciálů. Standardně je poháněna zadní náprava, pohon přední je připojitelný.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je tvořena z hliníkových profilů spojených svařováním a je oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení.
Požární příslušenství je v prostorách a v zadní skříni účelové nástavby uloženo tak, aby jej bylo možné vyjímat a vkládat ze země, bez užití stupaček. Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách jsou po stranách účelové nástavby vybaveny roletkami z lehkých kovů s průběžným madlem v celé šíři roletky. Výška madla otevřené roletky od země je 2 metry.
Prostor pro uložení požárního příslušenství a čerpací jednotky v zadní části nástavby je vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.
V zadní části nástavby je svařovaný žebřík, který umožňuje výstup na střechu účelové nástavby.
Elektrocentrála a motorové kalové čerpadlo jsou uloženy na výsuvném platu. V prostoru nástavby jsou rovněž umístěny tři výsuvné a sklopné prvky pro snadnější přístup k požárnímu příslušenství.
Nádrž na vodu a pěnidlo
Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a pěnidlo. Nádrž na hasivo je vyrobena z polyesteru, který je vyztužen skelnými vlákny.
Nádrž na vodu má objem 4000 litrů, nádrž na pěnidlo 250 litrů.
Čerpadlo
Čerpací jednotka s vyhřívaným dvouplášťovým bronzovým čerpadlem Ruberg s automatickou membránovou vývěvou je umístěna v zadní skříni účelové nástavby.
Čerpadlo má jmenovitý průtok 2000 litrů/ minutu při jmenovitém tlaku 1 MPa. V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor analogové radiostanice jako druhé obslužné místo.
Provedení sacího hrdla čerpací jednotky umožňuje sání vody z obou stran CAS. Průměr sacího potrubí je 125 mm. Tlačné vývody jsou po dvou kusech na obou stranách.
Vysokotlaké zařízení
Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4 MPa a jmenovitým průtokem 250 litrů za minutu. Zařízení prvotního zásahu tvoří průtokový naviják s hadicí o délce 60 metrů, která je pevně připojena k vysokotlaké části požárního čerpadla a k proudnici pro hašení vodou i pěnou.
Průtokový naviják je vybaven elektrickým pohonem pro zpětné navíjení hadice s možností nouzového ručního navíjení.
Osvětlovací stožár
Účelová nástavba je vybavena osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země s pneumatickým vysouváním, napojeným na tlakový rozvod vzduchové soustavy CAS. Stožár se osazen čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů.
Stožár je možné ovládat ve vzdálenosti 2 metry od CAS pomocí kabelového dálkového ovládání. Osvětlovací stožár je napájen elektrickou energii z podvozku CAS.
Osvětlení prostoru okolo vozidla je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla v provedení LED, které jsou částečně zapuštěné do bočních stěn a zadní stěny nástavby. Ve vnitřních prostorech nástavby je použito světelné zdroje typu LED.
Další výbava cisterny
Přední části kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku upravena pro uchycení elektrického lanového navijáku Dragon DWM 12000 HD. Zadní část je v prostoru rámu podvozku vybavena tažným zařízením pro přívěsy o hmotnosti max. 3500 kg.
Horní část účelové nástavby je vybavena přípojkou pro dodatečnou montáž lafetové proudnice 75.
Přední část kabiny osádky je ve spodní části upravena pro dodatečnou montáž asanační lišty. V současné době je vozidlo vybaveno lištou pouze se třemi tryskami.
Současně s nákupem nové cisterny Sbor dobrovolných hasičů Hovězí vypracoval projekt, na jehož základě bylo nakoupeno 12 kusů nových hasičských přileb Dräger HPS 7000 v celkové hodnotě 106 518,– Kč. Na tomto projektu se podílela Nadace Agrofert, která ze svého Hasičského fondu přispěla částkou 55 000,– Kč.