Představuje se druhé chodovské Terrno
Nastala chvíle, kdy vám přátelé můžeme představit nové vozidlo, které přibylo v garážích Tatrovácké Bašty JPO II SDH Chodov.
Nastala chvíle, kdy vám přátelé můžeme představit nové vozidlo, které přibylo v garážích Tatrovácké Bašty JPO II SDH Chodov.
Po zkušenostech ze stavby první Tatry (2003) jsme se na další kousek patřičně připravili. Porodní bolesti, které provázeli stavbu této Tatry jsme nakonec zvládli ač jsme z některých požadavků museli ustoupit. Dlouho jsme konzultovali umístění jednotlivé výbavy. Nad fotografiemi jiných vozidel jsme strávili spousty času a postupně skládali současný obraz.
Podvozek:
Tatra 815–230R55/451 4×4.2
Motor naftový, osmiválcový, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva, splňující EURO IV typ T3D-928–30 o výkonu 325 kW/1 800 min-1 vybavený katalytickou redukcí paliva – AD Blue
Převodovka mechanická, čtrnáctistupňová se synchronizací a posilovačem řazení.
Zadní náprava trvale hnaná, přední přiřaditelná, nápravové uzávěrky.
Přední náprava odpružená zkrutnými tyčemi, zadní pérování KING-FRAME
Obě nápravy vybaveny pneumatikami Michaelin, přední XZY3 a zadní XDY3
Délka 7680 mm Šířka 2 550 mm Výška 3 170 mm
Světlá výška při celkové hmotnosti 290 mm
Brodivost podvozku 800 mm
Provozní hmotnost 12 000 kg
Celková hmotnost 18 000 kg/ Technicky přípustná 19000kg
Maximální rychlost 140 km/h// Konstrukční 100km/h
Měrný výkon 17,1 kW/t
Nástavba:
Nástavba ocelová polepená oboustranně pozinkovaným plechem, vnitřní výbava provedena z hliníkového profilovaného plechu, boční otvory skříně jsou zakryty hliníkovými roletkami s průběžným madlem,na zadní skříni namontovány nahoru výklopné dveře.
Čerpadlo GODIVA o průtoku 2 000 l/min při tlaku 1,0 MPa 250 l/min při tlaku 4,0 MPa.
Upraveno zapínání čerpadla tak, aby se po zapnutí došlo automaticky k přepnutí na velký převod.
Nádrž nerezová monoblok rozdělená příčkou – VODA 3400l, PĚNA 210 l
Celé vozidlo je olakováno barvou RAL3000, nárazníky bílá. Veškeré polepy včetně podběhů jsou z reflexní bílé fólie. Vozidlo je pro zajištění co nejlepší viditelnosti při zásahu a jízdě k němu vybaveno:
Diodová rampa Tesla XCCES, repro H100 umístěný v nárazníku
Přední maska: Led světla 2× Predátor2 + 2× Predátor2 Dual
Boky vozidla: 2×2 Led světla Predátor2 v úrovni nárazníku, v budoucnosti budou doplněna o 2×2 nad roletkami.
Záď vozidla 2× Hella Duraled
Záď vozidla měla být polepena reflexní fólií žluto-červené šikmé pruhy dle vozidel ze zahraničí. Hasičská vozidla se však řídí národní vyhláškou, nikoliv EN, která tuto úpravu neumožňuje.
Kromě standardní výbavy, kterou předepisuje vyhláška je vozidlo vybaveno:
V kabině mužstva:
4× vyváděcí přístroje S2
4× svítilna Adalit Exx
5× radiostanice Motorola GP 340,360
1× detektor plynů Gas Alert
Radiostanice GM 360 a ovládání VRZ mají dělenou montáž a ovládací prvky jsou umístěny mezi velitelem a strojníkem na přihrádce pro dokumenty
Nad strojníkem je display couvací kamery automaticky spínaný po zařazení zpátečky
Samozřejmě nechybí pořádné trumpety
V sedačkách mužstva a velitele jsou dýchací přístroje Dräger PSS 90, šestý je v držáku za strojníkem mezi skříňkou a krytem motoru.
Obě skříňky mají nahoře přihrádky na příslušenství dle Radvanic. V policích skříněk jsou vyndavací šuplíky, které budou tématicky rozděleny a označeny.
V levé přední skříni jsou na vysouvacích platech jednotlivé části vyprošťovacího zařízení Lukas. Vodorovné plato je navíc otočné a aretovatelné po 30 stupních pro nastavení směru hadic při DN. Vyprošťovací zařízení je řešeno jako celek s trvale připojenými nástroji, který je možno v případě nutnosti kdykoliv vyndat a přenést na místo události.
Dále jsou zde sorbety a skříňky s nářadím.
V levé střední skříni jsou umístěny pily, Saturn Oxy, rozkládací kužely na DN, Zdravotnické vybavení.
Levá zadní skříň pak skrývá další vychytávku v podobě na pevno umístěného přiměšovače AWG Z4, s přívodem z pěnidlové nádrže. Takto je možné nezávisle hasit pěnou i vodou současně.
Skříň čerpadla je standardní, pro hašení vysokotlakem je přidán přiměšovač Pyrocoolu na DN a krom příposlechu RDST pak přepínání ovládání RDST – možnost posílám statusů od čerpadla.
V pravé přední skříni je Elektrocentrála Geko 6402 na výsuvném platu, Ventilátor MT236, kalové čerpadlo AS 215 a ovládání osvětlovacího stožáru TVS 01–4×500W s automatickým návratem a strobo majákem, který je umístěný mezi kabinou a nástavbou.
V prostřední skříni jsou 4 koše na hadice po 3 hadicích C upravené dle našich požadavků, hadice a armatury.
V zadní pravé skříni pak naviják na vysokotlakou hadici Semperflex zakončený proudnicí AWG TURBO NOZZLES 2000 HD PN 40 umožňující hašení nízkotlakem i vysokotlakem, vybavený vodícími válečky. Je zde umístěn kanystr na 10l pyrocoolu a hlavně přenosný monitor o max. průtoku 1900l/min.
Na střeše pak vysouvací záchranný žebřík NOR-BAS 12,5m včetně Ademu,
4 nastavovací žebříky AL, proudnice na lehkou pěnu AWGM4. Skříň na savice, lopaty atd.
Pro Požáry.cz Standa Šimral, technik strojní služby JSDH Chodov
-wap- -wob-
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wapova subjektivní poznámka pod čarou: Celkové hodnotím tento automobil za jeden z nejlepších, u nás kdy navržených a vyrobených. Rozvržení vybavení je parádní, je vidět že si na tom Standa a spol. dali záležet. Trochu jsem se sice pozastavil nad umístěním vyprošťovacího zařízení do levé, tedy do slinice, namísto hojně preferované pravé přední rolety, ale proč ne. Velmi kvituji vysokotlaký naviják jako celek, použití kvalitní hadice Semperflex společně s proudnicí AWG TURBO NOZZLES 2000 HD PN 40 je bezchybné. U našeho sboru tyto proudnice používáme již nějaký ten pátek a musím říct, že vlastnosti turba (ať už AWG, Akron atd…) na tlakovce jsou nesrovnatelně lepší, než hojně používané klasické pistolové proudnice a co jsem měl možnost vyzkoušet, taky si myslím, že je to i lepší než NePiRo od Rosenbauera. Rovněž skvělý je i ,,domácí" osvětlovák, zakončený modrým majákem. Ledková rampa taky paráda. Prostě ač jsem známý příznivce jiné značky, tuto Tatru bych do naší garáže bral. Stando, dávám za jedna!
Na tomto odkazu najdete první chodovské Terrno, další článek pak zde.