Nakoukli jsme Tatře pod pokličku, prohlédli si modernizovanou kabinu řady Force a svezli se v Terrnu s automatem Allison
Ve středu 2. listopadu jsme byli pozváni do Kopřivnice. V automobilce Tatra Trucks a. s. jsme pro vás kromě rozsáhlého rozhovoru s vysokými představiteli tohoto slavného podniku s neobyčejnou historií vyzkoušeli také modernizovaný hasičský podvozek R55 s automatickou převodovkou Allison a prohlédli si první hasičskou Tatru Force s modernizovanou kabinou.
V půl jedenácté jsme si tedy na ředitelství firmy začali vybalovat svá zařízení pro připravovaný rozhovor. Pro ten jsme měli připravenou velkou řadu otázek, mezi které se díky výzvě na sociálních sítích dostaly i některé vaše. Nakonec jsme si povídali téměř dvě hodiny a výsledný záznam tedy vydali jako dvoudílný seriál.
Následoval krátký pracovní oběd, po němž jsme vyrazili na známý tatrovácký polygon.
Polygon a nová kabina „sedmičky“
Zkušební areál TATRA je zaměřen převážně na zkoušky nákladních a speciálních vozidel.
Unikátní komplex zkušebního areálu nabízí skvělé podmínky pro funkční testování vozidel všech typů, jejich prezentaci zákazníkům, či pro srovnávací zkoušky.
Na polygonu jsme se svezli ve čtyřkolové Tatře Force, prvním kusu po modernizaci kabiny, který byl právě na cestě k nástavbáři a sloužit bude u hasičů v zahraničí.
Nová kabina obchodní řady Force, a tím pádem též nejmodernějších modelů vozidel CAS 30 – S3R, doznala nejen změny technologie výroby, ale přichází také s novým interiérem.
Jednou z velkých změn je použití čelního skla z jednoho kusu. Původní střední sloupek ustoupil do pozadí a velké čelní okno nyní nabízí lepší výhled z vozu.
Terrno s automatem
Když „sedmička“ zmizela, dostali jsme do vlastních rukou Terrno s kotoučovými brzdami a automatickou převodovkou Allison. Námi testovaný vůz byl jeden ze série pro Hasičský záchranný sbor České republiky, pořízený za přispění Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Pro výrobu cisteren byl jako základ použit známý podvozek R55 z produkce kopřivnické automobilky. V tomto případě však se dvěma výraznými inovacemi. Na obou nápravách byly poprvé použity kotoučové brzdy, Tatra zde využívá segmenty z modelové řady 158, použít je lze i do řady Force.
Komfort pro řidiče pak zvyšuje automatická převodovka Allison s hydrodynamickým měničem, kterou kopřivničtí na tomto podvozku rovněž použili jako novinku. Řazení probíhá bez přerušení přenosu točivého momentu. Chlazení převodovky se nachází na pochozí plošině nástavby.
S vozidlem jsme projížděli speciální vozovky, silniční okruh, tzv. horský okruh, prudká stoupání a samozřejmě i terén. Využili jsme rovněž možnosti dělat pasažéry továrnímu řidiči, který dostával cisternu doslova na limity.
Výrobní linka
Naše návštěva v podniku končila na výrobní lince. Tam jsme měli možnost sledovat výrobu Tatrovek od podvozku až po hotový vůz a to v širokém spektru modelů – od civilních, až po ryze vojenské.
U Tatry je zajímavým výrobním faktem to, že jako snad jediná automobilka na světě začínají se stavbou automobilů skutečně „odspoda“, tedy od podvozku. Až dále na lince se „rozhodne“, o jaký vůz půjde. Obchodně je samozřejmě rozhodnuto už dříve, myšlenka však směřuje k unikátní univerzálnosti stavebnicového systému vozidel Tatra.
V současné době se v Kopřivnici vyrábějí čtyři základní modelové řady – Terrno (815–2), Force (815–7), Tactic (810) a Phoenix (158). Tyto řady následně z linky vyjíždějí v desítkách, možná i stovkách modifikací – včetně unikátních armádních či průmyslových speciálů – na různé trhy nejen v České republice, ale samozřejmě i ve světě.
Tatra do svých vozidel montuje pět typů motorů – vzduchem chlazený Tatra a „vodníky“ Cummins, Deutz, Renault a Paccar. K dispozici jsou převodovky Tatra s manuálním či automatizovaným řazením, Twin Disc, Allison a ZF. Poslední jmenovanou nabízí Tatra jak v manuální (Tactic, Phoenix), tak v automatické verzi (Phoenix).
Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku a po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům klienta.
Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Ke konci roku 2015 zaměstnávala TATRA TRUCKS 900 kmenových zaměstnanců v mateřské společnosti a 610 ve dvou dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kovárenství.