Hasiči si v Poličce převzali 25 nových cisteren, do terénu jede třiadvacet Tater Terrno a dva Mercedesy Atego
Dne 23. listopadu 2016 v 11:00 hodin proběhlo na Palackého náměstí v Poličce slavnostní předání 25 cisteren CAS 20 pořízených jako první centrální zakázka z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Klíče od vozidel si převzali ředitelé jednotlivých HZS krajů z rukou generálního ředitele HZS ČR genmjr. Drahoslava Ryby a výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů Mgr. Jana Matouška. Mezi hosty nechyběli zástupci zhotovitelů cisteren, společnosti Tatra Trucks a.s. a dále THT Polička, s.r.o. a společnosti Kobit s.r.o.
Novým cisternám požehnal poličský farář Miloslav Brhel.
Z fondu zábrany škod obdržel Hasičský záchranný sbor za rok 2015 celkem 262 milionů korun. Celková cena cisteren je 174 milionů. 23 cisteren dodala společnost THT Polička, s.r.o. zhotovitel nástavby, podvozky jsou od společnosti Tatra Trucks a.s.
Dvě z dodaných cisteren pro HZS hl. m. Prahy jsou vybaveny speciální „městským“ podvozkem značky Mercedes Atego, nástavbu k nim dodala společnost Kobit s.r.o. Ostatní prostředky z Fondu zábrany škod jsou čerpány na další techniku sloužící pro zásahy u dopravních nehod, které si budou kraje čerpat jednotlivě.
Nové cisterny mají speciální technické provedení, jsou schopny jezdit také mimo komunikace, v blátě, ve sněhu, a vozidlo je schopné brodění vodou až do hloubky 800 milimetrů a zároveň může v takto hluboké vodě stát minimálně 10 minut.
V nástavbě vozidel je instalována nádrž na 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Průtok lze nastavit na 800 – 2000 litrů za minutu a účinný dostřik kompaktním proudem je 50 metrů.
Auto je vybaveno automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, kterou výrobce použil na tomto podvozku jako novinku. Řazení probíhá bez přerušení přenosu točivého momentu. Na obou nápravách byly také poprvé použity kotoučové brzdy.
V přední části vozu je na podélnících rámu v předním nárazníku uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN v úhlu až 15°.
Včasné a profesionální zásahy hasičů u závažných dopravních nehod jsou nezbytným předpokladem pro minimalizaci škod, které pojišťovny hradí.
Věřím, že již první vozidla HZS pořízená z fondu zábrany škod financovaném pojišťovnami zvýší akceschopnost hasičů u dopravních nehod, což v konečném důsledku bude představovat více zachráněných životů.
říká Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů
Zlepšování kvality vybavení hasičů se určitě vyplatí. Když se podíváme do statistik, zjistíme, že denně vyjedou hasiči průměrně k 53 dopravním nehodám a například jen v loňském roce hasiči každou 8 minutu někoho zachránili. Bohužel u dopravních nehod zemřou ročně stovky lidí.
V prvních třech čtvrtletích letošního roku došlo k 72 650 dopravním nehodám na pozemních komunikacích. Při těchto nehodách bylo usmrceno 406 osob, 1 990 osob bylo zraněno těžce a 18 946 lehce. Hmotná škoda, odhadnutá na místě nehody, činila 4 247,9 mil. Kč. (zdroj PČR)
Ti, kteří se někdy stali účastníky dopravní nehody, mi jistě dají za pravdu, že každá vteřina natož minuta, kterou čekali uvězněni v troskách auta, se zdála jako hodina, než přijeli záchranáři, aby jim pomohli.
A ti, kteří denně k dopravním nehodám vyjíždějí, dobře vědí, jakým nepřítelem je při záchraně lidských životů čas. Čas, který získají díky lepší technice a kvalitnějšímu vybavení.
Již je to více než rok, kdy nás média informovala o dvou velkých dopravních nehodách roku 2015. Tou první byla 22. července nehoda osobního vlaku Pendolino a nákladního automobilu na železničním přejezdu ve Studénce a tou druhou byla 17. září dopravní nehoda nákladního auta a dodávky na dálnici D1 u Vyškova, kde zahynulo šest osob.
Přál bych si, aby k podobným neštěstím nedocházelo. Bohužel, podobným neštěstím zatím zabránit nedokážeme. Mým přáním tedy je, aby hasiči měli alespoň to nejlepší možné vybavení, které nám pomůže zachránit co nejvíce lidských životů.
říká generální ředitel HZS ČR genmjr. Drahoslav Ryba
O fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů
Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Smyslem zřízení Fondu zábrany škod, tedy zapojení pojišťoven do financování požární ochrany, integrovaného záchranného systému a vlastně do celého bezpečnostního systému. Proto z něj čerpají všechny složky IZS, včetně dobrovolných hasičů, a třeba také BESIP.
tisková mluvčí
Ministerstvo vnitra – GŘ HZS ČR