KHA 20-S2Z na T815 Terrno 6×6 u HZS MSK
Další hasičský automobil na podvozku Tatra 815 Terrno zakoupil HZS Moravskoslezského kraje pro svou služebně nejmladší stanici v Nošovicích (F-M).
Další hasičský automobil na podvozku Tatra 815 Terrno zakoupil HZS Moravskoslezského kraje opět pro svou služebně nejmladší stanici v Nošovicích (F-M).
Tentokráte se jedná o podvozek T 815 – 231R25 28.325.6×6.2/371, tedy třínápravový podvozek řady Terrno s krátkou kabinou a kombinovaným pérováním o maximální hmotnosti 28 tun s dvoumontáží na zadních nápravách a rozvorem 3700/1320 mm, poháněný vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem Tatra T3D-928–31 s mechanickým vstřikováním paliva a technologií SCR (Selective Catalytic Reduction) o výkonu 325 kW s maximálním krouticím momentem 2100 Nm, splňujícím normu Euro 5, přeplňovaným jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku obtokem turbíny a chlazením plnícího vzduchu. Zdvihový objem motoru je 12 667 cm3, motor má valivě uložený klikový hřídel, samostatné litinové válce, hliníkové hlavy a rozvod OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek. Převodovka je čtrnáctistupňová (14 vpřed, 2 vzad), synchronizovaná, typ TATRA 14TS 210L. Pro technickou kapalinu AdBlue je na vozidle vytvořena samostatná nádrž, umístěná v pravé přední skříni nástavby.
Způsob odpružení a další technické záležitosti byly podrobně zmíněny již v článku o prvním voze nošovické stanice, nebudeme se tedy opakovat. Snad jen dodáme, že tento podvozek má oproti sériové šestikolce této řady navíc stabilizátor, umístěný na první zadní nápravě – to jen abychom učinili „speciálnosti“ HZS MSK zadost. Nástavbu opět vyráběla společnost THT Polička. Je z hliníkových profilů a oplechována stejným materiálem při použití technologie lepení. Nádrž je ocelová s prolisy, uchycena přímo na rámu vozidla, stejně jako přední i zadní hliníkový blok. Čtyři skříně s příslušenstvím jsou opatřeny hliníkovými roletami s podélnými madly, zadní dveře pro obsluhu čerpadla jsou pak standardně vyklápěcí. Rolety i zadní dveře jsou uzamykatelné. Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Objemy nádrží voda/pěnidlo jsou v poměru 6000/3000 litrů. Dvě nádoby v přední části nástavby obsahují každá po 250 kg prášku.
Vozidlo působí na první pohled impozantním dojmem – není se čemu divit, nástavba je opravdu „velká“. Její horní plošina je sice výše, než je tomu u CASky na Terrnu 4×4, nejvyšší bod vozu (tím je lafetová proudnice) ale opět nepřevyšuje 3150 mm, což je v této kategorii stále naprosto bezkonkurenční. Při bližším pohledu je zřejmé, že „tekutá“ hasiva zabírají přibližně polovinu nástavby, zbytek je vyhrazen prostoru pro čerpadlo a pro práškové hasící zařízení. Jak již bylo zmíněno výše – potěšilo nás, že je na vozidle stabilizátor, což určitě prospěje jízdním vlastnostem takto těžkého vozidla. Při porovnání s T815 6×6 CAS32 zjistíme, že KHA je o necelý metr kratší. Co se týče VRZ je vozidlo v přední části osazeno standardně alá THT – na střeše kabiny záblesková rampa Tesla a dvojice LEDkových blikačů na masce. V zadní části potom najdeme na každé straně nástavby dvojici LEDkových blikačů Predator. Trošku zamrzí absence těchto výborných světýlek i na boku nástavby – svítivá červená RAL3024 sice udělá kus práce, obzvláště na ploše, kterou toto vozidlo zboku zaujímá, ale dva „Predátoři“ na každé straně nástavby by určitě nebyli na škodu. Stejně jako na prvním voze je pak nad vyklápěcími dveřmi pro obsluhu čerpada oranžová sváděcí alej.
Přední část nástavby „okupuje“ – jak už bylo zmíněno výše – práškové hasící zařízení se dvěma zásobníky umístěnými vedle sebe. Ve spodní části pravé přední skříně je naviják se 40 metrů dlouhou hadicí a pistolovou proudnicí, schopnou dodat 3 kg prášku za sekundu. V pravé spodní části skříně pak najdeme nádrž na AdBlue pro SRC. Prostřední část skříně zabírá ovládání práškového zařízení a dvě tlakové láhve pro jeho „pohon“. Ty jsou uloženy příčně přes nástavbu, dnem k sobě, na každé straně nástavby je tedy možné jednu z lahví otevřít. V horní části pak najdeme několik hadic B a C. Pravá zadní skříň pak skrývá klasický vysokotlaký naviják, ejektor, deflektor a osvětlovací soupravu. Levá zadní skříň pak hasicí přístroje, hydrantový nástavec, objímky na děravé hadice, náhradní těsnění do půlspojek a záchytné a ventilové lano. Horní část levé přední skříně je s hodná s pravou, uprostřed pak ovládací panel práškového zařízení nahradily armatury – rozdělovač a několik typů proudnic. V pravé části pak najdeme motorovou pilu s příslušenstvím. Dolní část skříně vyplňují akumulátory a zakládací klíny spolu s plovoucím čerpadlem. Místo zbylo i na brodící kalhoty. Na střeše nástavby je kromě lafety také přenosný monitor, tažná tyč, nastavovací žebřík, přejezdové můstky a ve dvou hliníkových bednách příslušenství – savice, hloubková proudnice, ženijní nářadí, nástavec na střední pěnu, proudnici na těžkou pěnu a transportní plachtu. V kabině osádky jsou úchyty pro dva dýchací přístroje, svítílny a polohovací pásy.
Vozidlo bylo na stanici dovezeno v pondělí 15. prosince) a v současné chvíli se připravuje k zařazení na výjezd. Nahradí T815 6×6 CAS32, která se přesune jako záloha na centrální stanici ÚO Frýdek-Místek.
Stanice Nošovice tedy v současné době disponuje touto výjezdovou technikou:
- Tatra 815 Terrno 4×4 CAS20 S2T
- Tatra 815 Terrno 6×6 KHA20 S2Z
- Mercedes-Benz Econic 4×2 Bronto Skylift F 32 RLX
- Renault Camiva 4×4 CF 4000
Takticko-technická data T815 Terrno 6×6
Podvozek
Typ: | T 815 – 231R25 28.325.6×6.2/371 |
Přední náprava: | Řízená, hnaná s výkyvnými polonápravami, zapinatelný pohon, osový diferenciál. Pérování zkrutnými tyčemi a teleskopickými tlumiči. |
Obě zadní: | Hnané, s výkyvnými polonápravami, uzávěrky osových diferenciálů, uzávěrka mezinápravového diferenciálu. Pérováni vzduchovými vlnovcovými pružinami v kombinaci s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Prostřední náprava navíc se stabilizátorem |
Řízení: | Levostranné, monoblok |
Brzdy: | Čtyři nezávislé brzdové systémy: provozní s ABS a AZR, nouzový, parkovací, odlehčovací. |
Kabina řidiče: | Trambusová, krátká, sklopná, topná a klimatizační jednotka, nezávislé naftové topení. Počet sedadel – 2 |
Nádrž paliva: | 210 litrů |
Nádrž Ad-Blue: | 67 litrů |
Soupavost při 28,5t: | 100% |
Max. rychlost: | 120 km/h |
Vnější stopový průměr zatáčení: | 18,4±0,5 m |
Motor
Typ: | TATRA T3D-928–31 EURO V |
Počet válců: | 8 |
Zdvihový objem: | 12 667 cm3 |
Výkon: | 325 kW/ 1 800 min-1 |
Točivý moment: | 2 100 Nm/ 1 100 min-1 |
Spojka
Typ: | TATRA MFZ 1×430, jednolamelová. |
Převodovka
Typ: | TATRA 14TS 210L synchronizovaná |
Počet stupňů vpřed/vzad: | 14/2 |
Přídavná převodovka: | TATRA 2.30 TRS 1,85 (0,8) sestupná, dvoustupňová, zvyšuje počet převodových stupňů v převodovce. |
Pomocný pohon: | TATRA 1TP z převodovky. |
Rozměry
Výška: | 3150 mm |
Šířka: | 2550 mm |
Rozchod kol předních/zadních: | 3700/1320 mm |
Světlá výška: | 300 mm |
Délka: | 8590 mm |
Hmotnosti
Provozní hmotnost vozidla: | 9600 kg |
Podíl na přední/zadní nápravu: | 5400/2×2100 kg |
Užitečné zatížení: | 18900 kg |
Největší přípustná hmotnost vozidla: | 28500 kg |
Největší přípustná hmotnost na přední/zadní nápravu: | 8000/2×11500 kg |
Účelová nástavba
Výrobce: | THT Polička, s. r. o. |
Materiál: | Hliník/Ocel |
Voda/pěnidlo, prášek: | 6000/3000 litrů, 500 kg |
Čerpací zařízení
Typ: | THT TO 3000 |
Nízkotlak:
Jmenovitý průtok: | 2000 litrů/min-1 |
Jmenovitý tlak: | 1 MPa |
Jmenovitá sací výška: | 3 metry |
Vysokotlak:
Jmenovitý průtok: | 250 litrů/min-1 |
Jmenovitý tlak: | 4 MPa |
Průtokový naviják:
Tvarově stálá hadice: | DN 25, 60 m + pistolová proudnice s regulací průtoku |
Jmenovitý průtok: | 200 litrů/min-1 |
Práškové hasící zařízení:
Typ hasiva: | ABC |
Objem: | 2×250 kg |
Dělka hadice: | 40 m |
Průměr hadice: | 25 mm |
Dostřik: | 6 m |
Dodávka pistol. proudnicí: | 3 kg/sec |
-kow-