Čtvrtek 28. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ve Středočeském kraji se učili komunikovat s neslyšícími

Ve středu 30. listopadu 2016 se v prostorách krizového štábu Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje uskutečnila velice zajímavá odborná příprava, která byla zaměřena na komunikaci s neslyšícími u mimořádných událostí.

Odborná příprava byla určena pro členy Týmu posttraumatické péče HZS Středočeského kraje. Jejím cílem bylo předat členům týmu informace o specifikách komunikace s neslyšícími osobami a seznámit je s novou metodickou pomůckou pro dorozumívání s lidmi, kteří jsou tímto hendikepem postiženi.

Zmíněnou novinkou jsou Karty pro komunikaci s neslyšícími, které budou k dispozici v zásahových vozech na všech stanicích a usnadní dorozumívání s touto cílovou skupinou v případě dopravní nehody, požáru nebo při jiných událostech.

Přečtěte siKarty pro komunikaci s neslyšícími ukázali zlínští hasiči, budou součástí zásahových vozidel

Na osmnácti kartách jsou vybrané základní věty, prostřednictvím kterých mohou hasiči neslyšícího nejen seznámit se vzniklou situací, ale také ho uklidnit a informovat o způsobu pomoci.

Díky jednoduchým větám zároveň mohou vytěžit důležité informace pro rychlejší a účinnější zásah. Na obrázku člověka může například zraněná osoba ukázat místo i stupeň bolesti. Vhodnou pomůckou při požáru je nákres domečku a různé piktogramy pro lepší komunikaci.


Odbornou přípravu společně lektorovaly autorky Karet pro komunikaci s neslyšícími, psycholožka HZS Zlínského kraje kpt. Mgr. Soňa Pančochová a Mirka Tylová z organizace 3Dimenze – Moravské centrum znakového jazyka, která zároveň zastupovala skupinu neslyšících. Celodenní seminář byl od začátku až do konce simultánně tlumočen Mgr. Evou Kastnerovou do znakového jazyka.

Účastníkům odborné přípravy byl vysvětlen rozdíl mezi znakovým jazykem a znakovanou češtinou, mohli se více dozvědět o výhodách a nevýhodách znakového jazyka i o tom, co je pro neslyšící při komunikaci důležité a na co je třeba v kontaktu s nimi více myslet.

Na závěr si všichni mohli modelovou komunikaci sami vyzkoušet a zároveň se naučili některé základní znaky, důležité při mimořádných událostech.

kpt. PhDr. Eva Biedermannová
krajský psycholog
HZS Středočeského kraje
Sdílet