Středa 20. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči i policisté mají za sebou první rok kurzů bezpečné jízdy financovaných z Fondu zábrany škod

Včerejším dnem byla ukončena letošní část projektu Profesionalizace řidičů složek IZS ČR do něhož bude do roku 2018 zapojeno celkem více než 25 tisíc příslušníků Hasičského záchranného sboru ČR a Policie ČR.

Tento projekt je financován z Fondu zábrany škod, který spravuje Česká kancelář pojistitelů. Celkové náklady projektu jsou plánovány na téměř 100 000 000 Kč.

Přečtěte siZ Fondu zábrany škod bude hrazen projekt speciálních kurzů bezpečné jízdy pro řidiče složek IZS

Projekt je realizován na polygonech ve Vysokém Mýtě, Mostě, Příbrami, Sosnové, Jihlavě a Ostravě a probíhá ve třech typech kurzů. První typ je určen pro osobní automobily, druhý pro automobily typu SUV a jízdu v terénu a třetí pro nákladní automobily.

Zatímco přes 98 % policistů projde kurzem pro osobní automobily, většina hasičů absolvuje kurz s cisternovou automobilovou stříkačkou, automobilovým žebříkem, či jiným hasičským nákladním automobilem. V letošním roce bylo takto vyškoleno 1 665 hasičů a 5 932 policistů.

V rámci realizovaných kurzů, které jsou koncipovány jako intenzivní celodenní zaměstnání s teoretickou přípravou, si policisté a hasiči procvičí například manévrování s vozidlem ve vymezeném prostoru, brzdění na různém povrchu v přímém směru i v zatáčkách, vyhýbání se náhle vzniklé překážce, zvládnutí vozidla při náhlém smyku nebo zvládnutí vozidla při aquaplaningu, dynamický průjezd křižovatkou apod.

V kurzu určeném pro terénní automobily si řidiči navíc zkoušejí i průjezd terénem, použití náhonu všech kol na různých površích, boční náklon, přejezdy překážek atd.


„Přicházejí noví mladí příslušníci, kteří dostávají drahá vozidla v ceně milionů korun. Jezdí k zásahům pod majákem, což přináší stres. Proto jsem rád, že takový projekt existuje a naši příslušníci jej mohou absolvovat,

doplnil policejního prezidenta generální ředitel HZS ČR genmjr. Drahoslav Ryba.


První prosincový den roku 2016 se na Centru bezpečné jízdy v Ostravě sešli členové realizačního a organizačního týmu, instruktoři a vybraní účastníci projektu, aby jej představili médiím a symbolicky uzavřeli jeho letošní část.

Ostravský polygon jako jediný v republice nabízí možnost simulace vzniku smyku pro nákladní automobily a byl tak vhodným místem pro uskutečnění této akce, při níž své řidičské schopnosti předvedli hasiči i policisté ve svých služebních autech.

Všichni přítomní společně konstatovali, že realizace projektu je jednoznačným přínosem nejen pro jeho přímé účastníky, ale i pro obě složky IZS.

Řidiči, kteří prošli v rámci projektu některým z kurzů, se shodli, že se po jejich absolvování cítí za volantem jistěji, jsou lépe připraveni na možné krizové situace a mají lepší povědomí o tom, jak se v těchto situacích zachovat tak, aby je zvládli. Toto nejen zvýší bezpečnost složek IZS při jízdě k mimořádné události, ale zároveň i zkrátí dobu jízdy k ní.

kpt. Ing. Ivo Adámek
OPŘJ, tiskový mluvčí
Záchranný útvar HZS ČR
Sdílet