Mladoboleslavská Scania z produkce firmy Kobit má polyesterovou nádrž na vodu a automatickou převodovku Allison
Na stanici HZS Středočeského kraje v Mladé Boleslavi omladila vozový park cisternová automobilová stříkačka Scania v základním provedení, určená částečně pro provoz i mimo zpevněné komunikace. Dodavatelem vozu je společnost Kobit.
Pro barevnou úpravu karoserie CAS je formou polepu použita červená barva RAL 3024 a pro zvýrazňující prvky bílá barva RAL 9003. V nezatíženém stavu je vůz vysoký 3 100 mm.
Podvozek
CAS 20 je postavena na podvozku Scania P440 s možností pohonu všech kol, vybaveném uzávěrkami diferenciálů na obou nápravách. Řadový přeplňovaný šestiválcový motor má výkon 323 kW, o přenos hnacích sil se stará automatická převodovka Allison s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Součástí převodovky je i hydrodynamický retardér.
Podvozek je uzpůsoben pro průjezd klidnou vodou rychlostí nejvíce 6 kilometrů za hodinu o hloubce až 750 mm, přičemž konstrukce CAS pro brodění umožňuje zastavení vozu na dobu nejméně 10 minut s vypnutým motorem.
Šestimístná kabina pro mužstvo je typu CP 28 CrewCab. Na jejím pravém boku je umístěna přípojka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox Air, která se po nastartování samočinně odpojí. Systém je vybaven zařízením, které při připojení sdružené zásuvky zajistí oddělení dobíjení akumulátorových baterií od elektrické soustavy CAS, současně zajistí dodávku elektrického proudu pro funkčnost radiostanic a jiných spotřebičů a zařízení.
Kabina osádky je vybavena klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. Ovládání osvětlení druhé řady sedadel je zajištěno z místa řidiče (strojníka) a současně z druhé řady sedadel.
V kabině dále najdeme šestici dobíjecích úchytů pro ruční LED svítilny, v dosahu sedadla velitele dvě samostatné automobilové zásuvky s napětím 12 V a dále dvě USB zásuvky.
Kabina osádky je vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí Motorola DM 4600 s tlačítkovým mikrofonem a digitálním vozidlovým terminálem TPM 700.
Ve střední horní části kabiny je přes celou šíři uchycena úložná police přístupná zezadu, která je uzpůsobena pro uchycení páteřové desky.
Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři dýchací přístroje. Pátý úchyt pro dýchací přístroj je umístěn v opěradle sedadla velitele.
Přepínání a vypnutí tónů výstražného zařízení je pro strojníka řešeno v bezprostřední blízkosti volantu a je umožněno i z místa velitele.
V přední části je uchycen elektrický lanový naviják RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů s hladkým povrchem (kromě pochůzných částí) a profilů ze slitiny lehkých kovů.
Prostor pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby je vybaven roletkami ze slitiny lehkých kovů s madly v celé šířce roletky. V zadní části účelové nástavby je úložný prostor vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.
Nádrž na vodu má objem 4 000 litrů, nádrž na pěnidlo 240 litrů. Vyrobeny jsou z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.
Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování v závislosti na poklesu hladiny v nádrži na vodu.
Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem pro druhé ovládání vozidlového digitálního terminálu.
Zařízení prvotního zásahu tvoří průtokový naviják s hadicí v délce 60 metrů pevně připojenou k vysokotlaké části požárního čerpadla a opatřenou vysokotlakou proudnicí Protek 361 s pěnotvorným nástavcem na těžkou pěnu.
Naviják vysokotlaké části požárního čerpadla je vybaven elektrickým pohonem pro zpětné navíjení s možností nouzového ručního navíjení a rolnami pro usměrňování vysokotlaké hadice.
Výtlačná a plnící hrdla jsou vyvedena pod zadní schrány, mimo úložný prostor s požárním příslušenstvím.
Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích umístěna LED světla nad celou délkou nástavby.
Oranžová blikající osmiprvková alej Traffic Master Amber v LED provedení na zadní části účelové nástavby je soustředěna do jednoho celku.
Ovládání a signalizace je umístěna v kabině osádky v prostoru řidiče a v účelové nástavbě v prostoru ovládání čerpacího zařízení a umožňuje směrové přepínání k vyznačení stojící cisterny jako překážky na pozemní komunikaci a vyznačení směru objíždění, zároveň umožňuje sepnutí všech svítilen současně. Konstrukce oranžových blikajících světel vylučuje jejich použití za jízdy.
Zadní část účelové nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za automobilem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě. Zobrazovací část o velikosti 5“ je umístěna v kabině v zorném poli řidiče.
Scania je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem TVS 01 o výšce 5 metrů od země se čtyřmi 24V světlomety LED s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů a krytím IP 44.
Světlomety jsou orientovány do jednoho směru. Naklápění podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu nejméně 0 – 360° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů.
Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je z elektrické soustavy CAS.
CAS je opatřena odnímatelnou lafetovou proudnicí LP PROTEK pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu, délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů a s nastavitelným automatickým průtokem od 0 do 2 000 litrů za minutu.
Proudnice je řešena jako odnímatelná s napojením na příslušný propojovací prvek umístěný na horní pochůzné ploše účelové nástavby. Monitor je konstruován současně jako přenosný, součástí dodávky je i nástavec na těžkou pěnu.