Bez spojení není velení 8.1 aneb když se spojení nedaří
Bez spojení není velení, praví jedno staré české rčení a není snad nikoho, kdo by jej neznal. Obzvláště při komplikovaných akcích jakéhokoliv charakteru je koordinace činností nejrůznějších osob či skupin mnohdy základem úspěchu. Platí to o sportovních kláních, společenských a kulturních akcích, v silničním provozu i mnohde jinde.
Když se spojení nedaří 1. část
Bez spojení není velení, praví jedno staré české rčení a není snad nikoho, kdo by jej neznal. Obzvláště při komplikovaných akcích jakéhokoliv charakteru je koordinace činností nejrůznějších osob či skupin mnohdy základem úspěchu. Platí to o sportovních kláních, společenských a kulturních akcích, v silničním provozu i mnohde jinde. Při činnosti jednotek IZS to ale platí dvojnásob, selhání spojení mezi členy jednotek, jednotkami navzájem nebo mezi jednotkou (či jednotkami) a operačním střediskem může mít fatální následky.
Není žádným tajemstvím, že jednotky IZS používají pro spojení mezi sebou a operačním střediskem nejčastěji radiostanice. V současné době se jedná ve většině případů o radiostanice firmy Motorola, pracující buď v direktním nebo v některém z převaděčových módů v pásmu VHF (160MHz). Výjimku tvoří zejména Policie ČR, která se snaží používat digitální radiovou síť Pegas (standard Tetrapol), známou spíše pod zlidovělým názvem Matra. O totéž se s větším či menším úspěchem pokoušejí i mnohé hasičské jednotky – a vzhledem ke stávající koncepci MV by měl přechod na tuto digitální radiovou síť čekat celý HZS ČR. Záchranné služby se prozatím komplexnějšímu používání této sítě (až na výjimky) brání a místo toho v poslední době investovaly do přechodu z klasického zdravotnického pásma na cca 74MHz do pásma VHF 160, kde ještě donedávna byli nebo ještě stále jsou i útvaroví hasiči (a stále tam jsou a ještě asi dlouho budou hasičské dobrovolné jednotky či jednotky HZSP). A díku tlaku EU nás v blízké době s velkou pravděpodobností čeká výstavba druhé digitální radiové sítě s celostátním pokrytím, tentokráte ve standardu Tetra. Ta prozatím ve větším rozsahu funguje v civilní oblasti pouze na území hlavního města Prahy, pomalu se ale začíná šířit i mimo hlavní město. Své do toho bude jistě chtít říci i firma Motorola s novým systémem MOTOTRBO. To je tedy část současné reality v civilním sektoru. Tento rok by navíc měla začít reorganizace analogových frekvencí, používaných HZS ČR, potažmo JSDHO – podle článku, uveřejněného před časem zde na Požárech by změny měly začít nejprve ve Středočeském kraji, dokončeny by měly být příští rok. Dalším zlomovým rokem, co se týká radiového spojení v IZS, by měl být rok 2012, ale nechme se překvapit, jaké změny a kdy nám legislativa EU přinese. Hlavně aby se ale nenechali překvapit zodpovědní úředníci…
Začínáme…
Často se ale lze setkat se situacemi, kdy spojení pomocí radiostanic selže a jednotky jsou odkázány na mobilní telefony (pokud je v místě zásahu signál alespoň některé ze sítí GSM). Pokud ani signál GSM není k dispozici, zbývá snad už jen satelitní telefon nebo improvizace na místě. Protože se jedná o poměrně složitou a rozsáhlou problematiku, nečiní si tento miniseriál nárok na vyčerpávající popis všech možných chybových stavů a řešení, ale pokusím se v něm obecnou a pokud možno přístupnou formou (odborníci prominou) nastínit alespoň základní problémy při používání rádiového spojení. Tyto problémy můžeme rozdělit do několika hlavních skupin:
1) Závada na radiostanici, kabelovém vedení či anténě
2) Nesprávná instalace vysílací soustavy
3) Nekorektní obsluha radiostanice
4) Atmosférické, průmyslové nebo úmyslné rušení používaného kmitočtu
5) Nepříznivé terénní podmínky a velká vzdálenost mezi radiostanicemi
6) Jednotka žádnou radiostanici v pásmu VHF160 nemá
Nebojte se, nebude to nic učeného, snažil jsem se to napsat tak, aby to pokud možno pochopil každý…
Starší díly seriálu Bez spojení není velení najdete v sekci REPRESE.
https://www.pozary.cz/…-1_1476.html
https://www.pozary.cz/…-2_1515.html
https://www.pozary.cz/…st_1574.html
https://www.pozary.cz/…st_1615.html
https://www.pozary.cz/…-1_1823.html
https://www.pozary.cz/…-2_1986.html
https://www.pozary.cz/…-3_2458.html
https://www.pozary.cz/…me_3327.html
https://www.pozary.cz/…-6_4190.html
https://www.pozary.cz/…ci_9290.html
https://www.pozary.cz/…-2_9399.html
https://www.pozary.cz/…-3_9554.html
Pro Požáry.cz ruská vlaštovka
-wap-
Seriál: Bez spojení není velení
Bez spojení není velení 8.4 aneb když se spojení nedaří
V minulém díle jsme se z velmi obecného hlediska věnovali závadám na radiostanicích a chybám při instalaci vysílacího zařízení, dnes dojde na nás, uživatele.V minulém…
Bez spojení není velení 8.3 aneb když se spojení nedaří
V této části miniseriálu Bez spojení není velení s podtitulem nesprávná instalace vysílací soustavy, se budeme věnovat anténám a problémům s instalací vysílací soustay…
Bez spojení není velení 8.2 aneb když se spojení nedaří
V této části miniseriálu Bez spojení není velení s podtitulem když se spojení nedaří, se budeme věnovat závadám na samotných radiostanicích, jejich kabelovém vedení či…
Bez spojení není velení 7.3
Přinášíme vám poslední díl seriálu, zabývající se problematikou radiostanic a dalších spojových prostředků všeho druhu, které používají či mohou používat hasičské…
Bez spojení není velení 7.2
Protože jsou takto odolné radiostanice obvykle poměrně dosti nákladné, bývají někdy používány i méně odolné typy. Zde potom pomůže dodržování několika základních…
Bez spojení není velení 7.1 aneb živly útočí
Po delší odmlce vám přinášíme již sedmé pokračování seriálu o radiostanicích od našeho vysílačkového experta, tedy Ruské vlaštovky. V této části se dozvíte něco o…
Bez spojení není velení 6
Bez spojení není velení – ani na dovolené! Vertex Standard VX-146 aneb Na PMR bez kompromisů.V dalším díle ptákova občasníku se zblízka podíváme na jednu velmi zajímavou…
Bez spojení není velení 5 aneb tentokráte posloucháme.
Doposud jsme zde probírali různé typy radiostanic, jejich provoz a příslušenství. Tentokráte se letmo podíváme do hájemství skupiny lidí, zabývajících se poslechem…
Bez spojení není velení 4 -část 3
…aneb vrtáme střechu.Montáž antény na vozidlo lze provést několika způsoby. Nejlepší je vyvrtat otvor do střechy a namontovat patici antény „natvrdo“. Toto řešení je…
Bez spojení není velení 4 -část 2
…aneb lidové tvořivosti se meze nekladou ani v autě.Montáž radiostanice do vozidla vyžaduje dodržení několika základních podmínek, není to ovšem nic složitého. Nejvíce…