Kombinované automobily ano či ne?
Náš server již několikrát v této sekci představil nejrůznější mobilní požární techniku specifikace kombinované CASky a vysokozdvižné plošiny nebo žebříku. Našla by tato vozidla uplatnění i u nás?
Náš server již několikrát v této sekci představil nejrůznější mobilní požární techniku specifikace kombinované cisternové automobilové stříkačky pro požární družstvo a vysokozdvižné plošiny nebo žebříku. Našla by tato vozidla uplatnění i u nás?
Můj subjektivní názor je, že ano. Kombinovaný vůz CAS/AP by své uplatnění a to nejen u HZS ČR jistě našel.
Co to vlastně kombinovaný automobil je? Zde pozor, nezaměňovat s KHA, tedy s vozem, co má schopnost likvidovat požár několika druhy hasebních látek! Kombinovaný automobil s možným označení CAS/AP je vozidlo, které má prodlouženou kabinu pro přepravu požárního družstva s příslušenstvím potřebným k provedení požárního zásahu vodou nebo pěnou a při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody (citace THT Polička) za pomoci integrované vysokozdvižné plošiny (žebříku) o dostupné výšce až 30m. Nutno podotknout, že to nemusí být vždy jen bezpodmínečně dlouhá kabina pro šest osob. Proč, dozvíte se o pár řádků níže.
Prostě a jednoduše, jednalo by se o automobil prvního výjezdu, který má vyjma běžného příslušenství (hadice, vyprošťovací zařízení, JMP + RA atd.) v sobě zabudovanou i vysokozdvižnou plošinu či žebřík. Nutno podotknout, že ve většině případů na úkor menší nádrže s vodou. Ta je dle používaných evropských podvozků pro nástavbu Magirus/Mulistar zatím na max. 2000 l, což je dnes však poměrně běžné množství, které prvovýjezdová CAS přepravuje. Standardní množství vody mají vozy typu Magirus Multistar 1000 –1500 l, což se může zdát jako nedostačující, ale v kombinaci s druhým vozem, tedy velkokapacitní cisternou specifikace CAS 32 Tatra 815, která přepravuje 8200, resp. 8000 l vody je to stav vyhovující. Konkurenční automobil CAS/AZ Multitalent od firmy METZ má nádrž však větší a to 1600 až 2000 l. Kombinovaný automobil od finského Bronta má nádrž až na 2500 l a přitom má také prodlouženou kabinu pro družstvo.
Dalším relativním nedostatkem je použití podvozku. Zatím nebyl tento multifunkční zásahový speciál specifikace CAS/AP sériově řešen na podvozku s pohonem 4×4. Toto je drobný problém, i když také nikoliv neřešitelný. Kolikrát se zasahuje v extrémních terénních podmínkách s běžnou CAS? Mockrát to není a do lesů také nezajíždí. I podvozek 4×2 zvládne polní cestu a podobný terén. Ano, mokrá louka apod., pokud bude někdo chtít jít do extrému, vždy si nějaký najde. Nicméně evropští kolegové, co používají tuto techniku, s ní bezproblémově zasahují. Že by u nich byl terén jiný, než je v ČR? To asi nebude… Ostatně kombivozy se používají dlouhá léta v USA a rozhodně se nedá mluvit o podvozcích do terénu a taky to jde. V Austrálii a Novém Zélandu používají pro kombinované automobily silniční šestikolové Scanie a také bez problému. Jen u nás by každý chtěl terénního speciála ala Karel Loprais.
Kombinované vozidlo je schopno nahradit resp. sdružit CAS a AP/AZ např. na stanicích typu P0 až P2, kde je malý početní stav příslušníků na jednotlivých směnách a výjezd např. z P2 s CAS 24, CAS 32 a AP je mírně řečeno problematický. Takto by odpadl, neb první vůz by byl zároveň i jako výšková technika. P0 a P1 výškovou techniku nemusí mít, ano, to říká vyhláška, ale pořízením kombi vozu namísto CAS by se zvýšila efektivita a operační hodnota jednotky a zejména jejího vozidla prvního výjezdu. Velmi živě si dovedu představit výjezd CAS/AP společně s CAS 32. Jaký je skutečný stav věci na malých stanicích, to jistě každý ví a z tohoto důvodu se domnívám, že je třeba v tomto případě prodloužená kabina pro družstvo 1+5 zbytečná, vždyť by stačila jen pro osádku 1+3. Ale to je zase o legislativě včetně označení vozu. Každopádně kombinovaný automobil by se uplatnil i na jiných (větších) stanicích HZS ČR.
U jednotek SDH by kombinovaný automobil jistě své uplatnění také našel, ale o tom nebudu raději spekulovat, neb jim by takovouto techniku nikdo nepořídil vzhledem k její ceně. Když mají mnohdy rozpočty pár set tisíc na celý rok, na auto za zhruba 14 – 20 mega prostě finance neseženou.
Vhodným kandidátem na pořízení této MPT jsou samozřejmě i hasičské záchranné sbory podniků, kde je u některých relativně peněz dost a tak si pořizují potřebné vybavení poměrně bezproblémově. Využití CAS/AP v rámci např. chemických závodů vidím jako velmi reálné, nehledě k tomu, že u těchto sborů (myšleno v ČR) pomalu dosluhuje stará výšková technika. Takto by bylo provedeno ,,zabití dvou much jednou ranou". Nová CAS i plošina v jednom…
Rozhodně nechci vzbudit názor, že by byl kombinovaný automobil jak se říká ,,všelék". To opravdu ne. Jen si myslím, že by tato technika neměla zůstat opomíjena, neboť své uplatnění by na některých požárních stanicích bezesporu našla a to jak u HZS ČR, tak i JSDH a HZSP. Jde jen o to, nebát se změny. Pevně věřím, že nebude trvat dlouho a Multistar se po vzoru slovenských kolegů objeví u našich hasičů.
Berte tento článek pouze a jen jako mojí subjektivní úvahu na téma kombinovaných automobilů.
Zde máte odkazy na u nás již prezentované kombinované automobily:
Multistar u slovenských hasičů
https://www.pozary.cz/…cu_8467.html
Ruský kombinovaný automobil CAS/AZ
https://www.pozary.cz/…37_6593.html
Multitalent METZ
https://www.pozary.cz/…nt_3978.html
Multistar MAGIRUS
https://www.pozary.cz/…ar_3035.html
Kombinovaná Scania/Mills-Tui CAS/AZ
https://www.pozary.cz/…az_2357.html
Kombinovaná Scania/VEMA CAS/AP
https://www.pozary.cz/…tf_6103.html
Kombinovaný Mercedes/Hilton CAS/AP
https://www.pozary.cz/…rm_7669.html
Kombinovaná Scania/Bronto CAS/AZ
https://www.pozary.cz/…nd_3198.html
Foto a info: weby výrobců, hasičských sborů a www.BOS-Fahrzeuge.info
-wap-