Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Brněnské Školní a výcvikové zařízení HZS ČR disponuje unikátním žebříkem Iveco Magirus M32L-AT

Školní a výcvikové zařízení HZS ČR, středisko Brno, nově získalo dlouho očekávaný automobilový žebřík Magirus M32L–AT se sklopným ramenem a košem RC400 o nosnosti 400 kg. Jedná se o zatím jediný exemplář tohoto typu v České republice.

Automobilový žebřík se záchrannou výškou 30 metrů byl dodán v polovině prosince 2016. Jako nově uváděný výrobek na trh musel před předáním projít procesem náročných zkoušek v Technickém ústavu požární ochrany v Praze. Při nich obstál na výbornou a předvedl vysokou míru kvality a způsobu zpracování.

Nic tedy nebrání jeho zařazení do výuky v kurzech v maximální možné míře, zejména v kurzech NOV a strojníků. Doposud byl na středisku v Brně pouze AZ 30 se zastaralým západkovým systémem, který svým technickým řešením již nevyhovuje požadavkům výcviku.

Podvozek

Pro automobilový žebřík je použit podvozek Iveco Eurocargo – ML160E32 s uspořádáním náprav 4×2 a rozvorem 4 815 mm. Pohonnou jednotku tvoří vodou chlazený řadový čtyřtaktní dieselový šestiválec o výkonu 235 kW, který splňuje emisní normu Euro 6.

O řazení převodových stupňů se stará plně automatická převodovka Allison S 3000 s retar­dérem.

Kabina je dvoumístná, vybavená mobilní digitální radiostanicí, dvěma kusy kapesních radiostanic, řezači pásů a dvěma svítilnami Survivor. V zorném poli řidiče je barevný displej couvací kamery. Pro zvýšení bezpečnosti je vozidlo vybaveno systémem hlídání jízdy v jízdním pruhu.

Barva karoserie je jasně červená v odstínu RAL 3024. Vozový park ŠVZ HZS ČR je tak rozšířen o prvního zástupce v tomto barevném provedení. Barevný odstín odpovídá vyhlášce č. 35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky, ve znění vyhlášky č. 53/2010 Sb.

Nástavba a žebříková sada

Nástavba je vybavena Vario podpěrami, tlak v nich a na podvozku je hlídán tlakovými senzory. Podpěry jsou schopny vyrovnat terénní nerovnosti do výšky 750 mm. Celkové rozpětí vysunutých podpěr je 5 200 mm. Zadní náprava je při zdvihu nástavby aretována lanovou hydraulicky ovládanou soustavou.

Na každé straně nástavby jsou tři skříně na příslušenství s integrovaným LED osvětlením. Na zádi vozidla je integrovaná oranžová výstražná alej s LED světlomety.

Žebříková sada je pětidílná, umožňuje stranové vyrovnání až do 10° a pracuje v rozsahu –17° až +75°. První díl žebříkové sady je vybaven sklopným ramenem o délce 3,5 m s rozsahem sklápění až 75°. Sklopné rameno je teleskopické s možností vysunutí o dalších 1,2 m na celkových 4,7 m. Teleskopické sklopné rameno je u JPO v České republice vůbec poprvé použito na automobilovém žebříku.

Sedadlo hlavního pracoviště strojníka je vyhřívané a přizpůsobuje se spolu s pedálem „mrtvého muže“ úhlu zdvihu žebříkové sady. Všechny pohyby žebříku jsou hlídány několika počítači a komunikují přes sběrnici CAN-BUS. Snímače snímají zatížení žebříkové sady a při přetížení zastaví její pohyb. Dovoleny jsou pak pouze pohyby vedoucí ke snížení přetížení.

Žebříková sada dále disponuje paměťovou funkcí s automatickým pohybem sady mezi dvěma předem stanovenými body a možností automatického složení do transportní polohy. Novinkou je možnost automatického vyrovnávání žebříkové sady ve vertikální ose, což může být užitečné např. při vytahování osob z šachet nebo studní (závěsné oko při zvedání sady automaticky vysouváním žebříku „drží“ svou pozici nad šachtou).

Na prvním dílu žebříkové sady je namontované potrubí, které ústí na přední straně záchranného koše RC 400. Propojovací hadice je umístěna na boku žebříkové sady. Na špici žebříkové sady jsou dvě elektrické zásuvky, jedna na 230 V a druhá na 400 V.

Záchranný koš má nosnost 400 kg a umožňuje připevnění širokého spektra příslušenství – monitoru s průtokem až 2 500 l/min, přetlakového ventilátoru, průtokového navijáku, adaptéru pro uložení záchranných a evakuačních nosítek, adaptéru pro jištění osob s nosností 300 kg nebo dvou přídavných světlometů s příkonem 1000 W.

V prostoru koše jsou tři elektrické zásuvky 230 V a jedna 400 V. Ochranu koše při hasebních pracích zajišťují ochlazovací trysky. Do koše se dá nastoupit třemi vstupními dvířky, která umožňují volné nastupování a vystupování. Koš má i plošinku, která se vysune před něj a tím umožní bezpečnější záchranu osob. Podobnou plošinku mají nejmodernější automobilové plošiny.

MAGIRUS Rescue Loader RL500

Jedná se o speciální záchranný systém pro záchranu nadměrných osob ve spojení s automobilovým žebříkem. Unikátní záchranný systém je namontovaný na vrcholu žebříkové sady namísto záchranného koše.

Pracuje na principu pohyblivého hydraulického ramene s nosnou konstrukcí. Na rameno lze pomocí popruhů upevnit zdravotnická vanová nosítka pro nadměrně těžké osoby.

Maximální nosnost RL500 je 490 kg, nosnost speciálních vanových nosítek je 300 kg, rozsah natáčení je +/– 45° vertikálně. Při transportu pacienta se na RL500 zajistí i doprovod nosítek. Ovládání zařízení se provádí dálkovým ovladačem přímo od nosítek.

Rozměry

Rozměry vozidla v transportním stavu jsou:

  • Výška ve složeném stavu – 3,25 metru
  • Celková délka žebříku – 10,35 metru
  • Celková šířka žebříku – 2,50 metru
  • Rozvor žebříku – 4,815 mm
  • Celková váha – 16 tun
  • Maximální povolená rychlost – 110 km/h

Žebřík byl zakoupen z prostředků Generálního ředitelství HZS ČR a jeho celková cena se vyšplhala na konečných 21 mil. Kč.

kpt. Ing. Jan Sotolář, ŠVZ Brno
nprap. Antonín Pivoňka, ŠVZ Brno
Foto: Antonín Pivoňka a POŽÁRY.cz
Sdílet
Přiložené soubory
pracovni_diagram.pdf zobrazit online PDF 124 kB